۰ نفر
۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۳

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرآنلاین به نیوزیلند، وزیر خارجه کشومان روز پایانی حضورش در ولینگتون با دیدارهای فشرده همراه بود.

جواد طريف در پنجمين مقصد سفر آسيايي - پسفيك خود در يكي از جنوبي ترين كشورهاي روي كره زمين با مقامات ارشد دولت نيوزيلند ديدار و گفتگو كرد. آقاي ظريف از صبح امروز (دوشنبه) به وقت محلي ملاقات هاي خود را آغاز كرد. وزير خارجه كشورمان ابتدا با وزير بازرگاني نيوزيلند ديدار و گفتگو كرد.

دکتر ظریف در این ملاقات ضمن بررسی ظرفیت های همکاری دوجانبه در زمینه های مختلف از جمله انرژی و پتروشیمی، توریسم، بنادر، حمل و نقل، کشاورزی، علوم پیشرفته و نانوتکنولوژی، منابع انسانی به ویژه در حوزه های مهندسی، بر انجام هر چه سریعتر سفر برنامه ریزی شده وزیر بازرگانی نيوزيلند به تهران تاکید کرد. وزیر بازرگانی نیوزیلند نیز با اشاره به اینکه تاریخ سفر وی به تهران به زودی قطعی خواهد شد برخی زمینه های همکاری دو کشور را بر شمرد و گفت: روابط دو کشور در زمینه های مختلف می تواند گسترش یابد. در این دیدار همچنین مشکلات فراروی گسترش همکاری های دو کشور از جمله در زمینه خدمات بانکی بررسی شد.

دیدار با شوراي بازرگاني خاورميانه

دیدار با شواری بازرگانی خاورمیانه نیوزیلند هم بخش دیگر ملاقات های ظریف در این کشور بود. وزیر امور خارجه و هیات همراه در نشست مشترکی با اعضای "شورای بازرگانی خاورمیانه" نیوزیلند در خصوص راههای گسترش روابط دو کشور گفتگو و رایزنی کردند. دکتر ظریف در این نشست که با حضور سفرای دو کشور برگزار شد با اشاره به اینکه ایران باثبات ترین و دمکراتیک ترین کشور غرب آسیا است به تشریح ظرفیت های اقتصادی ایران پرداخت. وزیر خارجه منابع انسانی پیشرفته، امکانات ارتباطی و حمل و نقل، توریسم، کشاورزی، علوم پیشرفته و نانوتکنولوژی، نفت و گاز و پتروشیمی را بعنوان برخی از مهمترین ظرفیت های ایران برشمرد و از بازرگانان زلاندنو برای حضور و سرمایه گزاری در بازار بزرگ ایران دعوت کرد.

سپس هریک از اعضای شورا دیدگاهها و ملاحظات خود درباره زمینه های همکاری دو کشور و فرصت ها و چالش های فراروی آن را مطرح و طرف ایرانی در هر مورد توضیحات لازم ارائه کرد. در این نشست، همچنین سفرای دو کشور دیدگاههای خود در خصوص روابط اقتصادی و تجاری تهران و ولینگتون را ارائه کردند.

ديدار با نخست وزير

ظریف همچنين در ادامه با "جان کی" نخست وزیر زلاندنو دیدار و در خصوص گسترش همکاری های دو کشور گفتگو کرد. دکتر ظریف در این ملاقات با اشاره به ملاقات های خود با وزرای خارجه و بازرگانی و اعضای "شورای بازرگانی خاورمیانه" نیوزیلند، زمینه های روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور را برشمرد و بر ضرورت افزایش همکاری ها در مرحله پسابرجام تاکید کرد. ظریف همچنین توضیحاتی در خصوص تحولات سوریه و عراق و مسائل منطقه ای ارائه کرد. نخست وزیر زلاندنو نیز با ابراز خشنودی از رفع تحریم ها علیه ایران، اعلام کرد از گسترش روابط دو کشور حمایت و دستورات لازم برای رفع برخی مشکلات فراروی روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را صادر خواهد کرد. گفتني است

نخست وزير نيوزيلند در اين ديدار استقبال گرمي از ظريف به عمل آورد و ابراز اميدواري كرد مناسبات تهران و ولينگتون بيش از گذشته توسعه يابد. هيئت ديپلماتيك ايران امروز غروب به وقت محلي، نيوزيلند را به مقصد استراليا ترك مي كنند. آقاي ظريف ابتدا به كانبرا پايتخت استراليا مي رود و با مقامات اين كشور ديدار مي كند و سپس راهي سيدني خواهد شد تا با ايرانيان مقيم استراليا ديدار كند. سيدني آخرين بخش سفر ١٣ روزه اقاي ظريف خواهد بود.

٥٠٥٠

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 518994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =