نشست هماهنگی اجرای طرح مسیر سبز ساحل پاک با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور،مسولان ارشد کشوری ، استانداران و مدیران کل حفاظت محیط زیست 6 استان برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان در این نشست که برای اجرایی شدن یک حرکت جمعی در خصوص زدودن معضل پسماند و زباله گرفته بود ، استانداران و مدیران کل حفاظت محیط زیست 6 استان گیلان ،مازندران ، گلستان، تهران ، البرز و قزوین حضور داشتند و هریک با ارایه گزارشاتی مجمل و مفید روند اجرایی شدن این طرح را مطرح نمودند.
دکتر محمدپور مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان در این نشست با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص پاکسازی زباله در سطح استان خبر داد و گفت در راستای پاکسازی استان از زباله و ارتقای فرهنگ زیست محیطی اقدامات متنوعی در انجام شد .
محمدپور در این نشست با اشاره به امضای تفاهم نامه با مراجع قضایی و اداره زندان های استان اذعان داشت با تعامل و مشارکت اداره زندان های استان گیلان و همیاری دادستان کل این استان توانستیم از طرح زندانی های لایه باز استفاده نموده ودر جمع آوری سنبل آبی که دیگر مهاجم ناخوانده تالاب انزلی پس از گیاه مهاجم آزولاست ، از این زندانی ها کمکهای قابل توجهی در بحث پاکسازی تالاب انزلی داشته باشیم .
وی افزود در نظر است کلیه مبادی ورودی رشت و خروجی به سمت مازندران در این طرح مورد پاکسازی قرار گیرد .
دکترمحمدپور گفت مشارکت همگانی و تعامل و همکاری همه قشرها ؛ نهاد ها ؛ تشکل های مردمی و با استفاده از همه پتانسیل های موجود و فرهنگ سازی صحیح است که می توان گامی موثر در پیشبرد اهداف این طرح برداشت.
وی ادامه داد با تاکید استاندار محترم گیلان و استفاده از پتانسیل و نیروهای جوامع محلی و تشکل های غیردولتی ، در روز جهانی تالاب ها 320 هکتار از سطح تالاب انزلی پاکسازی شد. دکتر محمدپور با اشاره به اینکه در پایان برنامه پنجم توسعه حق نداریم هیچگونه پسماندی در استان های شمالی دفن کنیم گفت باید برای بهینه سازی مرکز دفن زباله سراوان و برای جلوگیری از آلودگی آبهای زیر زمینی در استان گیلان تلاش کرد و این امر با مشارکت و همدلی همگانی امکان پذیر است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان از تولید دو هزار تن پسماند روزانه و دوهزار و پانصد تن پسماند در ایام مسافر خیز استان خبر داد و گفت این قضیه را اگر به کمپوست رودسر ؛ انزلی و شهرستان رشت ارتباط دهیم میتوانیم اقدامات اصولی دفن زباله را به انجام برسانیم اما همه اینها نیازمند بهینه سازی صحیح و اختصاص بودجه بیشتر به این استان در خصوص این معضل اساسیست .
محمد پور گفت جلساتی در خصوص مجوز زباله سوز از طریق دکتر متصدی معاون محیط انسانی سامان حفاظت محیط زیست کشور نیز انجام شد. وی افزود طرح جامع پسماند استان نیز به تصویب رسیده و با عنایت ویژه دکتر ابتکار رییس محترم سازمان حفاظت محیط زیست کشور انجام خواهد شد .
در ادامه این نشست استاندار گیلان نیز بااشاره به اقدامات انجام شده در خصوص تفکیک زباله از مبدا در همه شهرهای استان گیلان پرداخت وگفت در سراسر شهرهای استان گیلان تفکیک زباله از مبدا انجام میشود و ماهیانه جلساتی مستمر تحت عنوان کارگروه مدیریت پسماند صورت می گیرد .
وی اضافه کرد اقداماتی که در زیبا سازی گیلان انجام گرفته متمایز است اما کافی نیست و فرهنگ سازی است که در زمینه محیط زیست نتیجه مثمر ثمری در پی خواهد داشت .
دکتر نجفی به معضل چهل ساله فاضلاب شهر صنعتی رشت اشاره کرد و گفت امکانات محدود و بودجه ناکافی می تواند دلیلی بر عدم تسریع بخشدین به رفع معضل آلودگی و پسماند در شهرستان می باشد وی اذعان داشت با توجه با تخصیص یارانه به اکثر بخش ها لازم است برای محیط زیستی که در آن زندگی و حیات میکنیم نیز اعتبار کافی و وافی تخصیص داده شود چرا که فرهنگ سازی به تنهایی کوتاه مدت است و پایدار نخواهد ماند .
دکتر ابتکار ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در پایان این نشست پس از استماع گزارشات مدیران و استانداران استانهای مذکور ضمن تشکر از زحمات ایشان گفت : پیگیر هستیم معضل پسماند را را به صورت هم علمی هم اقتصادی و هم با فناوری روز دنیا مرتفع نماییم .
دکتر ابتکار با اشاره به کارگروه مشترک با صدا و سیما گفت برای هر چه بهتر اجرایی شدن طرح مسیر سبز و ساحل پاک سعی داریم با محتوای آموزشی و با مشارکت وزارت کشور و شهرداری ها برنامه ای صحیح و اصولی اجرا کنیم .وی افزود دراین بین باید از ظرفیت همه اقشار و گروهها و مخاطبان بهره جست تا این کار بزرگ فرهنگی را به مرحله اجرایی شدن برسانیم .
ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت اقتصادی کردن بحث پسماند و معضل زباله ، یکی از بهترین روش ها در راه حل این معضل می باشد یعنی با بازیافت و تبدیل آنها به انرژی ، پسماند را در چرخه اقتصاد استفاده کنیم .
دکتر ابتکار اضافه کرد وقتی پسماند در بحث اقتصادی مطرح میشود یعنی وقتی کاغذ تا هفت بار قابل بازیافت است ، پس میشود در بخش خصوصی ویا با سرمایه گذاری خارجی اقدامات موثری در این زمینه انجام داد.
وی افزود هر طرحی می باسیت با ارزیابی زیست محیطی انجام شود با کارگروه زیر بنایی همه مشکلات به تدریج قابل حل می باشد .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 510751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =