۰ نفر
۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۶

فرصت امروز نوشت:وقتی صحبت از صنعت می‌شود، ارکان مختلفی به ذهن خطور می‌کند. در این میان تولید همیشه بخشی قابل توجه است که اگر شاهد رونقی در این بخش باشیم می‌توانیم به آینده اقتصادی یک جامعه هم امیدوار باشیم.

 اما تولید به لحاظ گستردگی موارد زیادی را در بر می‌گیرد که در این مطلب به بسته‌بندی و آینده این صنعت تولیدی در اقتصاد ایران می‌پردازیم. صنایع بسته‌بندی ایران در حال حاضر شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند. از طرفی نیاز بازار مصرف به تولید و عرضه انواع کالاهاست و از سوی دیگر نحوه توزیع و ارائه این محصولات اصول و قواعدی را می‌طلبد که در قالب بسته‌بندی و نحوه صحیح نگهداری آن از مبدا تا مقصد نمود پیدا می‌کند. استفاده از این صنعت برای حفظ، ماندگاری و معرفی محصول نهایی به‌خصوص موادغذایی حائز اهمیت بسیار است، زیرا عرضه و فروش کالاهای تولید‌شده را تسهیل می‌کند.

بسته‌بندی کالاهای مصرفی در ایران سابقه‌ای طولانی دارد، ولی هیچ‌گاه اهمیت و ضرورت آن از سوی فعالان بازار و همچنین تولیدکنندگان درک نشده و به‌صورت یک کار جانبی، غیرلازم و حتی رفع تکلیف به حساب آمده است. با توجه به اینکه این صنعت در زیرشاخه‌های مختلفی همچون قالب‌سازی، لفاف‌های پلاستیکی و کاغذی، ظروف شیشه‌ای، بسته‌بندی فلزی، چاپ و برچسب، کارتن و مقوا و موارد دیگر را در برمی‌گیرد و همگی هم در کشور فعال هستند، نگاه جامع و اصولی به آن نشده است. اما از 11سال پیش تاکنون تحول و نگرش قابل‌توجهی در این صنعت اتفاق افتاده و می‌توان گفت از سوی هر دو طرف (تولیدکننده و بسته‌بندی‌کننده) مورد توجه قرار گرفته و به ضرورت آن پی برده‌اند.

در حال حاضر تولیدکنندگان به شکل، اندازه، فرم، رنگ و طرح بهای بسیار می‌دهند و عرضه محصولات تولیدی خود را در طیف متنوعی از مدل‌های بسته‌بندی قرار می‌دهند. طبق آمارهای غیررسمی این میزان ظرف یک دهه گذشته تا الان بیش از 5برابر شده و همگان در تلاش هستند تا در این خصوص از بقیه عقب نمانند. نظر به اینکه رویکرد اقتصادی کشور به سمت اقتصاد مقاومتی رفته، صادرات غیرنفتی را باید در دستور کار داشته باشیم که همین مسئله باعث رونق و افزایش کیفیت صنایع بسته‌بندی خواهد شد. با این پیش‌فرض در مورد این صنعت در کشور امیدوارم و افق روشنی را برای آن پیش‌بینی می‌کنم.

در حال حاضر انگیزه و تمایل فعالان این حوزه بیشتر شده و یک فضای رقابتی تقریبا مناسب در حال شکل‌گیری است. این فضا در گذشته وجود نداشت ولی از زمانی که شرکت‌ها و تولید‌کنندگان برتر سبد محصولات‌شان را متنوع کردند و سمت و سوی برخی از تولیدات آنها به سمت محصولات فانتزی رفت، به اهمیت بالای بسته‌بندی‌های شیک و مشتری‌پسند ایمان آوردند. با این حال رابطه بین تولیدکنندگان و فعالان صنعت بسته‌بندی ضعیف است، در صورتی که این رابطه باید دوسویه و فعال باشد تا خواست بازار بهتر مورد آنالیز و نیازسنجی قرار گیرد.

در بعضی از حوزه‌ها مثل صنایع دارویی و مواد‌غذایی لازم است که واحدهای تولیدی خودشان بعضی از کارها مانند بازاریابی و پخش را انجام بدهند. این حالت در صورتی تداوم می‌یابد که بازاریابی مفهوم واقعی خودش را پیدا کند و در فرآیند تولید و توزیع حضور پررنگی داشته باشد.

یکی دیگر از عوامل فراگیری در این شاخه، مبحث ایده‌پردازی برای محصولات تولیدی غذایی است. به یک نمونه اشاره می‌کنم؛ مثلا در مورد بسته‌بندی‌های شیشه‌ای و فلزی مهم‌ترین چیزی که مصرف‌کننده را آزار می‌داد، ته‌ماندگی مواد‌غذایی در ظرف و شکنندگی زیاد ظروف بود. فرم نامتوازن آن هم یکی دیگر از مشکلات بود که خریدار نمی‌توانست به خوبی ظرف را نگه ‌دارد. فرم و ظاهر بسیاری از بسته‌بندی‌های موجود بیشتر به‌صورت استوانه‌ای بود که مناسب خیلی از محصولات و حتی مناسب در سایزهای بزرگ‌تر نبود.

ضمن اینکه شکل ظاهری‌شان هم جذابیت لازم را نداشت و مشتری را ترغیب نمی‌کرد. این موضوع به تدریج برطرف شد و الان برای ارائه و فروش یک محصول تولیدی به‌خصوص در قسمت مواد‌غذایی، قبل از توزیع طرح‌ها و شکل‌های گوناگون در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا استقبال خوبی از طرف مشتریان به همراه داشته باشد.

در خصوص فعالیت موثر در این صنعت باید اضافه کنم که حتما لازم است شناسایی و توجه بیشتر به بازارهای هدف و نوع محصولات قابل عرضه برای مصرف‌کنندگان صورت گیرد. آگاهی داشتن از مسائل کلیدی مانند بازاریابی، برندینگ، انتقال و بومی‌سازی تکنولوژی این صنعت در داخل کشور (صنایع بسته‌بندی در ایران کاملا وارداتی است) و خدمات پس از فروش و همچنین رابطه فعال و کارساز بین مجموعه صنایع بسته‌بندی و تولیدکنندگان مواد‌غذایی ضامن توسعه، سودآوری و ارتقای کیفیت برای انواع کالاهای تولیدی خواهد بود.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 528593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =