افتتاحیه یک کنگره اقتصادی-سلامتی با حضور ولایتی/ مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی تشکیل می‌شود

افتتاحیه کنگره بین المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با محوریت کشورهای اسلامی با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ابتدای مراسم که در سالن همایش های صداوسیما برگزار شد، دبیر کنگره، علی اکبر ولایتی با اشاره به برگزاری کنگره با همکاری مجمع تقریب مذاهب گفت: مجمع تقریب به دستور مقام معظم رهبری و با حمایت ایشان تاسیس شد و طی سال هایی که از عمر آن می گذرد، منشا خدمات ارزشمندی شده است.

دبیر کنگره بین المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت گفت: سال های زیادی برای تقریب بین مذاهب تلاش شده و نتایج خوبی هم داشته است تا این که بعد از انقلاب که مجمع تقریب تشکیل شد، هر ساله شاهد برکات و آثار آن بودیم.

او با بیان این که امروز بیشتر از هر وقت دیگری ضرورت تقریب حس می شود گفت: آنچه بر جهان اسلام می گذرد نتیجه تفرقه است که تفرقه از جنود شیطان محسوب می شود. شیاطین زمان ما در راس آن ها آمریکا کارهای زیادی برای تفرقه انجام می دهند و می بینید که یک گروه از پیروان یک مذهب علیه یک مذهب دیگر اقدامات مخربی را انجام می دهند.

ولایتی گفت: امروز می بینید که ملت مظلوم یمن چگونه تحت محاضره عوامل بیگانه هستند و سعودی ها پایه گذاری تفرقه را انجام می دهند و بقیه فرق اسلامی را تکفیر می کنند.

برای داعش، شیعه و سنی مساوی است

او با اشاره به جنایات داعش گفت: در نظر داعش، سنی و شیعه فرقی نمی کند و هر کس که طریق آن ها را قبول نکند را می کشند. این جنایات تیتر اول رسانه های دنیا می شود و به اسم دنیای اسلام این کار را انجام می دهند تا چهره اسلام را مخدوش کنند.

دبیر کنگره بین المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت گفت: هیچ دینی به اندازه اسلام وجوه مشترک ندارد و هیچ دینی مثل اسلام عوامل تقریب و اتحاد را دارا نیست که می بایست بر این ها تکیه کرد.

او ضمن اشاره به برگزاری اجلاس وحدت در ایام سالگرد انقلاب اسلامی برکات این اجلاس را برشمرد.

ولایتی با تاکید بر این که سلامت هم مانند نان شب برای انسان ها ضروری است گفت: می دانیم که متاسفانه به علت اعمال غرض دشمنان اسلام مسلمنانان در حالی که امکانات طبیعی زیادی دارند از نعمت ها محروم اند. مسلمانان تحت تاثیر جنگ های تحمیلی قرار گرفتند و کشورهایی مثل لیبی، عراق، سوریه، افغانستان و یمن سلامتشان تحت تاثیر این تفرقه واقع شده است.

او ادامه داد: علاج این وقایع تقویت تقریب است. نزدیک شدن ملل مختلف و استفاده ازامکانات موجود در امت اسلامی و همپوشانی هایی که در حوزه سلامت وجود دارد می تواند به این وضعیت کمک کند.

ولایتی گفت: در جمهوری اسلامی ایران وزات بهداشت و هلال احمر در زمینه توسعه سلامت بسیار موفق بودند و ما توانستیم در حوزه های مختلف با شاخص های مختلف سلامت را پیش ببریم که این امکانات مورد تایید و تقدریر سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است.

او ادامه داد: در شرایط بحران یمن تلاش کردیم که با کشتی و هواپیما به مردم محروم یمن کمک برسانیم که موفق نشدیم ولی الان هم این امادگی وجود دارد.

دبیر کنگره گفت: در حوزه آموزشی، پژوهشی، تحقیقاتی هم حوزه پزشکی و درمان و پیشگیری پیشرفت های زیادی داشته و مقایسه ایندکس های بین المللی نشان می دهد ایران در منطقه حرف اول را می زند.

یک سوم مقالات ثبت شده بین المللی ایرانی است

ولایتی ادامه داد: یک سوم مقالاتی که در ایندکس های بین المللی ثبت شده متعلق به ایران است و ما می توانیم از این امکانات برای کمک به دیگر کشورها استفاده کنیم.

او در ادامه به محورهای کنگره اشاره کرد و گفت: پس از تجربه موفق برگزاری اولین اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در حاشیه کنفرانس وحدت اسلامی، و با عنایت به استقبال بی نظیر کشورهای مختلف، قرار شد که در حوزه مهم و استراتژیک سلامت کنفرانسی جهت تعریف همکاری های مشترک برگزار شود.

ولایتی ادامه داد: در این کنگره که عرصه هنرنمایی ملل اسلامی در حوزه سلامت است پذیرای هیئت های تجاری و 60 نفر از کشورهای ترکیه، مالزی، قرقیزستان، لبنان، عراق و افغانستان و همینطور کشور میهمان ایتالیا باشیم. حضور مسئولان 40 سفارت خانه از کشورهای غیراسلامی در این کنگره نشان از اهمیت ارتباطات در حوزه سلامت دارد.

دبیر کنگره گفت: محورهای این کنگره در سه بخش تعریف شده که عبارتند از توسعه فضای تعامل و شبکه سازی بین کشورهای اسلامی در حوزه سلامت، معرفی دستاوردهای فناوری، نوآوری و برندهای برتر کشورهای اسلامی، بررسی چالش های پیش رو در توسعه روابط اقتصادی حوزه سلامت بین کشورهای اسلامی.

او در پایان گفت: دبیرخانه کنگره بین المللی توسعه روابط اقتصادی در آینده ای نزدیک مبادرت به تشکیل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی خواهد کرد که می تواند مرجعی موثق از توانمندی و نحوه ارائه خدمات سلامت کشورهای اسلامی در عرصه های مختلف باشد.

تلاش برای برتری جویی کشورهای اسلامی در عرصه علم و اقتصاد

در ادامه مراسم افتتاحیه کنگره آیت اله اراکی، رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هم به اهداف این کنگره پرداخت و گفت: هدف از این کنگره سه محور اصلی است که هر سه محور از وظایف و مسئولیت های مسلمانان در سراسر جهان محسوب می شود و مهمترین تکالیفی است که خدا بر عهده ما گذاشته است.

او ادامه داد: اولین محور، اتحاد و همگرایی و همدلی است. اتحاد هم یک مصلحت است که عقل آن را ایجاب می کند و هم یک تکلیف الهی است که فراوان مورد تاکید قرار گرفته است. خدا فرمود از مشرکان نباشید، انان که دین خدا را چند بخش کرده اند. همین طور خداوند به رسول خود می گوید: آنان که دین خود را پراکنده کنند و جامعه اسلامی را به فرقه های متضاد تبدیل کنند هیچ ارتباطی با تو ندارند؛ رهبری تو را نپذیرفتند و زیر چتر تو قرار نمی گیرند.

رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: یکی از اهداف تشکیل این کنفرانس و تشکیل این برنامه همکاری ها در عرصه سلامت بین کشورهای اسلامی همین اتحاد است.

آیت الله اراکی ادامه داد: تکلیف دوم این است که جهان اسلام تلاش کند تا در همه عرصه ها به برتری دست یابد. هر نوع ضعف و زیر دست بودن حتی در عرصه های علمی نباید از آن مسلمانان باشد. ما موظفیم از فرودستی جلوگیری کنیم و افزون بر آن موظف به ایجاد کردن فرادستی در جامعه اسلامی هستیم.

او گفت: جامعه اسلامی باید طوری باشد که در همه عرصه ها به آن افزوده شود و در عرصه های علم و اقتصاد نیز پیشرفت کند.
رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: تکلیف سوم تعاون است؛ هر عمل خیری تکلیف محسوب می شود. متاسفانه امروز ائتلاف هایی را در جهان اسلام می بینیم که برای ضربه زدن به مسلمانان دیگر ایجاد شده است. آن ائتلافی مورد تاکید است که خدمت به بشریت و رشد دادن به مردم کند.

او در پایان گفت: کشورهای اسلامی باید همکاری کنند و دست به دست هم بدهند تا سطح دانش بالا رود و نیازهای جامعه بشری از بین برود و امیدواریم این کنفرانس قدم اول در راه همکاری های گسترده علمی و فعال کردن سلامت در عرصه های اقتصادی باشد.

کاهش 10 درصدی پرداخت از جیب مردم با اجرای طرح تحول سلامت

در ادامه مراسم افتتاحیه کنگره، دانش جعفری، مشاور وزیر بهداشت درباره تامین منابع مالی سلامت در کشورهای اسلامی گفت: درحوزه سلامت این روزها بحث های اقتصادی بسیار اهمیت دارد و کشورهایی موفق هستند که راه های مناسب برای تامین مالی مخارج سلامت را پیدا کنند.

او ادامه داد: به طور کلی 2 راهکار کلی وجود دارد؛ یکی این که دولت ها از طریق بودجه به بحث سلامت کمک کنند و دوم این که از راه گرفتن حق بیمه. اگر این سیستم فعال نباشد کار به پرداخت از جیب می کشد. به طور کلی منابع تامین مالی سلامت از دو بخش عمومی یعنی بودجه و حق بیمه ها و خصوصی یعنی پرداخت از جیب و مواردی مثل خیریه ها یا بیمه های تکمیلی صورت می گیرد.

دانش جعفری گفت: در کشورهایی که درآمد پایین دارند سهم دولت 37 درصد و بیمه های اجتماعی کمتر از یک درصد است و بیشتر پرداخت ها از جیب مردم صورت می گیرد و یا توسط خیریه ها انجام می شود.

مشاور وزیر بهداشت گفت: کشورهای درامد میانه که ایران هم جزو آن است 28.9 درصد را دولت تقبل می کند و 27 درصد از طریق حق بیمه ها می آید و 32.5 درصد از طریق پرداخت از جیب.

دانش جعفری با ارائه اماری از 57 کشور اسلامی عضو سازمان همکاری های کشورهای اسلامی، میزان پرداختی های سلامت را با یکدیگر مقایسه کرد و گفت: برای مثال در برونئی 91.8 درصد از مخارج سلامت را دولت تامین می کند؛ قطر 83، کویت 82، عمان 80، عربستان 72درصد و به همین ترتیب کشورهای پایینتر ترکیه 27 درصد مخارج سلامت را دولتش تامین می کند.

او با تشریح دسته بندی های دیگر گفت: ترکیه نزدیک به 50 درصد مخارج دولت از طریق حق بیمه می آید و بعد قرقیزستان و آلبانی هستند که آخرین کشور بنین است که تقریبا نزدیک به صفر است.

دانش جعفری ادامه داد: مسئله اصلی پرداخت از جیب است. کشورهایی که نظام خاصی ندارند و دولت از نظر مالی قوی نیست و سازمان بیمه ای ندارند، خود مردم هزینه هایشان را پرداخت می کنند. فرق حق بیمه با پرداخت از جیب این است که در حق بیمه فرد پیش از بیماری هزینه را پرداخت می کند و در پرداخت از جیب، در هنگام بیماری این پرداخت صورت می گیرد.

او گفت: مشکل پرداخت از جیب همین است که فرد هنگام بیماری باید آن را فراهم کند که ممکن است باعث سقوط او زیر خط فقر شود.

مشاور وزیر بهداشت در ادامه به تشریح وضعیت کشورهای اسلامی از جهات مختلف پرداختی و بیمه ای پرداخت و گفت: کشورهای اسلامی باید با این اوضاع برای فاینانس سلامت راهی پیدا کنند. در حال حاضر در اکثر کشورها بیشترین بار سلامت از طریق پرداخت از جیب است که برای خاتمه دادن به این اتفاق باید دولت ها به میدان بیایند و اگر سازمان های بیمه ای وجود ندارند، تاسیس شوند تا مشکلات رفع شود.

او گفت: بحث اصلی در سلامت، تامین منابع مالی است و کشورهایی در این زمینه موفق اند که راهی برای تامین مالی شان پیدا کنند.

دانش جعفری با اشاره به اصلاحاتی که بعد از طرح تحول سلامت صورت گرفته گفت: طرح تحول سلامت سه قسمت داشت. اول پوشش بیشتری برای کسانی که بیمه ندارند که طبق امار 12 میلیون نفر فاقد بیمه بودند، دومین قسمت تلاش برای پوشش بهداشت و سوم قابل تحمل کردن قدرت پرداخت و کم کردن پرداخت از جیب.

او ادامه داد: در حال حاضر 10 میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و پزشک و ماما به مناطق روستایی فرستاده شد و مراکز بهداشتی در روستاهای مختلف تشکیل و این شبکه درمانی و بهداشتی تکمیل شد.

مشاور وزیر بهداشت در پایان گفت: با اجرای طرح تحول سلامت پرداخت از جیب مردم کم شد و بررسی ها نشان می دهد که یک سال بعد از اجرای طرح تحول 10.5 درصد پرداخت از جیب کاهش پیدا کرده است.

خدمات متقابل سلامت و اقتصاد به یکدیگر

همچنین در این کنگره مدیرعامل بانک صادرات به عنوان یکی از حامیان به بیان مطالبی در رابطه با نقش نظام اقتصادی در حفظ و ارتقاء سلامت کشور، سرمایه گذاری در حوزه پزشکی، دارو و توجه به محصولات ارگونومیک، و تاثیرات متقابل نظام سلامت و نظام اقتصادی پرداخت و گفت: یکی از چشم اندازهای اقتصادی در حوزه سلامت دستیابی به جایگاه اول علم و فناوری در جهان اسلام است که سرمایه گذاری در حوزه سلامت می تواند کمک بزرگی به این امر باشد.

للـه‌گانی در پایان با اشاره به مسئله توریسم سلامت گفت: مزیت های توریسم سلامت بسیار بالاست و موجب افزایش اشتغال، ارزآوری، رشد صنعت بیمه و افزایش کالاهای مرتبط با سلامت، توسعه درمان طبیعی و اسفتاده از اقلیم های مختلف برای درمان خواهد شد.

47304

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 511990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =