یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرآنلاین می گوید: هیچ گزینه ای بهتر از اسد برای مردم سوریه وجود ندارد.

محمد اکبری: گفتگوهای سوریه هیچ چشم انداز روشن و مثبتی ندارد و پیشرفتی در مراحل سیاسی این مذاکرات صورت نمی گیرد. از سوی دیگر حتی بین بازیگران بین المللی حل این بحران هم اتفاق نظر وجود ندارد و صرف نظر از ترکیه و عربستان و قطر که نظراتشان کمی به یکدیگر نزدیک تر است مواضع روسیه و آمریکا هم چندان همسان و همگرا نیست. برای تحلیل چشم انداز اوضاع سوریه با حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه گفتگو کردیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید. 

در روزهای اخیر رسانه های آمریکا خبری را منتشر کردند که ادعا می کرد روسیه با آمریکا توافق کرده تا بشار اسد از قدرت کنار رود. این در حالی بود که روسها بلافاصله این موضوع را تکذیب کردند. 

در مسئله مربوط به کناره گیری بشار اسد و توافق دو بازیگر قدرتمند بحران سوریه یعنی روسیه و آمریکا جنگ روانی حرف اول را می زند. بدیهی است که نباید به چنین شایعاتی توجه کرد چرا که اگر بنا بود اسد از قدرت کنار برود در همان مراحل ابتدایی چنین می کرد و روسیه با این کار موافقت می کرد نه حالا که هزینه های سیاسی، انسانی و مالی فراوانی متحمل شده تا نظام سوریه را حفظ کند. ضمن اینکه باید عنایت داشت مردم سوریه نشان داده اند اجازه نمی دهند کشورهای خارجی برای آنها تصمیم گیری کنند. در نتیجه من فکر می کنم نباید این جنگ روانی را جدی گرفت و اصولا شایعاتی که درباره کنار رفتن بشار اسد مطرح می شود بیشتر از سوی گروه های مخالف طرح می شود و هیچ ارزشی ندارد. اسد بخشی از آینده سوریه است و مردم در طول این بحران نشان داده اند هیچ کس و هیچ گروهی را به بشار اسد ترجیح نمی دهند. ضمن اینکه باید توجه داشت که آمریکایی ها هم گزینه آماده و مهیایی ندارند.

 

بشار اسد اعلام کرده آماده برگزاری انتخابات زودرس است و قصد دارد پیش از موعد تعیین شده انتخابات ریاست جمهوری سوریه را برگزار کند. به نظر شما در شرایط فعلی چنین اقدامی منطقی است؟

اگر همین حالا هم انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود بشار اسد با قاطعیت به عنوان رئيس جمهور معرفی و انتخاب خواهد شد. میزان محبوبیت او در سوریه با هیچ گزینه دیگری قابل مقایسه نیست و من بر این باورم در هر انتخابات آزاد و دموکراتیکی که در سوریه برگزار شود او می تواند با رای بالا و قاطع بار دیگر انتخاب شود. همانطور که مردم این کشور در انتخابات پیشین آرایی بالاتر از ۹۵ درصد به بشار اسد دادند من بر این باورم در انتخابات بعدی، رای اسد بیشتر هم خواهد شد چرا که میزان محبوبیت او بالاتر هم رفته است. ضمن اینکه به نظر می رسد با برگزاری انتخابات دوباره که تحت نظارت نهادهای بین المللی و به صورت کاملا آزاد و سالم برگزار خواهد شد، راه برای حل و فصل نهایی بحران سوریه هم هموارتر خواهد شد. 

شما فرمودید محبوبیت او بیشتر شده، یعنی فکر می کنید حتی بیش از ۹۵ درصد دوره قبل رای بیاورند؟

در این خصوص مردم سوریه تعیین کننده خواهد بود، اما طبق محاسباتی که خود آمریکایی ها کرده و منتشر نمودند اسد از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و برخورد جدی او با گروهک های تکفیری بر میزان محبوبیت او افزوده است. این محبوبیت هم در میان روشنفکران سوریه و هم از طبقه توده و فرودست دیده می شود. 

یعنی فکر می کنید خود آمریکایی ها هم به این نتیجه رسیده اند؟

دقیقا. خود آمریکایی ها هم می دانند که هیچ گزینه دیگری در سوریه به اندازه اسد محبوبیت و مقبولیت ندارد و به همین دلیل هم نمی دانند در این کشور چه بکنند. اگر شما رفتارهای آمریکا در سوریه را رصد و تحلیل کنید می بینید آنها دیگر از لزوم کنار رفتن اسد سخن نمی گویند چرا که می دانند چنین اتفاقی شدنی نیست. 

با توجه به اینکه برخی بازیگران منطقه ای به ویژه عربستان تلاش دارد روند گفتگوهای سیاسی را در سوریه ناکام بگذارد به نظر شما تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تحولی در عرصه روندهای سیاسی سوریه رخ خواهد داد؟

واقعیت این است که هیچ برنامه و طرحی از سوی آمریکا برای برکناری اسد وجود ندارد. ضمن اینکه از سوی دیگر هیچ برنامه ای برای حل بحران سوریه از سوی واشنگتن وجود ندارد و آنها نمی دانند باید با آنچه در سوریه می گذرد چه بکنند. در نتیجه من فکر می کنم تا زمان انتخابات آمریکا هیچ اتفاق تازه ای در زمینه مسائل سیاسی سوریه رخ نخواهد داد و اوضاع به همین صورت ادامه خواهد یافت و کار به دولت بعدی ایالات متحده واگذار خواهد شد. 

4950

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 523314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =