نخستین مناظره دونفره هیلاری کلینتون و برنی سندرز پس از کنار رفتن مارتین اومایلی برگزار شد. مناظره ای داغ و پرهیجان که دو طرف بیش از همیشه به یکدیگر تاختند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مناظره روز پنج‌شنبه هیلاری کلینتون و برنی سندرز، نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برای لحظاتی به بحث درباره ایران گذشت که این میان کلینتون با انتقاد شدید از سندرز تاکید کرد که دیدگاه وی درباره «لزوم عادی‌سازی روابط» با تهران اشتباه است.

این نخستین مناظره دو نفره میان دو نامزد اصلی دموکرات‌ها برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست که روز پنج‌شنبه، ۱۵ بهمن، به میزبانی شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی برگزار شد و طرفین سیاست‌ خود درباره روابط احتمالی واشینگتن و تهران را شرح دادند، در حالی که هیلاری کلینتون از حکومت ایران به عنوان حکومت «حامی تروریسم و عامل بی‌ثباتی منطقه» نام برد که دولت بعدی آمریکا نباید درصدد عادی‌سازی فوری روابط با آن باشد.

خانم کلینتون اظهار داشت که اگر دولت آینده آمریکا بخواهد به سرعت روابط خود را با تهران عادی کند، آن وقت واشینگتن بزرگ‌ترین اهرم فشاری را که برای تغییر رفتار ایران در اختیار دارد از دست خواهد داد، در صورتی که سیاست واشینگتن باید این باشد که به هر اقدامی از جانب ایران پاسخی درخور بدهد.

وی سپس عنوان کرد که اعتقاد دارد واشینگتن باید گام به گام پیش برود و در وهله نخست مانع «رفتارهای تعرضی» ایران و «حمایت آن از تروریسم» شود.

در مقابل برنی سندرز نیز تاکید کرد که او هم اعتقاد ندارد همین فردا باید روابط واشنینگتن و تهران را عادی کرد، بلکه معتقد است واشینگتن روزی باید به سمت این مسیر پیش برود، همچنان که چند سال قبل خیلی‌ها بحث از عادی‌سازی روابط با کوبا را «احمقانه» می‌دانستند، اما در نهایت شرایط تغییر کرد.

به گفته وی، «ایران حامی تروریسم در سراسر جهان است» که آمریکا باید این مسئله را حل کند و اتفاقا گفت‌وگو با دشمنان، کاری‌ است که واشینگتن باید انجام بدهد.

 در بخش دیگری از این مناظره سندرز و هیلاری بحث های انتقادی دو جانبه ای را به راه انداختند. سناتور ایالت ورمانت با هیلاری حمله کرد و اظهار داشت: برخلاف هیلاری کلینتون که با کمک های مالی گسترده سرمایه داران فعالیت های تبلیغاتی خود را ادامه می دهد یک کمپین انتخاباتی در حال تغییر و تحول را با کمک های مالی افراد و شهروندان به پیش می برد.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق و نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم در واکنش به این اظهارات برنی سندرز گفت: ساندرز سابقه فعالیت های مرا تخریب می کند و طرح چنین ادعاهایی از سوی وی بی ارزش است.

کلینتون گفت سندرز جنگ تبلیغاتی بسیار ماهرانه ای را علیه من با هدف بدنام کردنم به راه انداخته است. وی گفت: ما باید درباره مسائلی گفتگو کنیم که مردم آمریکا را تحت تاثیر قرار می دهد.

هیلاری کلینتون گفت: دموکرات های آمریکا برای مقابله با مشکلاتی که آمریکا با آنها مواجه است به اتحاد و همبستگی نیاز دارند. وی گفت من در مقایسه با سندرز از سابقه و فرصت های بهتری برای ایجاد این اتحاد در میان دموکرات ها به منظور مقابله با مشکلات آمریکا برخوردار هستم.

برنی سندرز رقیب اصلی هیلاری کلینتون در انتخابات درون حزبی حزب دموکرات آمریکا گفت: در صورتی که نتوانیم تاثیر پول های هنگفت را در سیاست متوقف کنیم و این پول ها و صاحبان آنها همچنان سیاست و مسائل سیاسی آمریکا را کنترل کنند هیچ کس قادر نخواهد بود تغییراتی را که این کشور به آنها نیاز دارد ایجاد کند و وضع طبقه متوسط و بخش کارگری آمریکا را تغییر دهد.

گفتنی است با برگزاری انتخابات درون حزبی در آیوا و آرای بی اندازه نزدیک هیلاری و سندرز رقابت ها میان این دو نامزد حزب دموکرات جدی تر از همیشه شده است. در حالی که تا همین یک هفته پیش کمتر تحلیلگری برنی سندرز را جدی می گرفت، حالا این پیرمرد ۷۴ ساله به یکی از گزینه های جدی جانشینی باراک اوباما تبدیل شده است.

5050
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    رای ما سندرز
    • بی نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
      52 6
      علی باید بگم شما روسیه پرستان فهم تحلیل ندارید همین روسیه چند روز پیش با اسراییل توافق کرد سلاح به حزب الله نده
    • بی نام A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
      12 4
      دوستان سندرز یه لیبرال به تمام معناست،اما یادتون باشه اگه سندرز از دموکراتا بیاد بالا در رقابت با ترامپ شکست میخوره،چون نمیتونی رای های خاکستری رو جلب کنه...برعکس تصور ماها 50 درصد جامعه امریکا بشدت محافظه کار ومذهبین...
    • بی نام IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
      13 7
      این هیلاری خانم اگه میتونست شوهرشو جمع میکرد حالا میخواد واسه ما رئیس جمهور شه
    • شمس تبریزی A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
      11 39
      دوست عزیزی که می گویی رای ما سندرز. آیا میدونی که سندرز در یک خانواده یهودی در بروکلین نیویورک متولد شده و ایشان داره این حرف را فقط برای رای جمع کردن میزنه و امکانش بسیار ضعیفه که فردی با این سابقه خانوادگی بیاد با ایرانی که اون موضع را در قبال اسراییل داره، روابط را عادی سازی کنه؟جای تاسف است که دوستان دیگه هم دارن در اینجا از پرداخت پول به کمپین سندرز صحبت میکنن. آقا جان این حرفها مصرف داخلی برای کمپین اینها داره و عمده تاثیرش هم رای بیشتر آوردن است. ایشان یه پوپولیسته و مثل بقیه پوپولیست ها وعده هایش اعتبار نداره. بیخود نیست که اینطوری خودش رو بالا کشیده. عزت زیاد
    • بی نام A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
      14 2
      خدا کنه خاکپور و افشین پیروانی به سندرز رای بدن.
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
      2 24
      ای خداااااااااااااااااااااااااا...... کاریشون نداشته باش... بالاخره این جور ادمها هم لازمن
    • مهدی A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
      1 5
      حالا بزارید ببینیم جنگ آمریکا با یمن کی پیروز میشه تصمیم میگیریم ...
    • رضا A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
      15 18
      انتخابات ریاست جمهوری نمایشی است و قبلا افراد در شوراهای مخفی توسط صاحبان قدرت و ثروت در واشنگتن و نیویورک انتخاب شده اند. در این دوره به نظر می رسد که تصمیم بر این است بعد از رئیس سیاه پوست، آمریکا یک حاکم اسپانیولی را تجربه کند و به احتمال زیاد سناتور مارکو آنتونیو روبیو که مورد توجه بخش اصلی جمهوری خواهان است جانشین اوبامای دموکرات خواهد بود.
    • محمدرضا A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
      1 4
      با این حرفاشون محبوبیت کلینتون رو به طور عمدی تو آمریکا بالا بردن.
    • بی نام A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
      5 18
      ترجیح میدم ترامپ بشه . به نفع مملکته
    • بی نام GB ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
      2 0
      بله بله.فهم تحلیلیه شمارو هم درک کردیم.فهمهمه در مورد همه چیز حق دارن نظر بدن.بفهم
  • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    از سندرز خیلی خوشم میاد . از اوباما هم لیبرال تره
    • بی نام A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
      1 6
      لیبرال چیه بابا؟ متمایل به سوسیالیسم هست. اینا فرق میکنه
    • بهروز موحدیان US ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
      5 0
      اقای محمدرضای عزیز و خودشیفته به عرضتون برسونم که سندرز در بخش هایی از اقتصاد مانند خدمات درمانی همگانی و بیمه , دیدگاه سوسیالیستی مبتنی بر حمایت دولت از بخش های فوق الذکر از طریق افزایش مالیات طبقه مرفه و صاحبان ثروت داره وگرنه در دیدگاه های سیاسی و اجتماعی کاملا لیبرال هست.
    • بی نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
      0 10
      تو آمریکا اگه کسی سوسیالیست باشه که نمی تونه کاندید بشه همانطوری که تو روسیه و چین اگه کسی لیبرال باشه نمی تونه کاندید بشه یعنی رد صلاحیت
  • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    364 5
    من كه از اولم گفتم كلينتون به ظاهر هميشه از اوباما حمايت ميكنه و خودشو ادامه ي دهنده ي راه اوباما معرفي ميكنه ولي واقعا اينجوري نيست.سندرز هم خيلي عقلاني تر برخورد ميكنه و هم ديكتاتور نيست.به نفع ايرانه كه سندرز رييس جمهور شه.
  • بی نام RO ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    هیلاری کلینتون چون شوهر دخترش چلسی یهودی صهیونیست ضد مسلمان و بانکدار بزرگ امریکاست و پدرش هم تعیین کننده خط مشی امریکاست از اینرو مسلما همیشه علیه ایران و مسلمانان خواهد بود و هر چه دم سگ را قالب ببندیم راست نمیشود.
  • محمد A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    6 0
    طبق نظرسنجي هايي كه شده هيلاري فعلا 44 راي داره و برني سندرز 42 . باتوجه به اين كه سه شنبه آينده برني سندرز در نيوهمپشاير برنده خواهد شد كمپين مالي و طرفداراش بيشتر خواهند شد و احتمال اين وجود داره كه برني سندرز هيلاري رو شكست بده . با توجه به ضعف هايي كه كلينتون در برابر جمهوري خواها داره جمهوري خواهان راحتر مي تونن كلينتون رو شكست بدن ولي طبق نظرسنجي هايي كه صورت گرفته اگه سندرز نامزد دموكراتها باشه شانس پيروزيش در برابر كروز ترامپ يا روبيو بيشتر از كلينتون خواهد بود .
  • بی نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    4 4
    امیدورام یه جمهوری خواه و ترجیحا روبیو یا تد کروز رئیس جمهور در بلند مدت به نفع منافع ماست چون گسترش دموکراسی و جهان آزاد متعهد تر از دموکرات ها هستن
    • بی نام ES ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
      0 0
      دوست عزیز داری حرف غلط میگی. جمهوری خواها هیچ وقت برای گسترش دمکراسی تلاش نمیکنن و بهترین روابط رو با دیکتاتوری هایی مثل عربستان و بحرین دارن. اگه میبینی در مورد ایران و کره شمالی و کوبا حرف از دمکراسی میزنن به خاطر دمکراسی نیست و به خاطر سیاست خارجی این کشورها است.
  • max IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    0 5
    اینکه در آمریکا رئیس جمهور کی میشه هیچ ربطی به ما نداره ما که حق رای نداریم.سیاست خارجی ما باید در هر شرایطی برنامه ریزی مناسب داشته باشه که در جهت منافع ملی حرکت کنه.به جای اینه به فکر رای گیری تو یه کشور دیگه باشید به انتخابات خودتون فکر کنید که این دفعه بهترین هارو به مجلس بفرستید حتی اگر کاندید های مورد سلیقتون کم باشه
  • tehran A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    0 5
    مگه این نگفته بود رئیس جمهور بشم اولین کارم پاره کردن قراداد هسته ای با ایران؟؟پس چی شد طرفدارش شدید؟
  • عادل ام جی RO ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    1 0
    من ترجیح میدم از حزب دمکرات ها یکی رییس جمهور امریکا بشه. جمهوری خواهان هر وقت رییس جمهور شدن همش بدنبال جنگ با ایران بودن دوره بوش هم نمونه اش بود. برنی سندرز برای ایرانی ها شناخته شده نیست ولی هیلاری کلینتون چرا، کاشکی خبر آنلاین درباره معرفی ایشان مطلبی ارائه بدهند و همچنین مقایسه ای بکنند که کدام از اینها به نفع کشورمان است.
  • بی نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    2 2
    خواهشا اینا اینقد نگن ایران ایران در حدی نیستن که برای کشورما تصمیم بگیرن هرچی هم بشه میان سرما خالی میکنن اینا باید حتما یه لولو درست کنن ؟؟؟
  • علی A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    0 4
    با این تفاسیر اگه سندرز رای نیاره معلوم میشه اکثریت مردم امریکا خواهان برقراری ارتباط با ایران نیستند .. اگه ایشون رای نیراه دوست دارم نظر دوستان آمریکا فن رو بدونم
  • مجید IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    0 1
    من معتقدم ما باید با جهان رابطه داشته باشیم و وقتی میبینم که اقای روحانی و دکتر ظریف پیگیر گسترش روابط ایران و اروپا هستند خوشحال میشوم و امیدوارم روزی را هم شاهد باشیم که رابطه ایران و امریکا عادی شده است ولی با توجه به اختلافات عمیقی که در طول این سالها بین طرفین بوجود امده ایجاد رابطه را سخت نشان میدهد اول باید نوع گفتار و اتهام زنیها پایان یابد . ایجاد رابطه با اتهام زنی و طلبکارانه حرف زدن ممکن نیست یکبار دیگر ذاین متن را بخوانید ما متهم به دحمایت از تروریسم میکنند ولی به غربستان از گل نازکتر نمیگویند ایا امروز تروریستی بزرگتر و مهم تر از القاعده و داعش داریم؟ ایا خانم کلینتون نمیداند حامی داعش کیست؟ ایا در انفجار های ساختمان تجارت جهانی ایران دست داشت یا عربستان؟
  • محمد IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    2 0
    مشکل ایران و آمریکا به این زودیا حل نمیشه حالا رییس جمهور ها هرکی میخوان باشن... چون حد اقل در اینجا، کلید عادی سازی روابط و تعامل در دست ریاست جمهوری نیست... اما واقعیت اینه که روابط یه روز عادی میشه حالا چه بعضی بخوان چه نخوان...
  • سارا RO ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    2 0
    اقا بهترین کار اینه از بابک جون پول بگیریم چن میلیار دلار کل کمپین و اطرافیان این هیلاری رو بخریم بگیم کنار بکشه سندرز هم رای بیاره
  • شایان A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    1 0
    اینقدر زور نزنید یه جمهوری خواه رئیس جمهوره قانون آمریکا اینو میگه بیخود حرص نزنید
  • بی نام A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    3 1
    یانکی هایه عوضی چه تصویری از ایران ساختن تو تصور مردم جهان جالبه سندرزم میگه ایران حامی تروریسته
  • بی نام IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    2 3
    هیلاری جان یه کمی پریم رز بخور انقدر وحشی نباشی
  • بی نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    4 1
    فقط سندر. البته دوستان مخالف دولت میان ناز میکنن که سندرز کیه و...ولی ته دلشون خدا خدا میکنن سندرز بشه و ترامپ نشه ضمنا اوباما خیلی تلاش کرد رابطه برقرار بشه ولی ما سر یک دست دادن در سازمان ملل هم اینقدر هو و جنجال کردیم که فرصت 8 ساله اوباما تموم شد. این فرصتها همیشه پیش نمیاد و اگر کلینتون هم انتخاب بشه رئیس جمهور بعدی قطعا جمهوری خواه هست و 16 سال باید صبر کرد دید ایا بعدیشون ادم خوبیه یا نه یعنی نزدیک 20 سال برقراری رابطه رو با دست خودمون به تعویق انداختیم.
  • بی نام A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    6 1
    امید وارم سندرز رای بیاره
  • بی نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    3 3
    اگه شما به قکر مملکت خودت باشی نیازی نیست نگران باشی که میخواد رئیس جمهور شه.
  • بی نام NL ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    2 3
    رییس جمهور بعدی ایالات متحده یا ترامپ هست یا تد کروز....اینا الکی درجا میزنن.
  • متين A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    3 0
    هر كسي كه ميخواد بشه اشكالي نداره فقط با ايران رابطه خوبي برقرار كنه وبرجام رو به هم نزنه
  • مجید A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    3 0
    هر کدام انتخاب شود فرقی برای ما ندارد اگر اوباما و جان کری را کمی استثنا کنیم امریکا عادت دارد از موضع بالا با دیگر کشورها برخورد کند و این با سیاست ایران سازگار نیست درست است و من هم قبول دارم که امریکا تنها ابرقدرت فعلی جهان است ولی بی نیاز از جهان نیست امروز امریکا هم به ایران در خیلی از موارد نیاز دارد و از جمله مهار داعش یا کنترل قیمت نفت یا مهار بعضی کشورهای منطقه و..... میطلبد که در وهله اول هر دو کشور با احترام در مورد هم حرف بزنند و بعدا در اشتراکات و موارد مورد تفاهم است گفتگو کنند در اخر به اختلافات فیمابین پرداخته و سعی در حل ان برایند
  • بی نام DE ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    3 3
    سندرز با اینکه یهودی است افکار صهیونیستی ندارد و طرفدار سوسیالیستی است. با اوضاعی که برای آمریکا پیش آمده که روز به روز طبقه متوسط و فقیر پولدارتر می شوند و عده ای صاحب ثروت و نفوذ در آمریکا ثروت مند تر می شوند، بروز شورش و انقلاب در آینده محتمل است. پول سرمایه داران و رشوه مانند عنکبوت دور دستگاه سیاسی آمریکا پیچیده است که همین می تواند باعث به زمین خوردن قوی ترین کشور دنیا و فروپاشی آن شود. چیزی که در ذهن عموم مردم آمریکا دارد رشد می کند روی آوردن به سوسیالیسمی است که اگر سندرز این دوره رای بیاورد راه نجات آمریکا می شود وگرنه 4 سال دیگر در حالی که مردم بیدارتر شده اند و فشار ثروتمندان برای نفوذ و اداره قدرت بیشتر می شود سخت تر به دست می آید.
  • صادق A1 ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    0 7
    همه این باصطلاح رئیس جمهورها عروسک اند. همه در خوابید.
  • مهام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    1 2
    بعید نیست بعد از امتحان تمام گزینه های جمعیت شناختی سفید سرخ و سیاه که منجر به انتخاب اوبامای سیاه پوست شد ، بخواهند از یک زن برای این پست استفاده کنند . اگر دقت کنید روند تصدی پستهای مهم شرکت های بزرگ در امریکا هم گویای این مطلب است . البته با صرف نظر از جنبه سیاسی قضیه .
  • پونک راستی A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    با سلام. متاسفانه صدا و سیما هزینه های زیادی صرف عدم ترغیب مردم به سفر به این کشورها از طریق مصاحبه با افرادی که قصد سفر دارند میکند مانند برنامه ای که در شبکه 2 تهیه شده است. متاسفانه این برنامه ها تنها نکات مثبت آن کشورها را پررنگ کرده و عده بیشتری را برای سفر ترغیب میکند. آیا بهتر نیست بجای این برنامه ها در جهت تخریب آن کشور ها، که تاثیر عکس خواهد داشت، برنامه های بهتر و بیشتری در جهت نمایش جاذبه های ایران ساخته شود. هر چند برنامه هایی برای نمایش جاذبه های طبیعی ایران ساخته شده ولی بسیاری گردشگران تمایل به دیدن جاذبه های نوین ایران نیز دارند.