بارندگی شدید، تگرگ، باد و سیل ناشی از آن طی روزهای گذشته خسارات زیادی در برخی استان‌ها وارد کرده است که به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان های خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد بر اساس برآوردهای اولیه حدود 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان حدود 218 میلیارد تومان، کرمانشاه ۸۰ میلیارد ریال و شهرستان بهمئی ۱۷۰ میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

به گزارش ایسنا؛ فرماندار بهمئی گفت: بارندگی‌های اخیر در شهرستان بیش از 170 میلیارد ریال خسارت بر جای گذاشت.

سلطانعلی رحمانی گفت: بارندگی چند روز اخیر به تاسیسات عمومی از جمله تاسیسات آب و برق، کشاورزی، راه‌های عشایری و منازل مسکونی این شهرستان خسارت وارد کرده است.

او گفت: میزان خسارت وارد شده به تاسیسات زیربنایی و منازل مسکونی بیش از 100 میلیارد ریال، برآورد شده است.

فرماندار بهمئی با اشاره به اینکه ده‌ها واحد مسکونی در شهرستان بهمئی و بخش‌های سرآسیاب یوسفی و مرکزی بین 50 تا 100 درصد خسارت دیده‌اند، گفت: در بارش‌های اخیر، بیش از 50 مورد آبگرفتگی معابر عمومی گزارش شده و در مناطق صعب العبور با طغیان رودخانه‌ها 40 کیلومتر راه عشایری بین 50 تا 100 درصد تخریب شده است.  

او گفت: 20 روستای این شهرستان در بخش‌های سرآسیاب یوسفی، بخش مرکزی، منطقه ممبی و رود تلخ نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر سیلاب بیش از 50 تا 100 درصد خسارت دیده‌اند.

هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده که در پی سامانه بارشی اخیر در شهرستان بهمئی بیش از 81 میلی متر باران باریده است.

خسارت 80 میلیارد ریالی سیل به بخش کشاورزی کرمانشاه

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه میزان خسارات وارده به بخش کشاورزی استان در پی سیل اخیر را حدود 80 میلیارد ریال اعلام کرد.

خسرو شهبازی گفت: سامانه اخیر بارشی که هفته گذشته در استان فعال بود، بارش‌های مناسبی را برای استان در پی داشت، بطوریکه میانگین 86 میلیمتری بارش برای استان به ثبت رسید.

او گفت: این بارش‌ها نعمات ریادی برای بخش کشاورزی استان داشت، البته خسارت‌هایی را نیز به این بخش وارد آورد که به دلیل آمادگی و هماهنگی خوبی که در ستاد مدیریت بحران استان ایجاد شده بود، این خسارت‌ها به حداقل رسید.

شهبازی با بیان اینکه بارش‌های اخیر حدود 80 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی استان وارد کرد، گفت: بر اثر این بارش‌های شدید 10 هزار و 797 هکتار از اراضی زراعی و باغی استان شامل 9692 هکتار از اراضی زراعی و 1105 هکتار از باغات استان خسارت دیدند.

او گفت: از مجموع حدود 80 میلیارد رسال خسارت وارده به بخش کشاورزی استان، 36 میلیارد ریال مربوط به زیربخش زراعت، 31 میلیارد ریال زیربخش باغابنی و مابقی نیز مربوط به سایر زیربخش ها همچون شیلات، دام و طیور و آبخیزداری است.

او با اشاره به بارش های مناسبی که در سال زراعی جاری در استان داشته‌ایم، گفت: امسال متوسط بارش استان 683 میلیمتر بوده که رقم مناسبی است و استان کرمانشاه از جمله استانهایی است که امسال هم پراکنش مناسب و هم شدت مناسب بارش‌ها را داشته است.

۲ میلیارد تومان خسارت به عشایر ایلام

مدیرکل امور عشایر استان ایلام گفت: سیل 2 میلیارد و 400 میلیون تومان خسارت به عشایر استان وارد کرده است.


علی سلیمی گفت: براثر وقوع سیل اخیر بیش از یک هزار و 100 کیلومتر از راه و دودهنه پل تردد عشایر استان تخریب و مسدود شده‌اند.

او بابیان اینکه 350 رأس دام عشایر در اثر سیل تلف‌شده‌اند، گفت: در حین بارندگی 40 رأس دام موردحمله گرگ وحشی قرا گرفته و از بین رفته‌اند.

سلیمی، تخریب 40 تخته‌سیاه چادر، 200 متر تور سیمی، 30 آبشخور دامی، تخریب دیوان سوله ساختمان میمه و زرین‌آباد دهلران، تخریب ایستگاه پمپاژ آب میدر و پیامن هلیلان را از دیگر خسارت‌های سیل اعلام کرد. 

مدیرکل امور عشایری استان با اشاره به اینکه 60 درصد انبار ذخیره علوفه و مایحتاج عمومی عشایر استان تخریب‌شده است، تأکید کرد: طبق برآوردهای اولیه 2 میلیارد و 400 میلیون تومان خسارت به عشایر استان وارد شده است.

خسارت 212 میلیارد تومانی سیل و تگرگ در کهگیلویه و بویراحمد

استاندار کهگیلویه وبویراحمد از وارد آمدن بیش از 212 میلیارد تومان خسارت در پی وقوع سیل و بارش تگرگ شدید در استان خبر داد.

سید موسی خادمی گفت: در برخی مناطق استان 145 تا 150 میلی‌متر بارش داشته‌ایم و وقوع سیل تلفات جانی در پی نداشت.

او با اشاره به اینکه به بخشهای کشاورزی، زیرساختهای عمرانی و خدماتی، تاسیسات زیربنایی، دامپروری و راه های ارتباطی روستاهای استان خسارت زیادی وارد شده است، گفت: منازل مسکونی در شهرستانهای کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده دچار آبگرفتگی شد و طوفان و بارش‌های شدید موجب قطع خدمات آب، برق و تلفن در شهرستان لنده طی ساعاتی از شبانه روز گذشته شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: راه ارتباطی بیش از 200 روستای استان به خصوص در بخشهای چاروسا، دیشموک، سوق و بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه و روستاهای شهرستان لنده مسدود شده است. همچنین بیش از 200 کیلومتر راه ارتباطی در مناطق عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد قطع شده است.

او ادامه داد: میزان دقیق خسارت وارده در اثر سیل و تگرگ شدید به بخشهای مختلف استان نیاز به برآورد و بررسی دقیق دارد و این امر در حال انجام است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: نیروهای راهداری و سایر دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی در حال تلاش برای خدمات رسانی و بازگشایی جاده‌ها و امدادرسانی در مناطق روستایی و عشایری استان هستند.

خسارت 7میلیارد ریالی به زیرساخت‌های عشایری کهگیلویه

رییس امور عشایر شهرستان کهگیلویه گفت: بر اثر بارش‌های سیل آسا ۷ میلیارد ریال خسارت به زیرساخت‌های عشایری شهرستان وارد شده است.

سید خداداد اجتهادی گفت: بر اثر بارش‌های سیل آسا در این شهرستان راه‌های عشایری، قطع و امکان آبرسانی به عشایر فراهم نیست.

او با بیان اینکه این بارش‌ها باعث خسارت زیادی به زیرساخت‌های عشایری شده است، گفت: تاکنون 40 راس دام در منطقه تنگ هیگون و دامنه کوه سیاه تلف شده است.

رییس اداره امور عشایر شهرستان کهگیلویه عنوان کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر تلفات دام‌های چاروسا و دیشموک گزارش نشده است.

اجتهادی، میزان خسارت وارده به جاده‌های عشایری کهگیلویه را بالغ بر هفت میلیارد ریال، عنوان کرد و گفت: از این میزان یک میلیارد و 700 میلیون ریال به دام‌ها و سه میلیارد و 200 میلیون ریال مربوط به چادر و آذوقه بوده است.

او از بازگشایی جاده‌های مسدود شده بعد از اتمام بارندگی‌ها خبر داد.

خسارت 218 میلیاردی بارندگی و سیل به کشاورزی خوزستان

بارندگی شدید، تگرگ، باد و سیل ناشی از آن طی روزهای گذشته در استان خوزستان خسارات زیادی به کشاورزی این استان وارد کرده است که به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی این استان، بر اساس برآوردهای اولیه به حدود 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی حدود 218 میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

کیخسرو چنگلوایی گفت: به دلیل بارندگی‌های بسیار سنگین و بی سابقه که به بیش از 175 میلیمتر رسید، تگرگ، باد شدید با سرعتی بیش از 90 کیلومتر در ساعت و سیل ناشی از آن، ناچار شدیم خروجی سد دز را باز کنیم و نهایتا خسارات سنگینی به بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله، زراعت، باغبانی، دام و طیور، تاسیسات گلخانه‌ای، موتور پمپ‌ها و جایگاه‌های دام در برخی از شهرستان‌های این استان وارد شده است.

او گفت: عرصه‌های زارعی، باغی و تولید نیشکر استان خوزستان به بیش از یک میلیون هکتار می‌رسد که براساس برآوردهای اولیه حدود 200 هزار هکتار از این عرصه‌ها با خسارات سنگینی مواجه شده‌اند که میزان خسارت به حدود 218 میلیارد تومان می‌رسد.

شرایط پرداخت خسارت به کشاورزان سیل‌زده
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه بهره‌برداران بخش کشاورزی استان خوزستان از نظر بیمه محصولات کشاورزی جزو پیشروترین تولیدکنندگان در کشور هستند، ادامه داد: بیش از 70 درصد کشاورزان و باغداران این استان تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی هستند که بسته به نوع بیمه‌ای که از آن استفاده کرده‌اند و در صورت اینکه عرصه‌های آن‌ها 100 درصد خسارت دیده باشد، می‌توانند تا 2.5 میلیون تومان به ازای هر هکتار از این صندوق خسارت دریافت کنند.

چنگلوایی با بیان اینکه وضعیت بیمه‌ محصولات کشاورزی از نظر تعرفه‌ و نرخ‌های بیمه نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است، گفت: از امروز کارشناسان بیمه به صورت آماده باش کامل در همه مناطق خسارت دیده مشغول بررسی و ارزیابی میزان خسارت وارد شده به بخش‌های مختلف کشاورزی خوزستان هستند که آمار دقیق‌تر میزان خسارت وارد شده طی روزهای آینده مشخص خواهد شد.

او اعلام کرد: کشاورزانی که به هر دلیل نتوانسته‌اند به عضویت صندوق بیمه محصولات کشاورزی درآیند و از پوشش‌های بیمه‌ای آن استفاده کنند و خساراتی به عرصه‌های تولیدی‌شان وارد شده است، جبران خسارات وارد شده به آن‌ها از طریق ستاد بحران کشور پیگیری می شود.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 527702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =