آنا نوشت: مردان به دلیل برخی مسائل ژنتیکی و سبک زندگی بیش از زنان در معرض ابتلا به برخی از بیماری‌ها هستند و این در حالی است که چون این افراد خود را مسئول خانواده می‌دانند کم‌تر به سلامت خود توجه می‌کنند و بیشتر به کار می‌پردازند که این امر باعث شده مرگ به دلیل بیماری در مردان بیش از زنان باشد.

مردان و زنان هر یک دارای 46 کروموزوم هستند که در هر یک دو کرموزوم جنسی وجود دارد که کرموزوم جنسی در مردان X Y و در زنان X X نام دارد که یکی از کروموزم‌های زنان غیر فعال است، اما موجب تفاوت‌های چشم‌گیری در مردان و زنان شده است.

برخی بیماری‌ها که روی کروموزوم X قرار می‌گیرد در مردان شایع‌‌تر از زنان است، زیرا در زنان یکی دیگر از کروموزم‌های X بیماری را غیر فعال می‌کند مانند هموفیلی A، هموفیلی B، دیستروفی، شب کوری و غیره که به این دسته از بیماری‌ها، بیماری وابسته به جنس گفته می‌شود.

برخی دیگر از بیماری‌ها، بیماری محدود به جنس هستند که در زنان یا مردان به دلیل تفاوت‌های ساختاری، هورمونی و بیوشیمیایی بیشتر دیده می‌شود.

بیماری‌های شایع محدود به جنس در مردان از گستردگی بالایی برخوردار است که از جمله آن می‌توان به دیابت، رتینوپاتی دیابتی، پروستات، زخم اثنی عشر، سکته مغزی و تنگی رگ‌های خون رساننده قلب اشاره کرد.

غدد و متابولیسم: دیابت

دیابت شایع‌ترین بیماری در جوامع شهرنشین است که احتمال بروز آن با مصرف غذاهای چرب، پرکالری، افزایش وزن و کاهش تحرک افزایش می‌یابد. به دلیل اینکه ریسک فاکتورهای این بیماری در مردان شایع‌تر است شیوع این بیماری نیز در جمعیت مردان بیش از زنان است.

چشم: رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی در مردان شایع‌تر از زنان است که بیشترین مبتلایان به نوع خفیف این بیماری مبتلا هستند. برای پیشگیری از بروز این بیماری به افراد به خصوص مردان توصیه می‌شود به محض تشخیص دیابت معاینات چشم پزشکی انجام دهند. رتینوپاتی دیابتی به دنبال کنترل نکردن دیابت و فشار خون ایجاد می‌شود.

اورولوژی: پروستات

پروستات به صورت خوش خیم بعد از 50 سالگی ممکن است در مردان موجب ایجاد علائم شود. علائم این بیماری شامل علائم انسدادی و تحریکی است اما در مردان جوان بیماری «التهاب پروستات» شایع است که این نیز می‌تواند علائم انسدادی و تحریکی داشته باشد که اگر به موقع مورد درمان قرار نگیرد ریشه کنی آن زمان بسیاری را لازم دارد.

گوارش: زخم اثنی عشر

زخم اثنی عشر شایع‌ترین بیماری گوارشی در مردان است که در افراد بین 30 تا 40 سال بیشتر دیده می‌شود. این بیماری در ناحیه معده خود را نشان می‌دهد و شایع‌ترین علامت زخم اثنی عشر در قسمت فوقانی شکم و پایین جناق سینه است که اغلب با گرسنگی تشدید و با مصرف غذا به طور موقت بهبود می‌یابد. یکی از ویژگی‌های خوب این بیماری آن است که بر خلاف سایر زخم‌های گوارشی منجر به سرطان نمی‌شود.

مغز و اعصاب: سکته مغزی

سکته مغزی به علت گرفتگی و یا پارگی رگ اتفاق می‌افتد که از عوامل خطر این بیماری می‌توان به دیابت، چاقی، استعمال سیگار، افزایش سن، مصرف داروهای محرک و ... اشاره کرد. سکته مغزی در مردان بالای 50 سال بیشتر دیده می‌شود که احتمال بروز آن بعد از 60 سالگی به ازای هر 10 سال دو برابر می‌شود.

قلب و عروق: تنگی رگ‌های خون رساننده

تنگی شریان‌های خون رساننده قلب یک بیماری شایع قلبی در مردان است که احتمال ابتلا به آن با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. از عوامل ابتلا به این بیماری می‌توان به افزایش قند خون، چربی خون، فشار خون، مصرف‌ غذاهای پرچرب، تغییر شیوه زندگی، کاهش تحرک و استرس اشاره کرد.

ارتوپدی: تصادفات

مردان به دلیل اینکه زمان بیشتری را نسبت به خانم‌ها در خارج از منزل حضور دارند بیش از زنان در معرض خطرات تصادفات به خصوص تصادفات بین جاده‌ای می‌شوند که متاسفانه آمار مرگ در آنها نیز بیشتر است.

مردان به دلیل اینکه خود را مسئول سلامت و امنیت خانواده می‌دانند کم‌تر به سلامت خود توجه می‌کنند و زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری به شدت گسترش یافته و راهکارهای ساده درمانی موجب بهبود آنها نمی‌شود که این امر باعث شده مرگ‌و میر به علت بیماری در مردان شایع‌تر از زنان باشد. به همین دلیل در کشور ما اولین پنجشنبه اسفند ماه هر سال به عنوان روز «ملی سلامت مردان» تعیین شده است تا مردان نسبت به سلامت خود و عواملی که آنها را تهدید می‌‌کند، آشنا شوند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 513571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =