مرگ دکتر جابر عناصری در سکوت و بی‌خبری مرا دچار حیرت کرد. نه از آنجهت که چرا مرد؟ که مرگ حق است و به سراغ هر فردی می‌آید اما این که جامعه فرهنگی و هنری و نمایشی از او که با صدای پرطنین و تاثیرگذارش برای ما روایت‌های بسیاری از فرهنگ و فولکلور ایران گفت، هیچ خبری نداشته باشد تاسف انگیز است.

در سال‌هایی برخی از اهالی تٍاتر بر او و مدرکش ایراد گرفتند که مدرک نمایش و تاتر ندارد. گروهی که از هنر و فرهنگ تنها به مدرکش رسیدند و اسباب آوارگی بسیاری از دردکشیدگان هنر شدند. من به راستی وقتی شادروان عناصری دهن می‌گشود و از تعزیه و شخصیت‌هایش سخن می‌گفت درک و دریافت می‌کردم که او عشق این کار را دارد و از تعزیه و شقوق مختلف نغمه‌های مذهبی اطلاعات درونی دارد و این اطلاعات با مدرک و سر در کتاب کردن تنها به دست نمی‌آید. بعدها دریافتم که پدرشان از تعزیه‌گردانان نامی منطقه اردبیل بودند و طبیعی است که در چنین فرهنگی هر فرزندی می‌تواند و باید آن هنر را رفتار و در خود درونی کند.


یادش گرامی باد که سال‌هایی را در کنار برادر بزرگترم ،‌دکتر مصطفی مختاباد، پای سخنانش در برخی از جشنواره‌ها می‌نشستیم و و می دیدیم که با چه شور و عشقی از تعزیه و نمایش‌های‌ آیینی سخن می‌گوید. هیبت و محاسنی که داشت نیز به او شکوهی می‌بخشید که طنین آن صدای پرقوت را فراوان تاثیرتر از هر زمانی می‌کرد. روح و روانش شاد و غریق رحمت الهی باد.

پس از تحریر: به رغم وصیتی که آن زنده‌یاد برای چگونگی تدفین و مراسم خود مطرح کرد ، بر جامعه تاتری و حتی موسیقایی فرض است که یاد او را گرامی بدارند. پسندیده نیست که چنین مردی که عمری را عاشقانه در نغمه و نواهای موسیقی مذهبی و فولکلور ایران سیر آفاق و انفس کرد. این گونه غریبانه به فراموشی بسپریم.

جابر عناصری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 527973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    14 1
    وقتی سیاست جای هنر را بگیرد و سیاستمداران نانبه نرخ روز خور بر مسند قدرت اداره هنر و دانشگاهبنشینند نتیجه جز همین نخواهد بود ... سیاستمدارانی که برای خرید یک رای آنها برایشان مسند ریاست دانشگاه و دانشکده پیشکش می شود
  • یک علاقه‌مند US ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    15 0
    طبیعی است که اگر خانواده و نزدیکانش اطلاع ندهند نمی توان دریافت که ایشان چه زمانی فوت کردند اما به گمانم حداقل صدا و سیما که این همه از ایشان و دانش و توانایی اش بهره کشی کرد باید زودتر پی گیر ماجرا می شد
  • الف US ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    9 1
    استاد عناصری را همه اهل هنر میشناختند. .چرا دراین سالها اساتید درجه یک در عرصه های مختلف راباید گوشه نشینی ،مهاجرت وبیکاری تهدید کند و کم هنران یا آدم های دسته چندم داعیه دار درام نویسیپژوهشو هنر های سنتی شوند؟ نگاههی به پرده خوانی های ونمایش های سفارشی و مناسبتی که به زور چاشنی سیاست به آن تزریق شدهبیاندازید تا بخشی از رنج شادروان عناصری را درک کنید.