شبکه تلویزیونی الجزیره قطر روز چهارشنبه اعلام کرد: مراسم روز زمین با وجود اقدامات سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی در بخش های مختلف فلسطین اشغالی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، بر اساس این خبر، نیروهای اشغالگر اسرائیلی راهپیمایی مسالمت آمیز فلسطینی ها در روستای "بتروس" واقع در غرب رام الله را سرکوب کردند. این راهپیمایی به مناسبت روز زمین از مرکز روستا به سوی مکان احداث دیوار نژاد پرستانه اسرائیل برگزار شد. هنگامی که فلسطینی ها سرگرم کاشتن نهال زیتون در اراضی خود مجاور دیوار بودند، سربازان اسرائیلی گاز اشک آور به سوی آنان پرتاب کردند در نتیجه چندین فلسطینی دچار مشکلات تنفسی شدند.

خبرنگار الجزیره درباره برگزاری مراسم روز زمین در بخش های مختلف فلسطین اشغالی گفت: "تظاهرات روز زمین فقط برای گرامیداشت یک مناسبت گذشته برگزار نمی شود بلکه فریاد اعتراض فلسطینی های ساکن سرزمین های اشغالی 1948 علیه سیاست های رسمی اسرائیل برای مصادره اراضی و هویت عربی آنان است. در شهر "سخنین" واقع در "الجلیل" مراسم اصلی روز زمین برگزار شد زیرا این مکان کانون اولیه تظاهرات 34 سال پیش و محل شهادت 6 فلسطینی بود."

خبرنگار الجزیره افزود: "در حالی که 34 سال از اعتراض فلسطینی ها به مصادره زمین هایشان از سوی اسرائیل سپری شده، هنوز هم روند مصادره اراضی فلسطینی از سوی اسرائیل با شدت و سرعت ادامه دارد و منازل فلسطینی ها ویران و قوانینی از سوی اشغالگران تصویب می شود که هدف از آن نابودی تاریخ و خاطرات مربوط به اشغال فلسطین است. فلسطینی های ساکن سرزمین های اشغالی 1948 می گویند ایجاد واقعیت های جدید جعلی از سوی اسرائیل را نمی پذیرند. اسرائیل می کوشد به جهان و نسل های آینده چنین وانمود کند که فلسطین، یک سرزمین یهودی است. از این رو، در صدد تحریف تاریخ است. هدف فلسطینی ها از گرامیداشت مناسبت هایی مانند روز زمین، بیان و اثبات این اصل است که با تصویب قوانین یا مصادره خاک و زمین نمی توان تاریخ را تغییر داد."

به گفته خبرنگار الجزیره "در بیت المقدس که این روزها شبح بلدوزرهای اسرائیلی بر شهرک "سلوان" در این شهر سایه افکنده است، فلسطینی ها با به چالش کشیدن نقشه های تخریبی اسرائیل برای تقویت ریشه های خود در این سرزمین تلاش می کنند. فلسطینی ها به مناسبت روز زمین کوشیدند در هر مکان ممکن، نهال زیتون را بکارند. آنان اعلام کردند گرچه باران کمی در این منطقه می بارد اما هدف آن باقی ماندن در بیت المقدس است. در مکان هایی که شبح بلدوزرها پیش چشم فلسطینی ها قرار ندارد، شبح دیگری به نام دیوار حائل، آرامش را از آنان سلب کرده است.

در حالی که راهپیمایی مسالمت آمیزی از مرکز روستای پتروس در غرب رام الله آغاز شده بود و فلسطینی ها در صدد کاشتن نهال های زیتون بودند، سربازان اسرائیلی با پرتاب گاز اشک آور فلسطینی ها را هدف قرار دادند."
گفتنی است که 34 سال پیش در 30 مارس 1976 ارتش صهیونیستی تظاهرات فلسطینی های ساکن سرزمین های اشغالی 1948 را که در اعتراض به مصادره اراضی آنان از سوی یهودیان برپا شده بود به خاک و خون کشیدند و 6 فلسطینی در این حادثه به شهادت رسیدند. از آن زمان تاکنون هر سال مراسم روز زمین هم در سرزمین های اشغالی 1948 و هم در کرانه غربی رود اردن و بیت المقدس و غزه برگزار می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 51598

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =