مهدی یراحی ثبت «موسیقی علوانیه» را در فهرست آثار ملی کشور را تبریک و گفت علوانیه وضعیت موجود اهواز را فریاد می‌کشد.

به گزارش خبرآنلاین، این خواننده پاپ اهوازی در یادداشتی به همین مناسبت نوشته است: «برای نخستین بار یکی از سبک‌های موسیقی اهواز به ثبت ملی رسید.

یراحی در ادامه پیام افزود: سال‌ها پیش شخصی به نام "علوان شویع" از ساکنان اهواز با ساز ربابه‌ ساده خود این سبک را به شهرت رساند. محبوبیت "علوانیه" رفته رفته مرزهای کشور را درنوردید و علاقه‌مندانی در کشورهای همسایه نیز پیدا کرد. سبک "علوانیه" اخیراً به عنوان میراث معنوی مردم اهواز و کشور عزیزمان ایران به ثبت ملی رسید و برای ثبت چند ملیتی، به همراه کشور عراق در فرآیند ثبت جهانی قرار گرفته است.

خواننده پاپ کشور افزود: از آن جایی که این سبک در برخی کشورهای همسایه نیز به نام مردم اهواز و ایران مشهور شده است تصمیم گرفته شد که علوانیه به عنوان میراث فرهنگی مشترک مردم ایران و عراق به ثبت جهانی برسد. به تعبيرى مختصر "موسیقی علوانیه نوای حزن‌آلودى است است که وضعیت اهواز را فریاد می‌کشد. این دستاورد فرهنگى را به همه علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر، به ويژه موسیقی، تبریک عرض مى‌كنم. به امید ثبت دیگر ميراث‌هاى فرهنگى ـ هنرى كشورمان.»

به گزارش خبرآنلاین، سبک موسیقی علوانیه اخیراً در لیست فهرست آثار ملی معنوی کشور به ثبت ملی رسید. این سبک توسط شخصی به نام علوان شویع از ساکنان قدیمی منطقه آسیه آباد اهواز احیاء و معرفی شد. در این سبک تنها از سازی بنام ربابه استفاده می شود که تار ِ این ساز از موی اسب است. قاسم منصور آل کثیر و محمود مشهودی مسئولان ثبت پرونده ثبت ملی این سبک بودند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 510924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =