اسید، صورت این زن‌ها را سوزاند اما زندگی‌شان را نه

چهره این زنان به شما می‌گوید که چرا قوانین سخت‌گیرانه‌ برای مجازات اسیدپاشی لازم است.

فهیمه حسن‌میری: هندوستان؛ كشوری كه جاذبه‌های زیادی برای گردشگران نقاط مختلف دنيا دارد، برای زنان این كشور به اندازه توریست‌ها جذاب نیست. در این پهنه جغرافیایی كه انواع زیادی از فرهنگ‌ها و باورها را در خودش جا داده، هنوز آنطور كه شایسته است، برای تامین امنیت زنان كاری صورت نگرفته و خشونت‌های خانوادگی و اجتماعی زیادی به آنها تحمیل می‌شود. یكی از این خشونت‌ها، اسیدپاشی است.

هندوستان جزو كشورهایی است كه در رده‌بندی اسیدپاشی به زنان، در مراتب بالایی قرار می‌گیرد به طوری كه نتایج یك تحقیق در سال 2014 نشان داد در این سال 394 مورد اسیدپاشی انجام گرفته‌ كه سه برابر سال پيش از آن است.

با این حال تلاش‌های انجمن‌های مردمی در سال‌های اخیر به نتیجه رسیده و ممنوعیت‌های قانونی و اقدامات فرهنگی برای كاهش اسیدپاشی از سوي مسئولان دولتي جدي‌تر گرفته شده است. بر اساس قوانین جدیدی كه در این كشور به تصویب رسیده، كسانی كه اسید با خودشان حمل كرده یا در حمله اسيدپاشي مشاركت كنند، به حبس از 10 سال تا حبس ابد محكوم می‌شوند. همچنین قانونی به تصویب رسیده كه فروش اسید به افراد زیر 18 سال ممنوع شده و مبالغی برای كمك به قربانیان اسیدپاشی در نظر بگيرد.

این زنان به شما می‌گویند چرا چنین قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای مجازات اسیدپاشی لازم است؛ زنانی كه اسید، صورتشان را سوزاند، اما امیدشان به زندگی را نه.

گیتا ماهور، 20 سال پیش، وقتی در كنار دو دختر خردسالش به آرامی خوابیده بود، ناگهان با حمله اسیدپاشی شوهرش از خواب بيدار شد. دلیل شوهرش براي اين كار چه بود؟ این كه چرا فرزند پسر ندارد! در نتیجه این اسیدپاشی، دختر سه‌ساله‌شان نابینا شد و دختر یك‌ساله‌شان جان باخت.

نزدیک یك دهه بعد از این اتفاق، گیتا كه هنوز آثار آن اسیدپاشی را بر چهره داشت، از سوی یك كمپین توقف حملات اسیدپاشی مورد حمایت قرار گرفت و توانست یك رستوران كوچك راه‌اندازی كند.

او با راه‌اندازی اين رستوران و موفقيت‌هاي بعدي كه در پي داشت، نشان داد چقدر حمايت از قربانيان اسيدپاشي براي يك شروع جديد لازم است تا بتوانند دوباره زندگی را از سر بگیرند.

 «نیت»، دختر گيتا هم كه حالا 23 سال دارد، در اين رستوران كار مي‌كند. اسید اگرچه چشم‌ها و صورت «نیت» را سوزانده، اما لبخند او كه به مشتریان خوشامد می‌گوید هنوز برقرار است.

رستوران گیتا در شهر آگرا، حالا دیگر برای خیلی‌ها شناخته شده است. نيت مي‌گويد: این رستوران در عین حال كه به مشتریانش غذاهای باكیفیتی تحویل می‌دهد، هدف بزرگی را در نظر گرفته و آن هم این كه ماوا و منبع امیدی باشد برای زنانی كه مورد اسیدپاشی قرار گرفته‌اند.

«ریتا ساینی» 20 ساله هم قربانی اسیدپاشی است. او پیش از این بازیكن حرفه‌ای والیبال بوده اما حالا مدیریت كافه اين رستوران را به عهده گرفته است.

ریتا، به عنوان یكی از نمونه‌های قربانیان عشق یكجانبه، از سوی كسی كه پسرعمویش استخدام كرده، مورد اسیدپاشی قرار گرفته است.

جوانترین زن قهرمان این رستوران، تنها 16 سال دارد. «دالی» ساكن شهر آگراست و هنگامی كه در روزنامه مطلبی درباره رستورانی كه كاركنانش زنان قربانی اسید هستند، خواند، تصمیم گرفته به آنها ملحق شود.

دالی از سوی مردی كه در راه مدرسه او را آزار می داده، مورد اسیدپاشی قرار گرفته. او موضوع آزار و اذیت این مرد را به خانواده‌اش گفته و آنها با مرد مزاحم برخورد كرده‌اند، اما درنهایت اين مزاحم یك روز با اسید، به سراغ این دختر جوان رفته و زيبايي‌اش را از او گرفته است.

درست است كه قوانین جدیدی برای كاهش اسیدپاشی در هندوستان انجام گرفته، اما افرادی كه برای مبارزه با خشونت علیه زنان در این كشور فعالیت می‌كنند، از جمله این زن‌های قهرمان، می‌‌دانند هنوز راه درازی در پیش است. آنها می‌دانند حمایت از قربانیان اسیدپاشی و كاهش آمار قربانیان، به اقدام‌های دولتی و ارتقای فرهنگ خانواده‌ها هم بستگی دارد.

با تمام اینها، گیتا ماهور  كه حالا شعبه‌هاي ديگري از اين رستوران را نيز راه‌اندازي و براي قربانيان اسيدپاشي اشتغال ايجاد كرده است، به آينده امیدوار است و می‌گوید: «پیش از این، مردم در خیابان با ما به خاطر چهره‌مان بدرفتاری می‌كردند، اما حالا از كشورهای مختلف می‌آیند و با ما عكس یادگاری می‌گیرند، زندگی زیباست.»

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 525005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    12 0
    ای کاش در ایران هم چنین حمایتهایی صورت بگیرد
    • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
      10 0
      حمایت صورت نمی گیره،چون پولش خرج خورد و خوراک و خوابیدن اسید پاش میشه که تو زندان مفت می خوره و می خوابه