در خبرها آمده که عربستان سعودی امادگی خود را برای پیوستن به نیروهای ائتلاف ضد داعش در سوریه اعلام کرد که این خبر می تواند تفسیرها و تعابیر مختلفی داشته باشد.


برای توضیح بیشتر این خبر می توان علل چنین رویکردی از سوی ریاض را در چند نکته مهم دانست:

- حرکت کلی تحولات سوریه به روند سیاسی تمایل پیدا کرده به این معنا که بازیگران مهم عرصه تحولات سیاسی - نظامی سوریه بویژه قدرتهای بزرگ چشم انداز تحولات این عرصه را در گفتگوی سیاسی می بینند و لذا ریاض در تلاش برای یافتن جایگاهی در آینده این عرصه جدید است.

- از سوی دیگر نشست های اخیر ژنو - وین و پاریس با موضوع سوریه نشان داد که نیروهای بین المللی در یک اقدام جدی در تلاشند که پس از پنچ سال درگیری و خون ریزی که بیشترین خسارات ان را مردم سوریه پرداخت کردند در شرایط جدید برای یافتن یک راه حل مسالمت آمیز در سوریه که محصول تغییر شرایط منطقه ای برای اینده است ، تلاش نمایند.

- پیروزی های اخیر ارتش سوریه و نیروهای مقاومت علیه تروریست های معارض و فتح سنگر به سنگر در عرصه نظامی، حاکمان ریاض را به این نقطه حیاتی رسانده که عمر نیروهای تروریستی در سوریه رو به افول است و لذا آنان یا باید تصمیم به مشارکت در سرکوب نیروهای باقی مانده تروریستی دست پرورده خود بگیرند تا از گردونه تحولات عقب باشند یا با اعزام نیروی نظامی بتوانند در. فرایند پیروزی مستمر سوریها خلل ایجاد کنند تا در اینده سیاسی این جغرافیا نقش بهتری داشته باشند. 

- نقش پذیری عربستان در ائتلاف ضد داعش به نوعی تجدید حیات سیاسی جریان عربی - غربی گذشته است که خواهان براندازی در سوریه بوده و لیکن با تغییر شرایط اینک خواهان فرآیند سیاسی با مشارکت مخالفان است و برای پر رنگ شدن ظرف معارضان عربستان مجبور به پذیرش شرایط جدید حتی با اعلام مشارکت در نبرد علیه تروریستهای دست پرورده خود شده است.

- به نظر می رسد پس از 5 سال بحران و تنش آفرینی در خاک سوریه همسایگان دمشق به این نقطه اساسی پی بردند که دمشق فتح شدنی توسط آنان نیست و نیروهای سوریه و مقاومت دست برتر را در تحولات میدانی منطقه دارند و این خود عامل مهمی در اجبار ریاض به پذیرش واقعیت های منطقه شده است که این موضوع هم می تواند دلیل دیگری بر عمل گرایی ریاض برای چشم انداز اینده خود در منطقه و یا نیروهای تحت امرش در سرزمین شامات باشد.


سخن پایانی اینکه عربستان با توجه به نقش موثر در بی ثباتی و تلاش برای ایجاد یک آرایش جدید سیاسی اینک به اهداف و رویاهای خود نرسیده و مجبور است بستر خواسته های خود را در شرایط پیش روی منطقه دنبال کند و آن فرآیند چیزی جز روند سیاسی در سوریه در سایه اجماع بین المللی نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا DE ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    7 1
    بسیار تحلیل دقیق و عالی مثل همیشه استفاده کردیم استاد
  • رضا A1 ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    5 2
    عربستان كه نمياد با داعش بجنگه دنبال تقويت تروريستهاست، از اون بزرگتر دنبال ي درگيري منطقه ايه بزرگه كه به اميد خدا به آنچه كه وعده داده شده منجر خواهد شد.
  • بشیر محمدی A1 ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    3 1
    به نظر من ورای ان مطالب که اقای لاسجردی عنوان نمودند یکی دیگر از اهداف عربستان میتواند پشتیبانی وجلوگیری از نابودی تفکر وهابی های سلفی برای مقاصد بعدی انها می باشد .
  • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    2 1
    نویسنده دلش خوشه عربستان دیده ارتش سوریه داره همینجوری مناطق رو ازاد میکنه می خواد به بهانه حضور و مبارزه با داعش گروهای تروریستی غیر داعشی رو تقویت و پشتیبانی کنه........اگرم با داعش بجنگن سرزمینهایی رو که از داعش بگیرن رو میدن به یه عده تروریست دیگه تحت پوشش مخالفین روسیه باید الان بگه هر نیرویی که بخواد با نیروهای سارتش بجنگه اونها رو هم بمباران میکنه......روسیه تا الان هزینه کمی خاطر سوریه متحمل نشده...پس بهتره انفعال نشون نده