مرحله اول انتخابات دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی 7 اسفند 94 برگزار و سرنوشت تمامی کرسی های آن به دومین مرحله در روز 10 اردیبهشت 95 موکول شد.

فائزه انیسی‌نیا: پس از برگزاري نخستين دوره از انتخابات، نتايج در حوزه هاي انتخابيه مختلف، از همان شب از سوي ستاد انتخابات کشور به تدريج اعلام شد. نتيجه انتخابات تهران اما، سه روز بعد در تاریخ 10 اسفند در اطلاعیه شماره 99 وزارت کشور، اعلام شد. نتايج در حوزه انتخابيه اصفهان و مشهد نيز روزهاي 9 و 10 اسفند با تاخير از سوي وزارت کشور اعلام شد که افکار عمومي را نسبت به شمارش آرا و نتيجه نهايي حساس کرد. 

شورای نگهبان اما در تاریخ 24 اسفند 94، پرونده هاي 50 حوزه‌ انتخابیه از جمله تهران را بررسی و صحت آنها را تایید کرد. تاييد نتايج انتخابات در ديگر حوزه هاي انتخابيه از سوي شوراي نگهبان تا 48 روز پس از برگزاری انتخابات، به طول انجاميد تا اينکه سرانجام در تاریخ 25 فروردین ماه سال 95، نتيجه حوزه انتخابيه ماکو نيز تاييد شد تا به گفته سیامک ره پیک سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، پرونده تاييد نتايج انتخابات بسته شود. (اینجا)

علت تاخیر در تاييد نتايج حوزه انتخابيه ماکو، بازشماری آرای صندوق های این حوزه بود. محمد حسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور در این مورد گفته بود: ابتدا نفر اول این حوزه که تنها چند رای برای رسیدن به حد نصاب 25 درصد، فاصله داشت شکایت کرد که موجب بازشماری آرای 10 درصد صندوق ها (24 صندوق از 241 شعبه اخذ رای) شد. سپس در مرحله دوم 22 صندوق دیگر نیز مورد بازشماری قرار گرفت. با شکایت نفر دوم حوزه انتخابیه ماکو به هیئت مرکزی، قرار شد هیاتی 15 نفره از شورای نگهبان مسئول بازشماری بقیه صندوق های این حوزه شوند. (اینجا)

تلاش ناکام براي تشکيک در آراي پایتخت

تایید صحت انتخابات در تهران اما با چالشی مواجه شد. سلامت این حوزه در تاریخ 25 اسفند 94 اعلام شد، اما در مورد تایید آرای یک نفر از منتخبان تهران تشکیک بوجود آمد.

عبدالرضا داوري مشاور وزیر و رئیس مرکز مطالعات و آموزش وزارت کشور در دولت دوم احمدي‎نژاد مدعي شد که محمدرضا نجفي - یکی از  منتخبان راه یافته به مجلس دهم- معاون اقتصادي استاندار مرکزي بوده و دير از مسئوليتش استعفا داده تا نامزد انتخابات مجلس شود. نخستين واکنش به اين اعتراض را محمدحسين مقيمي معاون سياسي وزارت کشور و رئيس ستاد انتخابات داشت که گفت اساسا چنين سمتي وجود خارجي ندارد! نجات الله ابراهيميان سخنگوي شوراي نگهبان هم پس از آن اعلام کرد که شکايتي در اين باره به اين شورا نرسيده تا مورد بررسي قرار گيرد.

اما داوري بار ديگر اعلام کرد که اين شکايت را تقديم شوراي نگهبان کرده است. حسينعلي اميري سخنگوي وزارت کشور هم در این باره گفت: موارد مربوط به ثبت‌نام که مربوط به وزارت کشور است برای نجفی قانونی انجام گرفته است. از نظر وزارت کشور ایشان منتخب مردم تهران است. (اینجا)

شوراي نگهيان تا کنون ادعاي داوري را تاييد نکرده و و تاييد نتايج انتخابات مجلس دهم در تهران حاکي از آن است که حدادعادل از راهيابي به مجلس آتي بازمانده تا به قول باهنر، 30 بر صفر اصلاح طلبان، اصولگرايان را در پايتخت شکست دهند.

سرنوشت عجيب انتخابات اصفهان

در تعطيلات نوروز امسال شورای نگهبان آرای مینو خالقی سومين منتخب مردم اصفهام در دهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی را باطل کرد. رسول زرگر استاندار اصفهان اعلام کرد: طبق اطلاعیه شورای نگهبان، صحت آرای منتخبان اول، دوم، چهارم و پنجم مورد تایید است، اما آراي نفر سوم باطل و انتخابات اصفهان به میان دوره‌ای منتقل شده است. (اینجا)

سیامک ره پیک سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان نیز در مورد ابطال  آرای مینو خالقی بیان کرد: این فرد رد صلاحیت نشده است، بلکه آرای وی از طرف شورای نگهبان ابطال شده است. (اینجا) این اقدام با واکنش های بسیاری رو به رو شد.

حسینعلی امیری قائم مقام وزیر کشور گفته بود که استنباط ما با شورای نگهبان در خصوص ابطال آرای منتخب سوم اصفهان متفاوت است.(اینجا) محمدحسين مقيمي معاون سياسي وزارت کشور نيز که از جلسات وزير کشور و دبير شوراي نگهبان خبر داده بود، اعلام کرد که از نظر وزارت کشور با ابطال آراي مينو خالقي، عليرضا آجوداني منتخب بعدي اصفهان وارد پارلمان خواهد شد. 

اما آجوداني هم اصلاح طلب بود و از همان ابتدا تاييد حضورش در مجلس بعد با بيم و نگراني هاي روبرو شد. تا اينکه بالاخره پس از کش و قوس های بسیار و نامشخص ماندن علت این ابطال یا رد صلاحیت، مرتضی طبیبی ریيس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان اصفهان با بيان اینکه تصمیم نهایی شورای نگهبان انتخاب نفر باقی‌مانده انتخابات اصفهان در انتخابات میان‌دوره‌ای است، گفت: بر این اساس انتخابات در خرداد‌ماه 96 و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. (اینجا)

پرونده انتخابات در کدام استان‌ها باز است؟

با پایان یافتن انتخابات 7 اسفند ماه، سرنوشت نهايي 69 کرسي از مجلس دهم از 21 استان و 56 حوزه انتخابيه به مرحله دوم انتخابات سپرده شد. (براي اطلاع از اسامي اين حوزه هاي انتخابيه و نامزدهايي که براي کسب آن کرسي ها در دور دوم رقابت خواهند کرد این گزارش را بخوانيد.)

به گفته محمد حسین مقیمی مرحله دوم انتخابات مجلس دهم با پیش بینی 15 هزار و 585 صندوق اخذ رای، روز جمعه 10 اردیبهشت برگزار خواهد شد و تکلیف 69 کرسی مجلس دهم در دور دوم مشخص می گردد. (اینجا)

 حسینعلی امیری قائم مقام وزیر کشور نیز با بیان این که در مرحله دوم كسانی می توانند در انتخابات شركت كنند كه درمرحله اول یا در هیچ حوزه ای رای نداده باشند و یا در مرحله اول در همان حوزه ای كه انتخابات به مرحله دوم رفته است رای داده باشند، افزود: 17 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در این مرحله هستند. (اینجا) وی تاکید کرد: بنابراین كسانی كه در مرحله اول در حوزه ای رای داده اند كه در این مرحله انتخابات نخواهیم داشت، مجاز به رای دادن نیستند.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 528508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    8 3
    دوستان ساکن شهرهای کوچیک اجازه ندن در دوم افراطیون راهی مجلس بشن