ایسنا نوشت: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استراتژی اول سازمان حفاظت محیط زیست برای دستیابی به آب مصرف درست و افزایش راندمان آب است. ولی انتقال آب بین حوزه‌ای برای سازمان محیط زیست گزینه آخر محسوب می‌شود.

سعید متصدی در حاشیه نشست خبری این معاونت به مناسبت روز جهانی زمین پاک در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در مورد بحث انتقال آب بین حوزه‌ای خلیج فارس به فلات مرکزی، افزود: از نظر سازمان محیط زیست نیازی به انتقال آب بین حوزه‌ای نداریم و این گزینه به عنوان آخرین گزینه در تأمین آب مطرح است.

وی اظهار کرد: بازچرخانی آب، تصفیه آب و تصفیه فاضلاب در کشور ما صورت نمی‌گیرد و 25 تا 30 درصد هدررفت آب در شبکه‌های توزیع آب داریم. همچنین راندمان کشاورزی، کافی نیست، بنابراین گزینه تامین آب از طریق انتقال بین حوزه‌ای آخرین گزینه سازمان محیط زیست است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه انتقال آب در شرایطی صورت می‌گیرد که بهینه‌سازی فرایندهای صنعتی انجام شده باشد، افزود: راندمان مصرف آب باید به 90 درصد برسد. در این شرایط اگر آب نداشتیم، دنبال آب بین حوزه‌ای خواهیم رفت. درحالی که راندمان مصرف آب در کشور ما تنها 30 درصد است و 60 درصد آب در شبکه‌های آبی کشور پرت می‌شود.

به گفته متصدی، انتقال آب بین حوزه‌ای گزینه آخر است. اگر چه کشور ما در دو طرف دریا دارد؛ ولی می‌توانیم با هزینه کمتر آب به دست آوریم. این مساله در دنیا بهتر است اما به شرط آنکه تمام گزینه‌های پیش رو افزایش راندمان آب و اصلاح الگوی مصرف در کشاورزی اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هر انسان در روز به 3 لیتر آب برای غذا و شرب نیاز دارد ولی در کشور ما 10 برابر آن مصرف می‌شود، گفت: بنابراین استراتژی اول سازمان حفاظت محیط زیست مصرف درست آب و افزایش راندمان آن است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در مورد بودجه مقابله با گرد و غبار گفت: سال گذشته 60 میلیارد تومان برای مقابله با پدیده گرد و غبار و دو میلیارد بودجه تحقیقاتی این پروژه بوده است.

متصدی افزود: دولت امسال در لایحه بوده در همین حدود برای مقابله با پدیده گرد و غبار لحاظ کرده است و امیدواریم مجلس تصویب کند.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 528366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    1 0
    بايد صنايع بزرگ مثل نيروگاهها و فولاد سازي و پتروشيمي و نفت مجبور به اجراي طرحهاي بدون دورريز آب شوند و سپس فاضلاب تصفيه شده در اختيار صنايع و كشاورزي قرار گيرد.