بازرسان یونسکو ژئوپارک قشم را از استثنایی ترین ژئوپارک های دنیا به لحاظ فرهنگ و ساختار زمین شناسی دانستند.

مهر نوشت:

رئیس ژئوپارک منطقه آزاد قشم گفت: نظر نهایی بازرسان یونسکو برای تمدید عضویت ژئوپارک قشم در شبکه جهانی ژئوپارکها 20 فروردین ماه در چهارمین اجلاس بین المللی ژئوپارکها در مالزی اعلام می شود.

محمدرضا قاسمی نژاد با اعلام این خبر افزود: بازرسان یونسکو در آخرین روزهای پایانی سال 88 برای ارزیابی وضعیت ژئوپارک قشم و تایید آن برای عضویت مجدد در شبه جهانی به قشم سفر کرده و از این پارک بازدید کردند.

وی با بیان این که این بازرسان با توجه به شاخصهای مختلف نمره ای تا هزار امتیاز به ژئوپارکها می دهند که با حد نصاب رسیدن امتیاز عضویت مجدد را تایید می کنند، اظهار داشت: طرح جامع ژئوپارک، آموزش روستائیان همجوار با ژئوپارک، انتشار بروشور و حضور در همایش های بین المللی و همچنین مراودات بین المللی از جمله شاخص های امتیازدهی این بازرسان هستند.

قاسمی نژاد بیان داشت: بازرسان یونسکو ژئوپارک قشم را از استثنایی ترین ژئوپارک های دنیا به لحاظ فرهنگ و ساختار زمین شناسی دانستند. رئیس ژئوپارک منطقه آزاد قشم ادامه داد: نمایندگان ایران در چهارمین اجلاس جهانی ژئوپارک ها حضور می یابند تا علاوه بر ارائه مقاله، در جلسه بررسی و اعلام نتیجه نهایی عضویت دوباره ژئوپارک قشم در شبکه جهانی شرکت کنند.

به گفته وی، ژئوپارکها هر چهار سال یک بار توسط شبکه جهانی ژئوپارکها (GGN) مورد ارزیابی قرار گرفته و چنانچه عملکرد مناسب و مطابق با استانداردهای شبکه مذکور داشته باشند، عضویت آنها به مدت چهار سال دیگر در شبکه جهانی ژئوپارکها زیر نظر یونسکو تمدید خواهد شد.

قاسمی نژاد با اشاره به این که ژئوپارک قشم که در سال 2006 به عضویت شبکه جهانی ژئوپارکها درآمد، کماکان تنها ژئوپارک کشور و خاور میانه به شمار می رود، افزود: 64 ژئوپارک در سراسر جهان به عضویت شبکه جهانی ژئوپارکهای ملی در آمده اند که اروپا با 34 و چین با 22 ژئوپارک صاحبان بیشترین پارکهاى زمین شناسى هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 52812

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =