علیرضا میریوسفی رئیس گروه مطالعات خاورمیانه دفتر مطالعات بین المللی وزارت خارجه در یک برنامه رادیویی اهمیت سیاست خارجی در انتخابات آمریکا را مورد تحلیل قرار داد.

به گزارش خبرآنلاین صبح امروز شنبه علیرضا میریوسفی به همراه فواد ایزدی در برنامه‌ی «گفت‌وگوی سیاسی» رادیو گفتگو حضور یافتند و درباره تبعات و اثرات سیاست خارجی در آمریکا و همچنین روابط میان تهران و واشنگتن به بحث نشستند.
آقای میریوسفی در این برنامه با اشاره به اختلافات میان ایران و آمریکا اظهار داشت: بدون‌شک مسائل اختلافی بین ایران و آمریکا فراتر از مسئله‌ی هسته‌ای است، از این رو برجام فقط به عنوان یک نماد یا سمبل به حساب می‌آید.

در این برنامه‌ی رادیویی فؤآد ایزدی با اشاره به این که موضوع سیاست خارجیِ در یک کشور از مباحث سیاست گذاری قابل تفکیک نیست، گفت: زمانی که یک کشور مستقل باشد، طرح و اعمال مباحث سیاست خارجه در آن نقش دارد.

وی با اشاره به نقش موضوعات سیاست خارجی آمریکا در انتخابات، اظهار داشت: مباحث سیاست خارجی در آمریکا از زمان تاسیس کشور به خاطر نوع انقلابی که داشته و تعاملات آن با کشور انگلیس در طول تاریخ اهمیت پیدا کرده است. اما در زمان جنگ داخلی آمریکا این موضوع کم‌رنگ تر شده و معطوف به جنگ می شود ولی اغلب اوقات با توجه به شرایط وارد مسائل سیاست خارجه می شود.

این استاد دانشگاه در بخش دیگر سخنان خود خاطر نشان کرد: شعارهایی که در کمپین های انتخاباتی آمریکا گفته می شود، اعتبار استراتژیکی برای آینده آمریکا و تحقق صد در صدی ندارد،الان بعد از زد و خورد های داخلی آمریکا به ویژه در کنگره‌ی این کشور صورت گرفت بحث برجام یکی از مسائل مهم آمریکا به شمار می آید به طوری که در این باره سوالاتی زیادی از کاندیدهای‌ آمریکا پرسیده می‌شود و برخی از نامزدها در پاسخ ادامه برجام را تکذیب کرده و برخی دیگر به ادامه‌ی برجام اظهار دارند.

فؤآد ایزدی با اشاره به این که در تمام مناظرات سیاسی کاندیداهای آمریکایی در مورد ایران بحث می‌شود، عنوان کرد: از آنجایی که برجام در داخل آمریکا اختلاف ایجاد کرده و یکی از فعالیت‌های اصلی دولت باراک اوباما بوده است مورد موضع‌گیری و حساسیت کاندیداها قرار می گیرد.

وی همچنین در این خصوص اضافه کرد: آمریکا برای ادامه‌ی برجام تهعد حقوقی نداشته و امکان نقض آن توسط رئیس جمهور بعدی وجود دارد، از این رو موضوع مناظره‌های کاندیداها بر سر همین مورد‌ همواره ادامه داشته و نامزدهای مختلف با وعده‌هایی مبنی بر نقض برجام سعی در کسب آرا دارند.

در بخش دیگر این برنامه علیرضا میریوسفی، رئیس گروه مطالعات خاورمیانه دفتر مطالعات بین المللی وزارت خارجه با بیان این که در آمریکا تمرکز اصلی تیم‌های انتخاباتی بر مسائل داخلی است، عنوان کرد: در کنار این موضوع سیاست خارجه آمریکا نیز برای کاندیداهای انتخاباتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. 

وی با تاکید بر این که در آمریکا موضوع ایران هراسی بعد از انقلاب اسلامی ایران شدیدتر شده است، اظهار داشت: یکی از مقامات سابق ایپک در مقاله‌ای گفته است که بعد از طرح صلح ملک‌عبدالله برای صلح عربی ایران جایگزین عرب هراسی در آمریکا شد. به نظر من از آن دوره به بعد موضوع ایران هراسی در آمریکا جدی تر شد.

این استاد دانشگاه همچنین در ادامه تصریح کرد: این که چه کسی در ایران حکومت کند برای آمریکایی ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به طوری که همواره در طول تاریخ ایران را تحت نظر داشته است، براای مثال در کودتای دولت دکتر مصدق دخالت داشته است. در طرف دیگر از آنجایی که ایران از نظر جغرافیایی خط ربط آسیا و اروپا است برای آمریکا کشور مهم و موثری به حساب می‌آید.

علیرضا میریوسفی با بیان این که مهم بودن ایران در دنیا توجه آمریکا را جلب کرده است، گفت: ویژگی‌های منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران از استکبارستیزی و ... برای کشور آمریکا دغدغه ایجاد کرده و آن ها را نسبت به ایران حساس می کند. در واقع دغدغه‌ی اصلی آمریکا سرنگونی سیستم مردم سالاری ایران است.

وی با اشاره به این که حدود 80 درصد از مردم آمریکا به کشور ایران نگاه منفی دارند، گفت: این نگاه منفی مردم تماما از ادبیات دولت مردان آمریکایی ناشی می شود، در این میان اگر در بین این دولت مردان شخصی با جمهوری اسلامی موافق باشد با مردم آمریکا به مشکل می‌خورد.

 

این کارشناس مسائل امور خارجه در خصوص اجرای طرح برجام اظهار داشت: طرح و اجرای برجام هیچ‌ وقت به معنای اعتماد متقابل نبوده و همواره بر اساس راستی آزمایی و اصلِ بر بی اعتمادی بوده است، این بی اعتمادی از دو جنبه‌ی صداقت و قابلیت و امکان اجرای سیاست‌ها قابل بررسی است.

اهمیت تحلیل انتخابات آمریکا

در بخش دیگر این برنامه موضوع انتخابات آمریکا مورد توجه قرار گرفت. فواد ایزدی با اشاره به نتایج انتخابات سه شنبه بزرگ در این کشور و پیشی گرفتن دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه و هیلاری کلینتون ، نامزد حزب دموکرات در انتخابات درون حزبی این دو حزب تصریح کرد:‌در درون حزب جمهوری خواهان آشفتگی جدی وجود دارد و بسیاری در بدنه اصلی این حزب مایل نیستند که ترامپ به عنوان کاندیدای اصلی جمهوری خواهان معرفی شود

فواد ایزدی با بیان مطالب فوق خاطر نشان کرد: به خاطر شخصیت آقای ترامپ  و ادبیاتی که استفاده می‌کند مجموعه افرادی که در درون حزب جمهوری خواه به عنوان بدنه اصلی این حزب محسوب می‌شوند، مایل نیستند که ترامپ به عنوان کاندیدای اصلی جمهوری خواهان در انتخابات نوامبر امسال معرفی شود و با استفاده از روش‌های متعددی سعی کرده‌اند که یکی از رقبای ترامپ جایگزین وی شود

وی با بیان اینکه ترامپ فردی میلیاردر است و در بین رسانه‌ها شناخته شده است، خاطر نشان کرد: به دلایل مختلف جمهوری خواهان نمی‌توانند از روش‌های سنتی علیه وی استفاده کنند.یکی از روش‌هایی که نیروهای اصلی دو حزب در مورد انتخاب کاندیدای مورد نظر خود استفاده می‌کردند کمک‌های مالی بود و در واقع این کمک‌های مالی یک اهرم بود که رقبا از صحنه خارج شوند ولی ترامپ با توجه به وضع مالی خوبش نیازی به کمک مالی ندارد و جمهوری خواهان نتوانستند از این اهرم علیه وی استفاده کنند.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه جمهوری خواهان نتوانستند از طریق رسانه‌ای نیز با وی مقابله کنند، تصریح کرد: ادبیاتی که کاندیدهای جمهوری خواه از آن استفاده می‌کند مبتنی بر ضدیت علیه افراد غیر سفیدپوست است. ادبیاتی منفی که نه تنها مشکلی برای وی ایجاد نکرده بلکه باعث محدودیت برای وی شده است و این نشان می‌دهد که در بین تعداد قابل توجهی از آمریکایی‌ها گرایش نژاد پرستانه وجود دارد.

فواد ایزدی همچنین با بیان این که یک نوع بی اعتمادی در بین مردم  آمریکا نسبت به سیاست‌مداران به وجود آمده است خاطر نشان کرد:‌آقای ترامپ سیستم حاکم بر آمریکا را نقد می‌کند و معتقد است که این سیستم جوابگوی نیازهای مردم نیست و همین سخنان باعث توجه مردم به وی شده است.

5250
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 516433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    3 0
    هیچ کشور خارجی قابل اعتماد نیست
  • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    1 0
    ایجاد اعتماد اینطوری نیست که شب بخوابیم و صبح بگیم خب ما بهم اعتماد داریم. ایجاد اعتماد ذره ذره و بر اساس رفتار طرف های مقابل شکل می گیرد و گاهی یک اشتباه جزیی دیواری که سالها برای ساخت آن تلاش شده یکباره فرو می ریزد. مسئله پیچیده ای ست. الان فرض کن که چند وقت دیگه ترامپ رییس جمهور امریکا بشه. اصلا تمایل داری مثلا با وزیر امور خارجه ترامپ صحبت کنی. همین چهار کلمه ای هم که بین وزیر خارجه هامون در این دو سال رد و بدل شد ممکن است یکباره به کل نابود شود.