یورونیوز گزارش داده که پس از سه ماه توقف بدلیل مشکلات فنی، «برخورد دهنده هادرونی بزرگ» (Large Hadron Collider) یا ال اچ سی (LHC) مرکز سرن کار خود را یکبار دیگر شروع کرده است.

دانشمندان امیدوارند این بزرگترین برخورد دهنده ذره ای دنیا با تلاقی یک میلیارد پروتون در ثانیه، همچنان زمنیه کشفیات در فیزیک ذره ای را هموار کند.

مایک لامون، هماهنگ کنننده دستگاه ال اچ سی می گوید: «سال ۲۰۱۵ مجبور شدیم دستگاه را بطور کامل دوباره راه اندازی کنیم، کار زیادی بود. امسال پس از ۱۳ هفته وقفه، به نظر می رسد همه چیز راحت و خوب پیش می رود. پیش بینی ما این است و تا به حال همه چیز خوب بوده است.»

پرتوهایی از «قطارهای» دسته های پروتون با سرعت نور در تونل ۲۷ کیومتری برخورد دهنده هادرونی بزرگ حرکت می کنند تا تلاقی ذره ها روی دهد. با پژوهش و مطالعه این ذرات بنیادی تشکیل دهنده ماده، دانشمندان تلاش می کنند به شناخت منشا حیات و ترکیب آن نزدیک شوند. در مرحله بعد بر شدت و تابش پرتوها افزوده می شود تا داده های دقیق تری بدست آید.

فابیولا جیانوتی، مدیر کل مرکز سرن می گوید: «مطمئن هستیم سال ۲۰۱۶ که آن را سال تولید تابش نامیده ایم سال هیجان انگیزی خواهد بود. من داده ها و نتایج زیبای فیزیکی پیش بینی می کنم.»

دانشمندان می گویند این نتایج ممکن است هم اکنون در حال روشن شدن باشند. آنها با بررسی مجدد سیگنالی که سال گذشته شناسایی شد امیدوارند بزودی ذره جدید را کشف کنند.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 525176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =