«خودروهای متصل به اینترنت ایمن‌تر (ایمنی فیزیکی درباره جان راننده و سرنشین) هستند اما امنیت رایانه‌ای کمتری دارند!»

 

به گزارش خبرآنلاین، این جمله یوجین کسپرسکی مؤسس کمپانی ضدویروس کسپرسکی روسیه است که معتقد است خودروهای جدید با نصب ده‌ها حسگر باعث ایمنی فیزیکی ما هنگام رانندگی می‌شوند اما همین حسگرهای متصل به اینترنت طعمه خوبی برای هکرهاست تا از طریق آن امنیت جانی رانندگان را به خطر بیندازند.

وی که در جمع جامعه سازندگان و تجار خودروی انگلیس/SMMT در انگلیس سخنرانی می‌کرد به اهمیت توسعه امنیت اطلاعات در خودروها تأکید کرد.

ردیاب جی‌پی‌اس، حسگرهای خطریاب، رایانه خودرو و متصل به شبکه مرکزی مانیتورینگ ضد سرقت و ده‌ها وسیله جدید دیگر که این روزها در خودروهای مدرن دیده می‌شود، همگی امتیازات ویژه‌ای برای رانندگان محسوب می‌شود که به گفته مأمور سابق اطلاعاتی روسیه باعث می‌شود حکومت‌ها سال‌ها وقت و هزینه کنند تا بتوانند جلوی هکرهای حمله‌کننده به خودروهای متصل به اینترنت را بگیرند.

به گفته وی تا پایان دهه بیش از 250 میلیون خودروی متصل به اینترنت خواهیم داشت و تنها در سال گذشته 1.5 میلیون خودروی اینترنت دار در انگلیس در خیابان‌ها تردد داشته‌اند.

از پخش موسیقی و گزارش آب‌وهوا تا مانیتورینگ ضد سرقت مرکزی و سیستم ترمز اینترنتی و کنترل فرمان و ترمز همگی کامپیوتری شده و در هر خودرو 50 تا 60 مینی سیستم رایانه‌ای می‌بینیم که باهم ارتباط تنگاتنگ داشته و روی یک پلتفرم مرکزی به نام CAN یا Controller Area Network کار می‌کنند و اگر هکرها این پلتفرم مرکزی را هک کنند، تقریباً کنترل کامل هر خودرویی را به دست می‌گیرند و به گفته کسپرسکی همیشه آدم‌های بد هوشمندتر از آدم‌های خوب هستند!

اروپایی‌ها قوانین جدیدی برای بالا بردن امنیت سیستم‌های رایانه‌ای خودرو وضع کرده و آمریکایی‌ها با راه‌اندازی تشکیلاتی به نام Alliance of Automobile Manufactorers اطلاعات مربوط به حملات هکری به خودروها را به هم به اشتراک می‌گذارند تا به هم کمک کرده تا سیستم‌های در حال ساخت را امن‌تر کنند!

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 528443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی GB ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    4 0
    بابا اینا که چیزی همین پراید خودمون روزی چند بار هک میشه :
  • بی نام US ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    3 0
    تمام این آپشن هایی که گفتی توی خودرو های غربی واقعاً وجود داره؟ پس خودروهای ما چی داره؟