شرق نوشت: یادکردن از طبقه دوم بزرگراه صدر با عنوان پروژه‌ای لوکس، هزینه‌بر، نمایشی یا انتخاباتی آن هم یک سال مانده به دومین دوره‌ای که شهردار تهران برای انتخابات ریاست‌جمهوری برنامه‌ریزی می‌کرد این پروژه را در سیبل انتقادات حتی تا امروز گذاشت.

اما گویا به‌جای درس‌گرفتن از این انتقادات، مخالفت‌ها و تلاش‌ها در شهرداری تهران برای فعال‌شدن یک کارگاه دیگر وجود دارد چراکه خبر حکایت از آن دارد که معاون عمرانی جوان شهردار تهران به‌دنبال فعال‌کردن تجهیزات گران دوطبقه‌کردن است. سیبل جدید برای این هزینه‌سازی‌ها، بزرگراه همیشه لبریز از ترافیک «شهید همت» است.

شهردار تهران اواخر سال گذشته، اعلام کرد که اجرای پروژه چندهزارمیلیاردی احتمالی دوطبقه‌شدن همت بعید است و گفت: «مطالعات اولیه دوطبقه‌شدن بزرگراه همت حدفاصل ستاری تا شیخ فضل‌الله انجام شده و بر اساس همین مطالعات اجرای آن بعید است.» اما گویا فارغ از آنچه که شهردار گفته، معاون او کار خودش را می‌کند.

محسن سرخو، عضو کمیته حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران، در این مورد گفت: یک‌بار در جریان بررسی برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران موضوع شروع پروژه‌های جدید از جمله دوطبقه‌شدن بزرگراه همت مطرح شد و همان زمان مورد مخالفت قرار گرفت اما اخیرا معاون شهردار موضوع اجرای این پروژه را پیش کشیده و اصرار دارند که این بزرگراه باید دوطبقه شود، درحالی‌که در برنامه پنج‌ساله قید نشده و قاعدتا نباید در مورد آن صحبتی شود.

سرخو گفت: این پروژه در صورت اجرا تکرار اشتباه پرهزینه بزرگراه صدر خواهد بود و به‌هیچ‌عنوان توجیه اقتصادی ندارد. اگر هزینه و زمانی را که برای بزرگراه صدر در آن زمان اختصاص دادند برای خط ٦ و ٧ مترو اختصاص می‌دادند، حداقل بخش‌هایی از این دو خط طبق برنامه امروز به بهره‌برداری رسیده بود. ایجاد بزرگراه‌هایی همانند صدر تنها تقاضا برای سفر و استفاده از خودرو را بیشتر می‌کند.

سرخو می‌گوید معاون عمرانی که زمانی شهردار یک منطقه بوده، در جریان بسیاری از مسائل پروژه‌های شهری قرار ندارد و نمی‌تواند روی چنین پروژه‌هایی مثل دوطبقه‌کردن یک بزرگراه مهم یا ایجاد خطوط LRT نظر دهد.

سرخو در پاسخ به این سؤال که شهردار قبلا اعلام کرده که برنامه‌ای برای شروع دوطبقه‌شدن این بزرگراه وجود ندارد، گفت: اگر برنامه‌ای ندارند چرا معاون شهردار در مورد آن حرف می‌زند و دنبال ‌گرفتن مجوز هستند. مسئله اینجاست که در سال‌های گذشته برای دوطبقه‌کردن بزرگراه صدر تجهیزاتی را وارد شهر و پروژه‌ها کرده‌‌اند که صرفا برای همین دوطبقه‌سازی بزرگراه‌ها به کار می‌روند و حالا دائم به‌دنبال مشغول‌کردن این پیمانکاران و تجهیزاتشان هستند و همین موضوع مشکل‌ساز شده است.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، هم در این مورد گفت: در سال ٩٢ هم در مورد دوطبقه‌شدن بزرگراه همت پیشنهاداتی ارائه شد اما در همان زمان با مخالفت زیاد کنار گذاشته شد. وی گفت: اعضای شورا با این طرح موافق نبودند و همان زمان اعلام شد که تهران در اتوبان‌سازی به حد اشباع رسیده است و شهرداری این تلاش و هزینه را باید در توسعه مترو صرف کند.

چمران گفت: این موضوع تاکنون در شورا مطرح نشده و حتی برای مطالعه آن هم نیاز به مصوبه شورا وجود دارد.

احمد دنیامالی، رئیس کمیته حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران، هم با اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع گفت: در این مورد چیزی نشنیده‌ام و در کمیسیون عمران هم مطرح نشده و بعید می‌دانم کاری که توجیه لازم را ندارد شروع کنند.

وی گفت: این کار از نظر فنی توجیه ندارد و آن را توصیه نمی‌کنم، این کار تنها نیاز به توجیه اقتصادی ندارد و علاوه‌بر معماری شهر، مسائل ایمنی و بسیاری بحث‌های دیگر وجود دارد و باید مدنظر قرار گیرد. درعین‌حال از تجربه کشورهای دیگر باید یاد بگیریم. در بسیاری از شهرهایی که بزرگراه دو طبقه داشته‌‌اند از ٤٠ سال قبل در حال جمع‌آوری هستند، چراکه آسیب‌زاست و به زیبایی شهر آسیب می‌زند.

دنیامالی گفت: قرار نیست شهر را در اختیار خودروها قرار دهیم، برای عامل ترافیک باید شرایطی تدبیر شود که دست‌وپازدنمان در این باتلاق کم شود اما فعلا شرایط عکس است. خودروها باید بدانند که محدودیت دارند و درعوض مردم به سمت حمل‌ونقل عمومی بروند.

وی تأکید کرد که برای اجرای این پروژه حتما باید مصوبه شورا داشته باشند تا ابعاد فنی این موضوع بررسی شود.

مخالفان دوطبقه‌سازی بزرگراه صدر معتقد بودند در شرایطی که اعتبارات محدود مترو قطره‌چکانی است و برای هر کیلومتر مترو به جان‌کندنی پول درمی‌آید، چرا باید اتوبان دوطبقه ساخت و چرا این اعتبار برای خطوط ٣ و ٦ و ٧ که اتفاقا از همان مسیرها می‌گذرند، اختصاص نیابد. همان زمان برآورد کرده بودند که با هزینه‌های صرف‌شده برای پروژه بزرگراه دوطبقه صدر می‌توانستند حدود صدکیلومتر مترو ایجاد کنند اما این اتفاق نیفتاد و حالا خط ٦ و ٧ تازه به مرحله تکمیل تونل رسیده‌‌اند و با همین زمان‌بندی در سال ٩٦ «ممکن است» بخش‌هایی از این خطوط آماده بهره‌برداری شوند.

واقعیت این است که نسبت میزان هزینه مادی و معنوی و میزان سود و بهره‌وری طولانی‌مدت بسیاری از پروژه‌های شهری از دیروز دور تا امروز نزدیک، اصلا برابر نیست. یعنی همین حالا می‌توانید تعداد بی‌شماری از پروژه‌های شهری را در ابعاد کوچک و بزرگ مثال بزنید که انجامشان اصلا نمی‌ارزیده است اما در یک برهه از زمان، آن مدیر نسبت به اجرایش تمایل داشته، یا آن زمان مد بوده، یا شاید پولشان زیادی کرده بود و ... اما مسئله اینجاست که تهران و بسیاری از کلان‌شهرها آن‌قدر متراکم و حساس شده‌‌اند که دیگر نمی‌توان روی هر قسمت از آن ریسک کرده و آزمایش و خطا راه انداخت و زندگی مردم یک شهر را زیرورو کرد.

بزرگراه حدود شش‌کیلومتری صدر که طبقه بالایش شیک و باکلاس است و پایینش تاریک و ناجور، به‌عنوان یکی از معبرهای مدرن تهران ساخته شد اما با توضیحاتی که در بالا آمد باید پرسید آیا به ساختنش می‌ارزید؟ البته که برای این پروژه مثل همه پروژه‌های شهری هیچ‌کس هیچ زمانی نمی‌تواند رقم نهایی را اعلام کند؛ اعلام نهایی قیمت یک پروژه رسم نیست و به همین دلیل است که برای پروژه دوطبقه‌شدن صدر و تونل نیایش از ٦٤٠ میلیارد تومان که رقم واقعی نیست تا پنج‌هزار میلیارد تومان را اعلام کرده‌اند.

از آنجایی که شهردار تهران و سیستم زیرمجموعه هم معمولا جوابگویی شفافی در مورد این اعداد ندارند، رسانه‌ها مجبورند به همین اعداد استناد کنند. در مورد بزرگراه صدر البته پول‌ها از منابع مختلفی تهیه شد و به منابع مختلفی هم رسید. بخشی اعتبار پروژه بود، بخشی از ردیف‌های پروژه‌ها و مناطق می‌آمد و بخشی هم در معامله برج ایران‌زمین بابک زنجانی حاصل شد اما قطعا می‌توان گفت در آن شرایط تحریم و انتخابات، این رقم‌ها، متمم‌ها و تبصره‌های دیگری هم داشته‌اند.

همه این موارد مادی و مالی را جدا از شرایط اجتماعی، محیطی و فرهنگی که این اتوبان برای مردم حاشیه صدر ایجاد کرده است، بگذارید؛ مشکلاتی که حتی تا امروز ادامه دارد و شهرداری تهران گویا هنوز این مسئله را حل نکرده، به‌دنبال نواختن مردم در گوشه‌ای دیگر از شهر است.

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 525612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    ته همت دوطبقه ای شدن مردم منطقه را دیوانه کرده البته اگر محل مسکونی نباشد خوب است. اما اینگونه شدن افراد را دچار بی خوابی و مریضی نموده لطفا" دست به جنایت نزنید. مردانگی
  • حسام RO ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    9 0
    این یک طرح شکست خورده بود. ترافیک طبقه دوم بزرگراه صدر مسیر شرق به غرب بشتر اوقات از امام علی شروع می شود و حتی یک ساعت هم طول می کشد تا وارد ثونل شویم و چون هیچ راه خروجی و در رویی ندارد رانندگان الزاما باید تا اخر مسیر را مورچه وار طی کنند.
  • سید مسعود IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    3 15
    همیشه عادتمان است که سیاه و سفید قضاوت کنیم . وقتی پای سیاست و سیاه نمایی در میان باشد به راحتی وجدان ، ایمان و عدالت را زیر پا می گداریم . پروژه ی لوکس ؟ هزینه بر ؟ نمایشی ؟ اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید و زحمات شهردار محترم را هم عنوان کنید . یا علی
  • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    7 0
    اتوبوس‌های عادی فرسوده‌اند و می گویند دولت بودجه نمی‌دهد،خط ۶و۷ مترو چندین سال است که ول معطل است و می گویند مترو هزینه هر کیلومترش انقدر میلیارد تومان است و دولت بودجه نمی‌دهد.همین خط هفت که تقریبا دارد ده سال می شود که اجرایش شروع شده و خدا می داند کی تمام می شود. خدایا به داد ما برس
  • مهدي A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    3 0
    بهتر است به جاي اينكار تردد خودرو ها را كم كنند قطار برقي شهري ايجاد كنند پياده روها را تعريض كنند و خيابانها را به زير برده و پياده ها را به خيابانها اولويت دهند
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    10 0
    حذف خودرو تنها راه مقابله با ترافیک است. راهکار : 1 افزایش توان مترو 2 احداث خطوط جدید مترو در بزرگراه ها 4 احداث پارکینگ های رایگان در ورودی های شهر و مسیرهای نزدیک مترو 4 علاوه بر طرح زوج و فرد ؛ تردد پولی خودروها در تهران از ساعت 8 الی 22 5 توجه به ناوگان تاکسی برقی و اتوبوس برقی
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    0 0
    طرح دو طبقه كردن بزرگراه همت بايد پيش از بزرگراه صدر اجرا مي شد چون مشخصات اين بزرگراه براي دو طبقه شدن بهتر از بزرگراههاي ديگر است. پيشنهاد بنده اين است كه اين دو طبقه شدن همت تا پشت زمينهاي عباس آباد در شمال مصلي ادامه يابد چون در بسياري از ساعتها ترافيك در آن منطقه وجود دارد. ضمنا اين طرح بايد مدولار باشد يعني بتوان در فازهاي بعدي مناطق ديگر را نيز دو طبقه نمود چون اين بزرگراه از شرق به غرب تهران امتداد دارد و براي وصل شدن غرب اين بزرگراه به كرج بايد از هم اكنون چاره اي انديشيد.