گلایه مردم از یک شرکت لیزینگ به خاطر توقیف خودرویی که دو قسطش داده نشده/ توضیح شرکت لیزینگ

شرکت لیزینگ وابسته به یک بانک درباره شکایت یکی از شهروندان برای توقیف خودروی خود به خاطر تعویق دو قسط توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شرکتهای غیرقانونی لیزینگ خودرو، بارها مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آوردند که نمونه این مشکلات را در تجمع طلبکاران مقابل این شرکتها بارها دیده ایم. اما گوشه ای از عملکرد برخی از شرکتهای لیزینگ قانونی که وابستگی مشخصی به بانکهای مطرح کشور دارند نیز برای شهروندان مشکلاتی را به وجود آورده است.
از جمله عملکرد یک شرکت لیزینگ وابسته به یکی از بانک ها در توقیف برخی از خودروها، مورد گلایه صاحبان آنهاست. یکی از شهروندانی که از این شرکت خودروی اقساطی خریده، عنوان کرده: برای انجام کاری در رشت، سوار بر خودروی اقساطی خود از مبدا تهران به سمت اتوبان قزوین عبور می کردم که در عوارضی اتوبان، پلیس اعلام کرد اداره آگاهی ناجا، دستور توقیف این خودرو را به دلیل تعویق دو قسط داده است. خودرو توقیف و با جرثقیل به پارکینگ منتقل شد. ما در قرارداد خود، چیزی به نام توقیف خودرو برای دو قسط عقب مانده نداشتیم. سئوال اینجاست برای چه، اینقدر شرکت های لیزینگی شدت عمل به خرج می دهند که برای تعویق دو سه قسط ماهانه، خودرو را توقیف کرده اند؟
در این رابطه با شمسایی مدیر دعاوی و وصول مطالبات معوق شرکت لیزینگ مزبور، گفتگویی کردیم که در ادامه می خوانید:

در مورد گلایه شهروندی که برای شما عنوان شد توضیح دهید آیا روند توقیف خودروهای لیزینگی که دو سه قسط خود را پرداخت نکرده اند، اینقدر سختگیرانه است؟
برای مشتریانی که اقساط معوق دارند، به صورت مختلف از پیامک، گرفته تا تماس تلفنی و ارسال اخطار پیگیری می شود. مشتری ای که هیچ اقدامی برای پرداخت اقساط معوق خود انجام نمی دهد به واحد حقوقی ارجاع می شود تا از طریق شورای حل اختلاف و دادگاه از او شکایت شده و قرارداد فروش خودرو به اجرا گذاشته شود. در قرارداد بند به بند قید شده که این اتفاق می افتد و طبق قرارداد اقدام می شود. همچنین چک های برگشت خورده او نیز ضمیمه پرونده می شود.

ولی این شهروند می گوید در قرارداد چیزی برای توقیف خودرو به خاطر تعویق دو قسط عنوان نشده؟
در قرارداد قید شده اقدام حقوقی می شود، این اقدام می تواند شامل برگشت زدن چک، ارسال اخطار، توقیف و بسته به نظر مدیریت دارد. هر اقدام حقوقی لازم انجام می شود.


یعنی اعلام سرقت و ارجاع به اداره آگاهی هم اقدام حقوقی شماست؟
ما اعلام سرقت نمی کنیم. قرارداد داریم و طبق چک های برگشتی و اقداماتی مانند ارسال اخطار و پیامک و تلفن، انجام می دهیم که شاید یکسال زمان می برد. البته ما چک یک ماهه از مشتری نداریم، چکها را شش ماه به شش ماه می گیریم، قرارداد ما دو شکل است یا اعتباری است یا غیراعتباری. در بخش اعتباری، مشتری هر شش ماهه یک فقره چک می دهد. اگر چک اول شش ماهه برگشت شود، تا چک دوم، پیگیری می شود که بیا بدهی ات را بده و امکان دارد مشتری اقدام نکند. چک دوم، سر موعد برگشت می خورد. تا زمانی که دو ماه از چک دوم می گذرد، ممکن است 10 بار با مشتری تماس بگیریم و با عدم پاسخ مواجه شویم. طبق این روند، گزارش به واحد حقوقی می دهیم و آنها اقدام می کنند. طبق قراردادی که با مشتری داریم، نوع خودرو مشخص است و از طریق دادگاه، شکایت می کنیم و حکم توقیف خودرو را می گیریم. این حکم را به واحد اداره آگاهی و راهور ارجاع می دهیم و شماره پلاک را توقیف می کنیم.

ولی موضوع درباره مشتریانی است که چک نداده اند و اقساط ماهانه پرداخت می کنند. چرا خودروی آنها توقیف می شود؟
توقیف خودروی مشتریان غیر اعتباری، بستگی به تعداد اقساط معوق و مبلغ قسطها دارد. مشتری داریم 10 قسط پرداخت نکرده و جمع اقساطش 30 میلیون تومان می شود. روی پرونده او، دستور توقیف خودرو می گیریم. مشتری هم داریم 5 قسط معوق دارد که هر کدام 150 تومان است ولی اقدامی جز پیگیری و تماس برای وصول مطالبات انجام نمی شودولی درباره دو قسط معوق چنین چیزی نیست.

پس دلیلی برای توقیف خودروی لیزینگی با تعویق دو قسط نداریم؟
چرا، این مسئله به زمانی برمی گردد که شرکت تعدادی خودرو با پلاک خود را فروخت. این شکایت از این موارد است. شرکت خودرو را پلاکی که به نام شرکت ثبت شده بود واگذار کرد. بعد به مشتری اعلام شد فرصت دارید ظرف دو هفته اقدام برای تعویض پلاک کنید. برخی مشتریان برای تعویض پلاک اقدام نکردند و همچنیان با پلاک شرکت تردد می کنند. جریمه هایی هم که برای این پلاک می آید برای شرکت ما منظور می شود. جواب تماس ما را هم ممکن است مشتری ندهد. ما مجبور می شویم درخواست توقیف پلاکمان را کنیم تا مشتری بیاید و پلاک جدید را به نام خودش تحویل بگیرد. برای کار برای عده خاصی، انجام شود. البته نباید این موضوع سوء تعبیر به عدم پرداخت چند قسط شود. واحد فروش ما دارد جریمه رانندگی این پلاکها را می دهد و مجبور است چنین اقدام کند. وقتی مشتری شماره تماس را جواب نمی دهد یا آدرس عوض شده، آخرین راه برای پس گرفتن پلاکهای متعلق به شرکت، این است.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 526738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اریا A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    8 8
    با هزار وعده و وعید خودرو را میفروشند حتی کلی تبلیغات به خاطر جذب مشتری انجام میدهند ولی همین که کارشان تموم شد و قرارداد امضا شد دیگه حقوق مشتری اصلا وجود نداره در حالی که با پول همین مشتریان برای خود دفتر و دستک درست میکنند
  • ali US ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    23 1
    عزیز جان انصاف داشته باش که تامین منابع مالی آتیه این لیزینگ ها از محل بازپرداخت اقساط صورت میگیرد.
  • بی نام IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    12 3
    به جای اینکه برید یقه اون بابایی رو بگیرید که ماشین خریده ولی قسطش یعنی بدهیش یعنی مال مردم رو پس نمیده تازه اومدید یقه مالباخته و طلبکار رو گرفتید که چرا برای پس گرفتن طلبت اقدام حقوقی کردی؟مگه روزی که خریدار میخواست ماشین رو بخره نمیدونست که دقیقا سر فلان تاریخها باید پول پرداخت کنه؟اگر نداشت بیخود کرد با مال غیر میخواد صاحب ماشین بشهبه دلیل وجود همچین ادمهای بی فرهنگیه که من تو کسب و کار خودم از کار قسطی و چکی بیزارم و تحت هیچ شرایطی زیر بارش نمیرم چون اگه یه ادم اینطوری به پستت بخوره هم پولت رفته هم باید کلی وقت برای زنده کردن پولت بذاری و از کارت بزنیهمچین ادمهایی باعث میشن دودش تو چشم ادمهای خوش حسابی هم که واقعا قصد پرداخت بدهی سر موعد دارند هم بره و نتونند خدمات اقساطی بگیرند