عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران معتقد است که «در شرایط رکود تورمی، سیاست‌ها و برنامه‌ها برای معالجه اقتصاد باید هدفمند باشد.»

محمد خوشچهره در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت رکودی و تورمی کشور اظهار داشت: «دولت یازدهم این شرایط را به ارث برده و با شرایطی به اسم رکود تورمی مواجه است که در مطالعات اقتصادی گفته می‌شود که این وضعیت نادر پیش می‌آید.»

وی افزود: «رکود و تورم متضاد یکدیگر هستند و نباید همزمان با یکدیگر رخ دهند و بروز همزمانی آنها اشکال دارد. به عبارتی، رکود و تورم مانند تب و لرز هستند. بنابراین معالجه سخت خواهد.»

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد: «رکود یعنی کسادی و زمانی که رکود ایجاد می‌شود، تقاضا وجود ندارد و کالا روی دست تولیدکننده و عرضه‌کننده می‌ماند، بنابراین در شرایط رکودی قیمت‌ها کاهش می‌یابد. این در حالی است که ما با رکود تورمی مواجه هستیم، یعنی قیمت‌ها بالا می‌رود.»

خوشچهره عنوان کرد: «مفهوم ساده تورم این است که پمپاژ پول می‌کنید که به تولید شتاب دهید، بنابراین شتاب دادن به تولید و رونق، یکی از عوارض تورم خواهد بود؛ البته یکی از دلایل همیشگی تورم نیست.»

وی با بیان این‌که رونق با رکود همخوانی ندارد، متذکر شد: «شرایط مانند تب و لرز است. اگر شخص ناآشنا باشد، تا می‌بیند بیمار می‌لرزد، پتوی بیشتری روی بیمار می‌اندازد. این باعث می‌شود تب بیمار بالاتر می‌شود. اگر قرار باشد فقط تب بیمار را پایین بیاورد، دمای بدن بیمار را کاهش می‌دهند. این باعث لرز بیمار می‌شود.»

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با تاکید بر این‌که معالجه رکود و تورم باید همزمان، توامان و هدفمند باشد، گفت: «در تورم یا رکود، ابزارهای مداخله دولت، سیاست‌های پولی و مالی است.»

خوشچهره ادامه داد: «سیاست‌های پولی و مالی این‌گونه است که در صورتی که بخواهند رکود را کم کنند، باید پمپاژ پول را زیاد کنند و سیاست‌های انبساطی در پیش گرفته شود.»

وی عنوان کرد: «برعکس، اگر تورم قرار باشد کنترل شود، باید پمپاژ پول کاهش یابد و سیاست‌ها انقباضی باشد؛ یعنی ارائه تسهیلات بانکی محدود شود و به تبع آن، نرخ بهره متناسب با شرایط تغییر کند.»

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با بیان این‌که در شرایط رکود تورمی، سیاست‌ها و برنامه‌ها برای معالجه اقتصاد باید هدفمند باشد، تصریح کرد: «اشتباه دولت از این‌جاست. درست است که دولت وارث شرایط رکودتورمی بوده، اما موردی عمل کرده و دو سال اول را روی تورم کار کرده و نرخ تورم را پایین آورده است. این در حالی است که وضعیت رکودی تشدید شده است. به همین دلیل، دولت دنبال بسته‌های حمایتی برای رکود بوده است.»

خوشچهره تاکید کرد: «معالجه رکود و تورم باید همزمان، توامان و هدفمند باشد.»

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 521021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی. ح A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    12 2
    به نظر میرسد که در شرایط کنونی اقتصاد ایران نمی توان همزمان مشکل رکود و تورم را حل نمود، زیرا در این شرایط ممکن است که به هیچیک از دو هدف رفع رکود و تورم نایل نشویم، دولت بطور محسوس ابتدا تصمیم ب کاهش تورم گرفت و در این کار موفق ظاهر شد و اکنون که تورم در سطح پایینی است می تواند با خیالی آسوده تر به رفع رکود و ایجاد رونق بپردازد که این کار قطعا با مقداری تورم نیز همراه خواهد بود؛ برداشتم این است که اگر دولت در شرایط تورمی همزمان اقدام ب اجرای سیاست های خروج از رکود میکرد به افزایش بیشتر تورم دامن میزد؛ به نظرم اینکه دکتر خوشچهره اظهار کرده اند که این کار همزمان باید انجام شود یک مقداری به دور از دنیای واقعی است و صرفاً جنبه ی نظری دارد.
    • بی نام A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
      5 0
      واقعا ایشون چطور انتظار داره دولت با تورم افسارگسیخته و بی انضباطی مالی وحشتناکی که به ارث برد بیاد هم پول پمپاژ کنه و هم تورمی که داشت پدر ملت را در می آورد مقابله کنه؟ اونم زمانی که دولت پولی نداره و قیمت نفت کاهش پیدا کرده؟ خوبه که باز میگه در دولت قبل رکود بود ولی باید گفت که مردم حداقل انتظار دارن که اگر کاری نیست حداقل قیمتها یه شبه چندبرابر نشه، چیزی که من خودم در سال آخر دولت دیدم. مثلا قیمت زمین چند برابر شد و اگر قرار بود دولت جلو پمپاژ پول را نگیرد به اندازه 100سال میرفت بالا . نکته دیگه اینکه بخشی از رکود مربوط به سیاستهای انقباضی نیست بلکه مردم صبر کردن تا تحریم ها رفع بشه و به مرور زمان مردم شروع به خرید و ساخت و ساز میکنند و مشکل رفع میشه.
  • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    8 4
    بالعکس به نظرم کار دولت درست بوده اول سعی داره تورم را تا حد ممکن به حداقل برساند و بعد با تزریق پول به تدریج به اوضاع معتادلی برسد .... این همزمانی هدفمند که ایشون می فرمایید باید پیشنهاد همراه باشد که مورد پذیرش مخاطب قرار بگیره
  • سعید IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    8 1
    با تحیل رکود تورمی ایشان موافقم. اما اینکه با کنترل تورم، رکود در ایران در دولت یازدهم تشدید شده موافق نیستم. شاخص های وجود رکود در علم اقتصاد مشخص است. اگر ایشان اماری ارائه دهند از تشدید رکود در سطح کلان می شود قضاوت دقیق تری کرد.
  • تاریخ RO ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    6 2
    خروج از رکود و تورم اراده می خواهد و میهن پرستی، تا زمانی که دغدغه دولت و حکومت حفظ و تامین خواسته های نابجای بازار در شرایط رکود تورمی باشد، مردم ما حالا حالا باید برای چاره جویی شرایط بهتر یا در آبهای بین المللی با خانواده خود به کام مرگ فرو روند یا در فضای جاری به مرگ خاموش تن دهند.
  • مقتصد JP ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    7 11
    اولا نظر استاد در مورد غیر طبیعی بودن رکود و تورم همزمان کاملا صحیح است ولی هم ایشان و هم دیگر همکاران ایشان به چرایی موضوع واقفند اگر این دوستان راست میگویند برای حل مشکل تورم وبیکاری منتجه از آن به بانک مرکزی بگویند 2 ماه هیچ ارزی به بازار تزریق نکند و بگذارد مکانیزم بازار عرضه و تقاضای ارز را کنترل کند تا ببینیم چرا باید به زور قیمت ارز حدود3000 تومان باشد در جایی که حتی یک مصنوع ایرانی کامل و غیر مونتاژ به علت گرانی بیش از حد قابلیت صادراتی ندارد ما داریم به خارجیها به وسیله پایین کشیدن مصنوعی نرخ ارز سوبسید میدهیم حتی کار به جایی رسیده که کشاورزی و باغداری و دامداری هم صرفه ندارد و خوراکی وارداتی ارزانتر تمام میشود اگر کمی شجاعت اقتصادی داشتیم ارز بالای15000 تومن بود و بیکاری صفر.
    • بی نام EU ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
      3 4
      اقاى محترم اينكه شما ميفرماييد دقيقاً مثل تحليل هاى يك اقايى است كه هشت سال اقتصاد ايران را ويران كرد، اولاً اقتصاد و صنعت ايران اصلاً چيزى براى صادرات ندارد كه بخواهد نرخ ارز را بقول شما ١٥٠٠٠ تومان بكند، دوم اينكه ايران يك كشور در حال توصعه است كه احتياج به واردات تكنولوژى وماشين الات صنعتى پيشرفته دارد و اگر قيمت دلار خيلى بالا رود هزينه تمام شده براى توليد كننده اصلاً مقدور نيست . سوماً مگر كشورى مثل تايلند و يا مالزى ويا امارات و يا حتى مكزيك وياعربستان ارزش پولشان سالها نيست كه با دلار برابرى ميكند و يا حتى تقويت شده است و اكثر از اقتصادهاى پويا و با نرخ تورم خيلى پايين پايين تر از ايران هستند، خلاصه اينكه ارزش پول ملى هر كشورى جداى از مسائل اقتصادى جنبه هاى روانى و حيثيتى هم دارد
  • بی نام A1 ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    5 0
    معلوم نیست انتخابات واسه چی تو این کشور انجام میشه خوب مردم راه دولت روحانی رو انتخاب کردند دیگه نه راه دولت احمدی نژاد رو
  • مقتصد A1 ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    4 0
    با سلام :در جواب جناب بی نام باید عرض کنم اتفاقا عرایض بنده درست عکس عملکرد آن 8سال است در اقتصاد واقعی نرخ ارز فقط برای صادرات کاربرد ندارد ابتدا به ساکن شما با بالا بردن نرخ یعنی کم کردن ارزش پول خود جلوی واردات بی رویه را می گیرید سپس اگر از تولیدات کشاورزی یا صنعتی مازادی بود صادر خواهید کرد. در آن هشت سال به عوض تطبیق نرخ تورم سالانهکه اصلا نرخ اعلامی جای سوال دارد با نرخ ارز های خارجی برای مدت7 سال دلار را با یک نرخ عرضه کردند در صورتی که نرخ دلار بایستی به روز باشد و مخارج دولتی باید از مالیات مستقیم تامین شود نه به طرز غیر مستقیم و با چاپ اسکناس و ایجاد اعتبار بدون پشتوانه و در انتها باید متذکر شوم نرخ ارز آبروی هیچ کشوری نیست همین حالا تقریبا تمام کشورها در حال جنگ ارزی هستن
  • مقتصد A1 ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    4 0
    کاندیدای ریاست جمهوری امریکا شعار اصلیش ادب کردن چین و اروپاست که با بی ارزش کردن ارزش پولشان به طور مصنوعی به اقتصاد امریکا حمله کرده و به امریکا صادرات بی رویه دارند و باعث بیکاری و دردسر شده اند یعنی چین واروپا حیثیت ندارند؟در انتها باید عرض کنم ما ایرانیها فقط یاد گرفتیم با سیلی صورت خودمان را سرخ نگه داریم شاید وقتش رسیده دست از ظاهر سازی برداریم و واقعا وقتی ادعای بزرگی میکنیم و ماشین آنچنانی و لباس مد روز میپوشیم داخل جیبمان هم با آن متناسب باشد یا حق