مدیرعامل انجمن اهداء عضو ایرانیان گفت: خوشبختانه در 6ماه اول سال 94 تعداد پیوندهای کلیه از مرگ مغزی در کشور به 56 درصد رسید که این امر موفقیت بسیار بزرگی برای کشوراست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی انجمن بیماران کلیوی ایران؛ کتایون نجفی زاده در آستانه روز جهانی کلیه، ۲۰ اسفند، گفت: پیوند کلیه از دو نوع اهدا کننده امکانپذیر است؛ نخست از فرد زنده است که تمایل به اهداء کلیه خود به فرد نیازمند را دارد و بهترین حالت فامیل بودن و داشتن قرابت از نظر ژنتیکی است. حالت دوم نیز اهداء کننده فرد دچار مرگ مغزی است.

وی ادامه داد: اهداء کلیه برای پیوند می تواند از یک فرد زنده غیر فامیل هم باشد، حال آن که اهداء کننده غیر فامیل به دلیل عدم تشابه ژنتیکی احتمال دوام کلیه را کمتر می کند.

کارشناس پیوند اعضا گفت: اهداء کننده مرگ مغزی فردی محکوم به فنا است و دنیای فانی را ترک می کند پس در نتیجه به اعضای بدنش احتیاجی ندارد و اگر این اعضا به موقع از بدن فرد بیرون آورده شود برای بیماران نیازمند قابل استفاده وزندگی بخش است.

وضعیت پیوند ازمرگ مغزی در کشور

نجفی زاده تأکید کرد: خوشبختانه با حضور مردم فهیم و آگاهی صحیحی که توسط رسانه ها به آنها داده شده و می شود مردم بیشتر با مقوله مرگ مغزی و اهداء عضو آشنا شده اند؛ طبق آمارها میزان رضایت برای اهداء عضو ازافراد مرگ مغزی که چند سال قبل 37درصد بود درحال حاضر به حدود 70 درصد رسیده است.

وی همچنین افزود: در برخی از مناطق کشور آمار اهدای اعضا از مرگ مغزی نزدیک به صد در صد است و این همان هدفی است که از جامعه دارای فرهنگ ایثار می توان انتظار داشت. خوشبختانه در 6ماه اول سال تعداد پیوند کلیه از مرگ مغزی در کشور به 56 درصد رسید که این امر موفقیت بسیار بزرگی برای کشور است.

به گفته نجفی زاده اگر ما به سمتی برویم که اهداء کلیه در ایران با تعداد زیاد مرگ مغزی که وجود دارد به گونه ای شود که فقط از افراد مرگ مغزی و از اهداء کننده زنده فامیل استفاده شود دیگر مسئله استفاده از اهداء کننده زنده غیرفامیل را نخواهیم داشت.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 516582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =