خبر جنوب نوشت:مهمترین دغدغه استان فارس در بحث منابع طبیعی ظرفیت بیش از حد مجاز دام در استان است که 5/3 درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

ابوالفضل یاوری مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیز داری کشور با اعلام این مطلب افزود: فارس یکی از وسیع ترین و متنوع ترین پهنه های منابع طبیعی کشور را دارد. وی گفت: حدوداً 6/84 دهم میلیون هکتار سطح مراتع در کشور داریم که از این سطح حدود 33 میلیون هکتار تهیه طرح مرتعداری انجام شده، 18 میلیون هکتار از این طرح ها واگذار شده، 14 میلیون هکتار از طرحهای مرتعداری اجرایی شده و 5/6 میلیون هکتار از این طرح ها پایان یافته است.
یاوری با تأکید بر این که ظرفیت مجاز دامی در کشور 37 میلیون واحد دامی است، تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به دامهای متکی به مرتع حدود بیش از 78 میلیون رأس دامی در کشور داریم که از ظرفیت مجاز بیشتر است.
یاوری با اشاره به این که 52 درصد از کشور در مناطق خشک و نیمه خشک واقع شده است، افزود: 999 هزار خانوار در کشور از طریق کار بر روی مراتع معیشت می کنند، بنابراین مدیریت منابع آب و خاک و منابع طبیعی از یک ظرافت و حساسیت خاصی برخوردار است.
وی اضافه کرد: در همین راستا در استان فارس از 29 شهرستان 27 شهرستان دارای انجمن صنفی مرتعداران است که این انجمنها پل ارتباطی بین سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و بهره برداران است.
مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: برابر قانون 10 درصد از صندوق ذخیره ملی باید در بخش کشاورزی هزینه شود که با تشکیل این صندوق و استفاده از اعتبارات بتوانیم در اجرای طرح های تلفیقی و طرح های مرتعداری گام برداریم.
یاوری خاطرنشان کرد: 25 درصد ارزش مراتع ، تولید علوفه است که ارزش آن برابر 7500 میلیارد تومان می باشد..وی افزود: بیمه مراتع را پیگیری کرده ایم تا مراتع در برابر حوادثي مانند خشکسالی و آتش سوزی بیمه شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 527086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =