امضای تفاهمنامه همکاری بین تبریز و کربلا/ مقدمات خواهرخواندگی فراهم شد

با امضای تفاهم نامه همکاری بین شهرداری تبریز و معاون استاندار کربلا، مناسبات و تعامل طرفین در حوزه های مختلف عمرانی، شهرسازی فرهنگی و اجتماعی توسعه می یابد.

به گزارش خبرآنلاین، به موجب این تفاهم نامه که به امضای دکتر صادق نجفی شهردار تبریز و جاسم فتلاوی معاون اول استاندار کربلا رسید، مقرر شد طرفین با در نظر داشتن اشتراکات گسترده فرهگی و اعتقادی عقد قراداد خواهرخواندگی بین دو شهر تبریز و کربلا را در اولویت همکاری قرار دهند.

بر اساس این یادداشت تفاهم دوستی و همکاری مشترک، بهره گیری از تجربیات عمرانی و شهرسازی، ارتقای خدمات شهری، توسعه فضای سبز پایدار، مسائل زیست محیطی و حوزه های تاریخی و گردشگری از دیگر موارد مورد تاکید همکاری بین شهردار تبریز و معاون استاندار کربلا بوده است.

همچنین مقرر شد دو طرف در راستای گسترش، توسعه و ترویج فعالیت های فرهنگ، از قبیل برگزاری نمایشگاههای فرهنگی در شهرهای طرفین و برگزاری هفته های فرهنگی به صورت ادواری و سایر زمیه ها تلاش و همکاری نمایند.

گفتنی است باتوجه به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری شهرهای اسلامی در سال 2018 و وجود مراودات گسترده فی ما بین تبریز و کربلا این یادداشت تفاهم گامی دیگر از سوی مدیریت شهری تبریز در راستای انتخاب این شهر به عنوان پایتخت گردشگری شهرهای اسلامی می باشد.

استقبال امام جمعه تبریز از تفاهم همکاری تبریز و کربلا

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز، همکاری‌های اجرایی مدیریت شهری کربلا و تبریز را اتفاقی مبارک و ارزنده توصیف کرد.

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در دیدار با شهردار تبریز و مقامات شهری و استانی کربلای عراق، با اشاره به همکاری‌های شهرداری تبریز و استان کربلای عراق، تصریح کرد: تبریز، مهن عشق و دلدادگی به ائمه هدی(ره) و کربلا قبله عاشقان و دلدادگان است.

وی ادامه داد: همکاری‌های اجرایی دو شهر تبریز و کربلا، یک اتفاق مبارک بوده و ایجاد پیمان خواهرخواندگی بین دو شهر، بیش از پیش باعث اخوّت و صمیمیت دو شهر خواهد شد.

امام جمعه شهر تبریز با بیان این‌که روابط دو کشور ایران و عراق،  روز به روز بهتر می‌شود، خاطرنشان کرد: عراق به واسطه حرم امامان معصوم (ع) میهن دوم ایرانیان است، و در مقابل مردم عراق نیز همین حس را نسبت به ایران دارند.

وی با بیان این‌که دو کشور مشترکات فراوانی دارند و وجود زیارتگاه ائمه هدی(ع) در دو کشور، موهبت عظیمی است، اضافه کرد: جمهوری‌اسلامی ایران، از همان زمان که احساس کرد گروه‌های تکفیری قصد حضور در عراق را دارند، خود را موظف به تشکیک مساعی در گرفتاری‌های مردم عراق دید.

امام‌جمعه تبریز ادامه داد: این فعالیت‌ها محدود به روابط دیپلماتیک نیست و مردم ایران در این خصوص، از هیچ کمکی فروگذار نبوده و تا جایی که توانسته، در این زمینه طبق اخوت  اسلامی گام برداشته است.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: این رویکرد، به اسلامیت دو طرف بر می‌گردد؛ بر همین اساس دستگیری از شیعیان عراق را وظیه خود می‌دانیم.

آیت‌الله مجتهد شبستری، اجتماع اربعین حسینی را بزرگترین اجتماع بشری و مایه افتخار شیعیان جهان دانست و افزود: تامین امنیت زائران و ارایه خدمات توسط عراق در ایام اربعین حسینی قابل‌تقدیر است.

جاسم الفتلاوری، معاون استاندار کربلای عراق نیز در این دیدار، امام حسین(ع) متعلق به شهر خاصی نبوده و در قلوب تمام آزادگان جهان جای دارد.

وی با بیان این‌که از مشارکت شهرهای مختلف در خصوص ارایه خدمات بیشتر در کربلا، استقبال می‌کنیم، اضافه کرد: سفر به تبریز و همکاری با شهرداری این شهر در همین راستا مورد توجه قرار گرفته است.

تبریز و کربلا خواهر خوانده می شوند

شهردار تبریز گفت: امضای تفاهم‌نامه همکاری با مقامات استانی و شهری کربلا، راهگشای توسعه مناسبات دو طرف خواهد بود.

دکتر صادق نجفی در جریان دیدار معاون استاندار و فرماندار کربلا با نماینده ولی فقیه در استان، با بیان این‌که عشق و دلدادگی تبریز به امام حسین(ع) و کربلا، همواره زبا‌نزد است، خاطرنشان کرد: شهرداری تبریز، مصمم به ارتقای همکاری‌ها با مدیریت شهری کربلا و کمک به بهبود وضعیت عمرانی و ارایه خدمات بیشتر در این شهر است.

وی با اشاره به این‌که در سفر مسئولان محترم استان کربلا، زمینه خواهرخواندگی دو طرف فراهم شده است، ادامه داد: این پیوند، نمادی خواهد بود از تعلق‌خاطر عمیق مردم تبریز و آذربایجان به کربلا در طول قرن‌های متمادی.

نجفی به همکاری‌های اجرایی دو شهر طبق توافق‌نامه اشاره کرد و افزود: در این راستا، مقرر شده تجربیات ارزنده شهرداری تبریز در خصوص مسائل زیست محیطی، ارتقای خدمات شهری، توسعه فضای سبز پایدار و حوزه های تاریخی و گردشگری در اختیار مدیریت شهری کربلا قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در گام بعدی، شهرداری تبریز، احداث پارک یا زائرسرا با نام «تبریز» را در کربلا مورد توجه قرار داده که البته به ثمر رسیدن آن نیازمند طی اقدامات قانونی از سوی شهرداری کربلا است.

نجفی با اشاره به حضور فعال شهرداری تبریز در اجتماع اربعین حسینی، گفت: توافق بین دو شهر، زمینه افزایش حضور تبریز در این موضوع را فراهم خواهد کرد.

شهردار تبریز با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018، توسعه همکاری‌های تبریز و کربلا را در همین راستا، لازم و کارساز عنوان کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =