ضیاءالدین دری: پاستوریزه نشان دادن زندگی روحانیون همیشه خوب نیست

ایسنا نوشت،ضیاء الدین دری معتقد است: گرچه پاستوریزه نشان دادن زندگی روحانیون در پاره‌ای از موارد خوب است اما تکرار آن موجب کلیشه شدن و آسیب زدن به ساحت روحانیون می‌شود.

 این کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده سینما و تلویزیون در پاسخ به این سوال که چالش‌ها و فرصت‌های نقش روحانی در آثار نمایشی چه می‌تواند باشد؟ گفت: همانطور که می‌دانید بعد از مرحوم شکیبایی که در نقش «مدرس» ظاهر شد و بیشتر به اجرای نطق‌ها و ابعاد سیاسی آن شهید پرداخت، این من بودم که برای اولین بار و البته با احتیاط در سریال «کیف انگلیسی» نقش یک روحانی که می‌توانست در قواره یک مرجع باشد را آوردم و سعی کردم که آن را دراماتیک کنم.

وی افزود: بعد از آن بود که در واقع روحانی به عنوان یک شخصیت موجود در جامعه ما وارد درام‌های ایرانی شده و در آثاری همچون «مارمولک» و یا برنامه‌های مناسبتی تلویزیون حضور یافت.

کارگردان مجموعه «کلاه پهلوی» تصریح کرد: در بعضی از این کارها حضور شخصیت روحانی خوب بود و در برخی دیگر به کلیشه‌هایی رسیده که با توجه به اخلاق عمومی مردم ما، ممکن است به جایی برسد که بگویند اصلا دیگر ساحت و حریم روحانیت آسیب بخورد و بر همین اساس ممکن است که پرداختن به این نقش ممنوع شود!

دری در ادامه اظهار داشت: بنابراین به اعتقاد من باید چهره روحانیت را به عنوان یکی از افراد جامعه که مانند سایرین کار می‌کنند و درآمد دارند، ازدواج می‌کنند و صاحب فرزند می‌شوند، عاشق می‌شوند و یا طلاق می‌دهند و در یک کلمه مثل همه آدمهای دیگر زندگی می‌کنند، در سینما و تلویزیون به تصویر کشیده شود. این در حالی است که ما ندیده‌ایم که روحانی سریال‌ها و یا فیلم‌های سینمایی، دچار تضادهایی بشود که خود اینها شکل دراماتیک پیدا کند بلکه آنچه ما دیده‌ایم این بوده که سعی شده این نقش‌ها خیلی پاستوریزه خلق شود. یعنی یک زندگی متفاوت از همه نشان بدهند که البته این هم خوب است اما ممکن است از یک جایی دیگر باور پذیر نباشد و یا اینکه عادت شود و بگویند من بعد همینطوری نشان بدهید.

وی افزود: بنابراین در درجه اول ما باید مردم را عادت بدهیم که روحانی هم جزو شخصیت‌های دراماتیک ما است و می‌تواند در یک اثری مانند کیف انگلیسی نقشی کوتاه داشته باشد و یا در اثری بدون آنکه حضور داشته باشد سایه سنگینی در داستان داشته باشد. یا اینکه در خیلی از جاها هم می‌تواند نقش اول و تاثیرگذار باشد در حالی که مثل انسانها و شخصیت‌های دیگر زندگی کند.

این کارگردان سینما و تلویزیون ادامه داد: روحانی می‌تواند در برخی موارد خاص مانند آثار آقای ده‌نمکی به تصویر کشیده شود و ایشان می‌تواند ادعا کند که این خواست و نگاه من است اما در حالت کلی یک روحانی باید دارای گوشت، پوست، استخوان و خون جامعه باشد و با جامعه حرکت کند؛ بدهکار باشد، چکش برگشت بخورد، بعد برود و آن را پاس کند و ... که البته ما در داستانها چنین روحانی‌ای نمی‌بینیم.

دومین دوره جشنواره «روحانی و سینما» 27 فروردین در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهد شد.

۵۷245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 526129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =