آرمان نوشت: نتیجه انتخابات اسفند ۹۴ گام دوم حماسه‌ای بود که در ۲۴ خرداد ۹۲ آغاز شد و این‌بار رای اکثریت به کاندیداهای مورد تایید هاشمی بود و دیگر شرایط مانند سال ۸۹ نیست که مخالفان هاشمی قدرت مانور زیادی داشتند.

اما چرا هاشمي باز هم براي رياست خبرگان مناسب است؟ ياسر فرزند آيت‌ا... هاشمي به اين سوال پاسخ خوبي داده است: « آقاي هاشمي همواره به دنبال حضور افراد متعهد و امتحان پس داده در رأس مجلس خبرگان بودند. به همين دليل هم از رياست آيت‌ا... مشكيني و آيت‌ا... مهدوي كني حمايت كردند و به اين دو بزرگوار در اداره مجلس خبرگان كمك مي‌كردند. در شرايط كنوني نيز اگر ايشان تشخيص بدهند شخص ديگري توانايي اداره مجلس خبرگان را دارد اين احتمال كه خودشان كانديداي رياست نشوند بسيار زياد است. با اين وجود اگر احساس تكليف كنند و احساس كنند در صورت عدم حضور ايشان رياست مجلس خبرگان به دست افرادي خواهد افتاد كه از صلاحيت كافي در اين زمينه برخوردار نيستند قطعا كانديدای رياست مجلس خبرگان خواهند شد.»

صادق زيباكلام مي‌گويد: « هاشمي قطعا اعلام نامزدي خواهد كرد و من شانس ايشان را براي رياست زياد مي‌بينم چون نه تنها ۱۵ نفري كه از تهران وارد مجلس شدند به ايشان راي مي‌دهند بلكه نمايندگان خبرگان در استان‌ها هم ممكن است به ايشان راي دهند؛ ضمن اينكه اصولگرايان نامزد شاخصي ندارند.»

در حالي كه اكثريت شانس رياست هاشمي در مجلس خبرگان را قوي مي‌دانند اما از سوي ديگر اقليتي كه نمي‌خواهند شاهد اين رياست باشند با ذكر اسامي ديگر درصدد هستند تا از ابهت برتري هاشمي بكاهند مثلا حجت‌الاسلام ابراهيمي كه مواضع او درباره هاشمي روشن است، مي‌گويد: «تصورم مي‌كنم رقابت بين آيات موحدي كرماني و هاشمي شاهرودي خواهد بود. هاشمي با توجه به تركيب مجلس خبرگان پنجم نمي‌تواند اميد داشته باشد كه باز هم به كرسي رياست مجلس خبرگان تكيه بزند. با توجه به زاويه‌اي كه ايشان با جامعه روحانيت گرفته، بعيد است نمايندگان خبرگان راي به رياست ايشان بدهند.»

درباره هاشمي شاهرودي بايد به روابط او با هاشمي‌رفسنجاني اشاره داشت كه امكان دارد اين دوستي سبب انصراف هاشمي شاهرودي از كانديداتوري براي رياست شود. دوستي هاشمي شاهرودي با هاشمي‌رفسنجاني مسبوق به سابقه است چنانكه در همين مجلس خبرگان بارها به عنوان نيروي همسو با هاشمي‌رفسنجاني عمل كرد.

از سوي ديگر زيباكلام درباره احتمال نامزدي هاشمي شاهرودي گفت: «بعيد است هاشمي شاهرودي به اين سادگي نامزدي رياست خبرگان را قبول كند مگر اينكه به ايشان تكليف شود. لذا اگر ايشان را استثنا كنيم شانس بعدي اصولگرايان جنتي است كه برخي حاضر نيستند به ايشان راي دهند و لذا شانس هاشمي زياد است چون اصولگرايان كسي را ندارند.»

در آن سو، اصولگرايان به آيت‌ا... موحدي كرماني به عنوان جدي‌ترين گزينه توجه دارند؛ گزينه‌اي كه البته با توجه به حضور در ليست هاشمي در انتخابات خبرگان رهبري، مي‌تواند گزينه قابل پذيرش براي رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز باشد. با اين اوصاف شايد بتوان آيت‌ا... موحدي كرماني را گزينه بالقوه رياست دانست اما باز هم با توجه به وزن بالاي حاميان هاشمي در مجلس خبرگان كانديدا شدن موحدي كرماني ريسك بزرگي براي اوست كه مشخص نيست آيا آن را خواهد پذيرفت يا خير.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 523462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانشجوی خط امام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    فقط هاشمی رفسنجانی لیاقت ریاست را دارد.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    آقای هاشمی رفسنجانی تشنه ی ریاست بوده و هست ایشان برای ریاست رای نمی آورند. ایشان باید اول پولهایی را که فرزندش اختلاس کرده به بیت المال برگرداند و بعد توبه کند.
    • بی نام A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
      33 12
      تو پرونده پسر آقای هاشمی اختلاص نبود اصلا اصلا ایشون سمت دولتی نداشت که بتونه اختلاص کنه
    • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
      12 13
      تا آدمهایی مثل شما تو این مملکت هستن اوضاع همین خواهد بود و بس ... متاسفم براتون .
    • علی IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
      11 2
      بهتره به روانشناس مراجعه کنی.
    • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
      21 5
      برای چی از هاشمی میترسید یکی از مسولانی که فرزندانش به جبهه رفتند هاشمیه و یکی از کسانی که فرزندانش را محاکمه کردند هاشمیه اگه این اختلاس هایی که بیان میکنید صحت داشت تا حالا صدبار هاشمی رو حصر خانگی کرده بودند لطفا برید دنبال اختلاس گرهای واقعی باشید کسانی که در دولت قبل پول مملکت رو معلوم نیست کجا بردند
    • کلید ساز RO ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
      16 5
      اخ چه گل گفتی.واقعا همین طور است .
    • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      0 0
      اختاس درسته حامی دانشمند هاشمی نه اختلاص.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    26 9
    پایگاه مردمی آقای هاشمی ولیاقت وکفایت دینی وسیاسی ایشان برای ریاست خبرگان کفایت میکند
    • کلیدساز RO ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
      4 28
      دوست عز یز کدام پایگاه شما فقط رای تهران را می بینی .درسال 88هم مردم تهران به موسوی بیشتر از احمدی نژاد رای دادند ولی احمدی نژاد با بیش از 10میلیون رای برنده شد.ایشون هم در ایران پایگاهی ندارد اگه چیزی هم هست فقط در تهرانه .این را بدون وبه بقیه بگو الکی دل خوش نکنند.
  • پیرو خمینی کبیر A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    29 7
    فقط آیت الله هاشمی رفسنجانی و لاغیر
  • عضوخانواده شهدا A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    17 8
    همه آقایان خوب هستند هاشمی اصلح تراست این بعضی از افراطیون هستند که ایشان را بخاطر رقیب بودن تخریب می کنند و دنبال به قدرت رسیدن طیف خود هستند خداوند آنها را اصلاح فرماید.
  • مسعود A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    16 5
    ان شاالله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان میشود.به کوری چشم حسودان.
  • بی نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    16 5
    اگر ملاک رای مردم است باید هاشمی رفسنجانی ریس مجلس خبرگان شود. چون ایشان بالاترین رای را توسط مردم آوردند.
  • ناشناس A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    15 7
    ملت هاشمی را از همه بیشتر قبول دارندنزدیک3میلیون رای اورده اند
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    11 4
    انصافا هیچکس به اندازه هاشمی رفسنجانی لیاقت ریاست را ندارد.
  • بی نام RO ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    9 5
    تنها هاشمی لیاقت ریاست در خبرگام رو دارد ولی متاسفانه بعضی ها با نفوذی که در خبرگان دارند مانع خواهند شد.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    14 8
    آقای بی نام از احمدی نژاد و دار و دسته اش هم بگو که چقدر اختلاس به قول شما کرده اند و خبری هم از برگرداندنشان نیست
  • کلیدساز RO ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    6 15
    هاشمی زرنگ تر از این حرفها است که وارد رقابت ریاست مجلس خبرگان شود چون جایگاه ورایی ندارد .
  • عاشق مبارزه با اسرائیل A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    2 14
    هاشمی با ارسال سیگنال به امریکاییها سعی دارد حمایت انها را جلب کند ولی عدم وجود سفارت امریکا در تهران مانع رسیدن به این هدف شده/
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    7 17
    هاشمی مهره سوخته دل خوش نکنید به رای اوردنش در تهران.اکثریت نمایندگان مجلس خبرگان به ایت الله شاهرودی یا موحدی کرمانی رای خواهند داد ویک باردیگه فتنه ناکام خواهد ماند
  • ابوالفضل احمدی نژاد A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    2 15
    هاشمی تمام شد.
  • هاشمی IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    13 2
    هاشمی مرد هزاره ها و تمام نشدنی تاریخ ایران ........................... ها چیه ؟چرا تعجب کردی مگه چند سالشه ؟ از بس حسودین چشم ندارین موفقیت پیرمرد خفته و کارکته سیاست و اقتصاد و سازندگی رو ببینین
  • حسینی A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    1 17
    اگر کاندید شود رای نمی اورد.رای ایشان در انتخابات مجلس خبر گان کاملا تقلبی بود وهمینطو ر رای نماینده گان مجلس دهم اقای رحمانی فضلی در اخرت باید جوابگوی 80000000ایرانی باشد.دیگران خویشتنداری کردند چیزی نگفتند.
  • عبدالله از بلاد اسلامی IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    سلام بر همه دوستان ، اهمیت جایگاه مجلس خبرگان رهبری بسیار بالاتر ازین جناح بندیهاست ، اگر یکی از این علما فقط به صرف وابستگی به فرد و یاجناحی اعمال نظر کند حقیقتا خطر بس بزرگی دین را تهدید خواهد کرد ، نگاه کنیم ببینیم از پیش از انقلاب و بعد از آن چه کسانی تغیر موضع داده اند و چه کسانی ثابت قدمند ، چ ه کسانی به هنگام مسولیت داشتن نظر موافقت در موضوعی رادادند و حال تغیر مسیر دادند ، خدایا به لطف خودت بر پاکی قلوب صادقین بیفزا و اتحاد و برادری و اخلاص و شایسته سالاری تعهدی و تخصصی و عدم دلبستگی به دنیا و آنچه زیبنده آنست را در میان ما حکمفرما روا » صلوات