۰ نفر
۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۰
اینجا مدرسه ساخته نمی شود

مجمع خیران مدرسه ‌ساز یک نهاد غیردولتی است که با هدف ساختن مدرسه‌های جدید و نیز بازسازی، بهسازی و تجهیز مدارس موجود در کشور بنا نهاده شد. مجمع خیران مدرسه ساز به عنوان بازوی مردمی سازمان نوسازی مدارس ایران، تاکنون هزاران مدرسه در شهرها و روستاهای سراسر ایران ساخته که تاکنون سهم استان زنجان از احداث این‌گونه مدارس 260 مدرسه است.

همشهری زنجان نوشت: مدیر عامل مجمع خیران مدرسه ساز استان با اشاره به اینکه مجمع خیران مدرسه ساز از سال 77 در زنجان تشکیل شد و هم اکنون نیز180 خیر مدرسه ساز در مجمع فعالیت دارند می‌گوید: در کنار این 180 نفر 2500 معلم نیز در ساخت مدرسه مشارکت دارند که به این افراد «مدرسه‌یار» گفته می‌شود.
«علی اکبر فاضلی» با اشاره به اینکه از سال تأسیس مجمع خیران مدرسه ساز تاکنون 260 مدرسه با 1100 کلاس درس در استان ساخته شده است، بیان می‌کند: این مدارس با هزینه‌ 110 میلیارد تومان احداث شده است.
وی در مورد اینکه بسیاری از خیران مدرسه‌ساز افرادی آگاه هستند که برای بالا بردن و ارتقای فرهنگ کشور از هیچ کاری فرو گذار نمی‌کنند می‌افزاید: برخی از این خیران ساخت مدرسه را واجب‌تر از هر کار دیگری می‌دانند.

انجام در زمان حیات
مدیر عامل مجمع خیران مدرسه ساز استان 70 درصد از مدرسه‌های ساخته شده و در حال ساخت را دولتی و 30 درصد از مدرسه‌های ساخته شده و در حال ساخت را به اهتمام خیران مدرسه ساز اعلام می‌‌کند و می‌گوید: برخی از افراد در وصیت نامه‌های خود به ساخت مدرسه تاکید دارند اما چه خوب می‌شد که این کار خداپسندانه را در زمان حیات خود انجام می‌دادند. فاضلی عمل به وصیت را امری واجب می‌داند و اضافه می‌کند: در حال حاضر برخی از وارثان به وصیت پدر و مادر خود بی‌توجه هستند. چنان که تاکنون چند وصیت‌نامه در مورد تقبل هزینه ساخت یا اهدای زمینی برای ساخت مدرسه وجود دارد که وارثان در عمل به این وصیت‌ها کوتاهی می‌کنند. وی از افزایش تعداد دانش‌آموزان در سال‌های نه چندان دور خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: طبق پیش بینی‌های انجام شده در سال 1405 ، 50 هزار دانش‌آموز به جمعیت دانش‌آموزی استان اضافه خواهد شد که در این مورد باید بگویم باید از همین حالا به فکر ساخت و توسعه مدارس باشیم. مدیر عامل مجمع خیران مدرسه ساز با بیان این مطلب که وظیفه مجمع تنها ساخت مدرسه نیست و به تعمیر و تجهیز مدارس نیز اقدام می‌کند، ادامه می‌دهد: تاکنون 300 مدرسه به دست مجمع تعمیر و تجهیز شده است. فاضلی می گوید: مرکز استان در مقایسه با مراکز سایر استان‌ها محروم است. در بین مناطق 14گانه استان زنجان منطقه زنجانرود و بزینه‌رود جزئی از مناطق محروم استان محسوب می‌شوند. وی با اشاره به اینکه منطقه بزینه رود یک منطقه روستایی است و در مناطق روستایی نیز به دلیل نگهداری نکردن مدارس زودتر از شهرها فرسوده و تخریب می‌شوند، می‌افزاید: بسیاری از خیران قصد دارند در مناطقی اقدام به احداث مدرسه کنند که از جمعیت مسکونی آن منطقه اطمینان خاطر داشته باشند. خیران تمایلی ندارند در روستایی که ساکنان آن قصد ترک آن مکان را دارند، مدرسه بسازند، چرا که بسیاری از روستاها پس از مدتی خالی از سکنه و مدارس به حال خود رها می‌شوند. مدیرعامل مجمع خیران مدرسه‌ساز در جواب این سوال که مکان احداث مدرسه توسط چه کسانی تعیین می‌شود، بیان می‌کند: کمیته بررسی وضعیت فضای آموزشی استان که به مرکزیت آموزش و پرورش فعال است وظیفه مکان‌یابی برای احداث مدرسه را بر عهده دارد. در برخی از مواقع خیر تمایل به ساخت مدرسه در زادگاه خود را داشته اما بنا به گزارش این کمیته در مکانی که مورد نیاز بوده‌، ساخت مدرسه صورت گرفته است. فاضلی از برنامه‌هایی که مجمع خیران مدرسه‌ساز برای سال 95 در نظر گرفته است می‌گوید: هر سال برای جذب خیران بیشتر در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت همایش‌هایی برگزار می‌شود که در این همایش‌ها از خیران فعال سال گذشته تقدیر می‌شود.

به دنبال جذب هستیم
مدیرعامل مجمع خیران مدرسه‌ساز می گوید: برای سال 95 نیز به دنبال جذب بیش از پیش خیر مدرسه‌ساز هستیم، چرا که اعتبارات اندک اداره نوسازی و آموزش و پرورش با وضع موجود جوابگو نیست. تعداد مدارس فرسوده زیاد است و با افزایش تعداد دانش آموزان با کمبود مدرسه مواجه هستیم. مدیر عامل مجمع خیران مدرسه‌ساز اضافه می‌کند: از دیگر دلایلی که موجب شده امسال بیش از سال‌های گذشته به فکر جذب خیر باشیم، کاهش تعداد خیران و کمک‌های آنها است، چرا که با وضعیت اقتصادی موجود خیران همانند سابق توان کمک مالی خوبی را ندارند.
این مسئول می‌افزاید: دهه 80 یکی از بهترین‌ زمان‌هایی بود که مشارکت خوب خیران را شاهد بودیم اما در دهه 90 این کمک‌ها کاهش پیدا کرد. میزان کمک‌های مالی خیران در سال 89 برای ساخت مدرسه 17 میلیارد تومان و در سال گذشته تنها 6 میلیارد تومان بوده است.

گزارشی نداشتیم
در برخی از مناطق استان دانش‌آموزان به دلیل نبود مدرسه در کانکس‌ها تحصیل می‌کنند. تاکنون اقدامی از سوی مجمع برای این دانش‌آموزان برای احداث مدرسه‌ صورت نگرفته است. فاضلی در این مورد می گوید: تا کنون گزارشی از این دانش‌آموزان به دست ما نرسیده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 528274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =