ایرنا نوشت: مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه های شرکت آب منطقه ای تهران در پی بارش های بهاری نسبت به احتمال وقوع سیلاب های شدید و ویرانگر در رودخانه ها و مسیل های استان تهران هشدار داد.

حسین زنگویی گفت: با فرا رسیدن فصل بارش و سیلاب و با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی، احتمال وقوع سیلاب های مخرب در حوضه های آبریز استان تهران به ویژه رودخانه های کن، امامزاده داود(ع)، حوضه های شمالی استان شامل دربند، گلابدره و فرحزاد و حوضه های شرقی شامل رودخانه های جاجرود، شمیرانات، پاکدشت و دماوند دور از انتظار نیست.

او هشدار داد: بستر رودخانه ها به هیچ عنوان محل مناسبی برای استقرار و اسکان مسافران و گردشگران و تفرج و اتراق شهروندان نیست.

به گفته این مقام مسئول، زیر پل ها و مسیر رودخانه و مسیل ها به هیچ وجه محل مناسبی برای فرار از بارندگی و سیلاب نیست و هنگام بارندگی و سیل در کوتاه ترین زمان ممکن باید به بلندی ها پناه برد.

زنگویی ادامه داد: سیلاب ممکن است در یک لحظه تغییر مسیر دهد و با موج خود، افراد یا حتی خودرو گرداشگران را ببرد، بنابراین لازم است شهروندان و گردشگران بویژه در زمان بارندگی بیشترین فاصله را از مسیر رودخانه ها حفظ کنند.

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه های شرکت آب منطقه ای تهران تأکید کرد: گردشگران باید از پارک خودرو در بستر رودخانه و توقف در محدوده رودخانه به منظور تفریح و صرف غذا و . . . جدا خودداری کنند.

او گفت: سیلاب همراه با گل و لای می تواند قدرت تخریبی آن را به شدت افزایش داده و جان و مال انسان ها را در معرض تهدید جدی قرار دهد.

این مقام مسئول، از اشتباه های رایج در نادیده گرفتن هشدارهای سیل را آفتابی بودن منطقه گردشگری در پایین دست رودخانه ها عنوان کرد و گفت: ممکن است هوا در محدوده بستر رودخانه آفتابی و صاف باشد، اما در بالادست رودخانه بارندگی شدید صورت گرفته و سیلاب مخربی در راه باشد و به همین دلیل هموطنان باید توجه ویژه ای در این روزها به هشدارها داشته باشند.

او گفت: گردشگران به محض دیدن نخستین جریان رودخانه حاوی شاخ و برگ درختان و گیاهان در بستر خشک رودخانه و گل آلوده شدن آن، باید به سرعت از رودخانه فاصله بگیرند، زیرا سیلاب با سرعت و قدرت زیادی جریان می یابد و این رویدادها نخستین علامت آن محسوب می شود.

پرهیز از ساختمان سازی غیرمجاز

زنگویی همچنین با هشدار به افرادی که در حریم و بستر رودخانه ها ساختمان سازی می کنند، ادامه داد: هرگونه ساخت و ساز در بستر رودخانه ها ممنوع است و ایجاد سازه هایی مانند پل و زیرگذر روی رودخانه ها باید با رعایت شرایط فنی و هماهنگی با شرکت آب منطقه ای تهران انجام شود.

او یادآوری کرد: مردم بهترین ضابطان و حافظان منابع آبند، به همین دلیل تقاضا داریم در صورت مشاهده محل های حادثه خیز و حادثه ساز، موضوع را در مسیرهای خارج از شهر به راهداری و در داخل شهر به سامانه 137 اطلاع دهند.

 سازمان هواشناسی برای هفته جاری اعلام کرد: بارش های بهاری که به شکل باران و برف در بیشتر مناطق کشور جریان دارد، تا پایان هفته تداوم می یابد. پارسال (1394) نیز در هفته نخست تعطیلات نوروزی در بیشتر مناطق کشور باران و برف باریده بود؛ به گونه ای که در نقاط گردشگرپذیر کشور، مسافران نوروزی با دشواری هایی روبرو شدند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 522221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =