عصرایران نوشت: احمدی‌نژاد روز پنجشنبه 20 اسفند در جمع حامیان خود که به مناسبت یادواره شهدای خیبر (از عملیات نظامی دوران دفاع مقدس) در گلزار شهدای ورامین گرد آمده بودند، حضور یافت و سخنرانی کرد.

خبرگزاری حامی او و گفتمان او این جمله را نقل کرد: «‌عباسیان هم با نام پیامبر حکومت کردند ولی 10 پیامبر را کشتند.»

سایت‌های همسو نیز به سرعت این خبر را نقل و منتشر کردند. هرچند بعد‌تر توضیح داده شد که او نگفته بود «10 پیامبر» بلکه از «10 امام» شیعیان اثنی عشری سخن گفته که «به دست عباسیان به شهادت رسیدند».

بحث‌ها بیشتر بر سر این بود که عباسیان بعد از آخرین پیامبر بر سر کار آمدند و طبعاً نمی‌توانسته‌اند پیامبری را بکُشند و اگر هم منظور یا عین عبارت او 10 امام شیعه باشد این سخن هم نادرست است، زیرا امام محمدباقر (ع) - امام پنجم شیعیان - در سال 114 به دست هشام بن عبدالملک به شهادت رسید و شروع حکومت بنی‌عباس از سال 132 است. بنابراین از 12 امام 5 امامِ قبل و امام دوازدهم کسر می‌شود و باز باید می‌گفت 6 امام به دست عباسیان به شهادت رسیدند، نه 10 تن.

مهم‌تر و فراتر از این «گاف» - که از او عجیب هم نیست - اما این پرسش است که چه اتفاقی افتاده که احمدی‌نژاد دوباره فضا را مناسب دیده است؟

1- شکست اصول‌گرایان در انتخابات هفتم اسفند که خصوصا در تهران به کمال جلوه کرد بار دیگر به احمدی‌نژاد انگیزه و اعتماد به نفس داده تا به متحدان و مؤتلفان دیروز خود گوشزد کند بدون او نمی‌توانند چندان امیدی به صندوق رأی داشته باشند.

از این رو از هم‌اکنون آنان را با این چالش روبه‌رو کرده که اگر می‌خواهند در انتخابات آتی امیدی داشته باشند نمی‌توانند او را نادیده بگیرند. با این فرض احمدی‌نژاد از نتیجه انتخابات هفتم اسفند شاید هم اصلاً ناراضی نباشد تا به دوستان خود یادآوری کند جدایی از او تا چه اندازه برایشان خسارت‌بار بوده است. البته اگر جدایی واقعی باشد.

2- نکته‌ای که احمدی‌نژاد دریافته و مدت‌هاست که می‌داند اما اصول‌گرایان دیگر از آن غافلند این است که مردم در هر انتخابات به نمادهای «تغییر» رأی می‌دهند، حال آن‌که اصول‌گرایان با شعار تثبیت و حفظ موجود به صحنه می‌آیند و احمدی‌نژاد هر بار با داعیه تغییر به میدان می‌آید و ژست منتقد را وانمی‌گذارد.

3- او این سخنان را چند روز پس از صدور حکم اعدام بابک زنجانی ایراد کرده است. در حالی که رئیس‌جمهور روحانی پرسیده چه کسانی به بابک زنجانی مجوز داده بودند؟

مهم‌ترین پرسش افکار عمومی از احمدی‌نژاد این است که بابک زنجانی که به بهانه دور زدن تحریم‌ها مجوز دریافت پول نفت را دریافت کرد و مبلغ دو میلیارد و 700 میلیون یورو را دریافت کرد ارتباطی با دولت او داشته یا نه؟ اگر داشته در چه سطحی و چگونه و با چه مجوزی بوده است؟ اگر هم نه او اطلاع داشته یا نه و اکنون چه نظری دارد؟ بابک زنجانی را قهرمان دور زدن تحریم‌ها می‌داند یا مفسدی که طناب دار را باید بر گردن او بیندازند؟

4- احمدی‌نژاد در این سخنرانی از موضع جمهوری اسلامی گفته است: «جمهوری اسلامی فرصتی برای ادامه راه انقلاب اصلی است ولی اگر کسی پایش را کج گذاشت جمهوری اسلامی کج نشده است.» این در حالی است که دوستان اصول‌گرای او از سال 90 به بعد مهم‌ترین حلقه پیرامون او را «جریان انحرافی» نامیده‌اند.

طبعاً منظور او از «کسی که پایش را کج گذاشت» نه خودش می‌تواند باشد و نه دوستان متهم شونده به جریان انحرافی، بنابرا‌ین اتهام انحراف یا پا را کج گذاشتن نه تنها نمی‌پذیرد بلکه دیگران را منحرف می‌داند و از موضع بالا از جانب کلیت جمهوری اسلامی سخن می‌گوید و فراموش می‌کند که دیگر رئیس‌جمهور نیست و نمی‌تواند از جانب جمهوری اسلامی سخن بگوید.

با این نگاه احمدی‌نژاد از یک سو از فرصت انفعال راست‌گرایان متحد خود پس از انتخابات هفتم اسفند بهره برده و چون مراسم مربوط به سالگرد شهیدان سرفراز هم بوده توجیه داشته و از جانب دیگر بحث دیگری را پیش کشیده تا از پاسخ به پرسش افکار عمومی و شخص رئیس‌جمهور بگریزد که بابک زنجانی در کدام بستر بالید و مورد اعتماد واقع شد؟

محمود احمدی‌نژاد دوست دارد خود را صاحب نظریه معرفی کند و به مثابه چهره‌ای ایدیولوژیک نظر بدهد و از این رو تز ارایه می‌کند. در حالی که در این زمینه هیچ سابقه و تخصصی ندارد که اگر داشت مقاله‌ای در این باره می‌نوشت یا به یک همایش ارایه داد.

از این رو می‌توان حدس زد آن اشتباه هم چندان سهوی نبوده باشد! آیا روزی می‌رسد که آقای احمدی‌نژاد در کنار مباحث کلان و افشای ترفندهای شیطان و مدیریت جهان، به امور خُردی مانند ماجرای بابک زنجانی و دو میلیارد و 700 میلیون یورویی که به طناب داری گردِ گردنِ او بدل شده نیز توضیح دهد؟

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    احمدی نژاد هم باید محاکمه شود
  • سید A1 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    138 8
    اونوقت ایشون ممنوع التصویر و ممنوع المصاحبه و ممنوع ال.... نیست ولی ......
  • بی نام RO ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    107 3
    با اقتصاد،سرنوشت،دین و اعتقادات مردم بازی کردی و خراب کردیشون،دست برنمیداری؟خدا اصلاحت کنه اگه اصلاح شدنی نیستی،خدا ملت ایران رو از شرت در امان نگه داره.
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    95 1
    نگوووو دولت پاک دستان و اختلاس ؟ به دارنده ی هاله ی نور توهین نکنید که به جهنم میرید ... بابک زنجانی رو احمدی نژاد به وجود نیاورد اونایی به وجود آوردند که احمدی نژاد رو هم سفره با امام زمان کردند و نادیده گرفتن احمدی نژاد رو دشمنی با خدا میدونستند ... احمدی نژاد هم پرروتر از این حرفهاست که ماجرای بابک زنجانی رو به دولتش ربط بده .
  • ناشناس IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    56 3
    ول کن نیست .
  • سعید IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    66 1
    خدا این بنده خدا رو شفا بده
  • اعتدالی A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    13 67
    این بابک هم که بزرگ شده خودتون هستش احمدی نژاد چکاره هست.
    • سعید A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
      0 0
      وقتی داشت بزرگ میشد هنوز اختلاس یاد نگرفته بود یا فضای این کارو نداشت.کاش فقط بابک بود اینو میشه یه کاریش کرد.بقایی،مرتضوی،خاوری.پدیده....چنتا رو بگم.کی اینا رو بزرگ کرد؟
  • سیدچلال IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    12 50
    احمدی نزاد هم مثل هاشم وناطق ودیگران نون و بنرخ روزمیخورند گاهی ولایی میشند گاهی اعتدال گرا گاهی اصلاحطلب
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    45 38
    ولي بازم راي مياره . اين مردم كه من توي جاهاي مختلف ديدم متاسفانه به اين راي ميدن . برين دهات اطراف و روستاها و حاشيه نشينها .ميبينيد كه ميپرستنش . بهش راي ميدن . فراتر از اصول گرايي و اصلاح طلبي
    • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
      0 0
      برای همینه یه عده انتقاد میکنن که روحانی به جای اینترنت به روستاها آب برسونه. روحانی اگر زرنگ باشه برای موفقیت فقط باید یک کار کنه و اون اینکه اینترنت فوق پرسرعت و ارزون که روی موبایل و همه نوع دستگاهی گرفته بشه رو به تمام ایران برسونه به خصوص روستاها.
  • بی نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    65 3
    از دولت احمدی نژاد فقط اختلاس شنیدیدم و جریان انحرافی خسته نباشی دلاور
  • علی IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    49 2
    برای اقای احمدی نژاد چه فرق میکند که 10 تا کشته باشند یا 6 . مهم اینه که حرفی زده باشد. چیزی گفته باشد که چشم هواداراش گشاد بشه.
  • ایرانی GB ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    39 1
    آقای احمدی نژاد یادش رفته خودش هم چگونه درمقابل رهبری نظام موضع گرفتند. بنظر میاد از عباسیان خط گرفته بود.
  • بی نام AE ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    33 1
    دستگیری سومین متهم پرونده دکل گمشده خبر داده بود که به نظر می رسد منظور وی همین فرد
  • علی IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    56 4
    چگونه هست که احمدی نژاد با این همه انحراف و اختلاس می تواند برای طرفدارانش صحبت کند اما یک نماینده مجلس مثل مطهری یا یک رییس جمهور با 22 ملیون رای مثل خاتمی حق صحبت ندارد؟عدالت کجاست؟
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    3 42
    بابا در مثال مناقشه نیست ، منظور اینه که افرادی آمدند با با امامان برخوردی بدی داشتند ، ایراد بنی اسرائیلی نگیرید .
  • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    39 1
    ایشان مبتکر و متخصص دروغ و عوام فریبی ست اگر حرف راستی زد شک کنید
  • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    4 65
    خود شما خبر آنلاینی ها خوب می دانید که هم احمدی نژاد و هم بابک زنجانی ها محصول دوران سازندگی هستند... اگر هم ندانید دیر یا زود خواهید دانست.
    • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
      31 3
      بابك زنجاني در اون دوره كودكي بيش نبودهچرا نمي خواهيد حرف ملت رو بشنويد.
  • بی نام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    17 2
    این گونه افراد یا در گذشته های بسیار دور سیر می کنند یا در تراوشات فکری پیش گویانه خود غرق اند. حال شانترویج فساداز کردارشان آشکار است. از حجتیه ای های گذشته و پایداری ها بیش از این انتظار نمی توان داشت.
  • بی نام RU ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    32 1
    فکر می کردیم جغرافیا بلد نیست،دیدیم تاریخ هم بلد نیست و سوتی میده
  • سورنا IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    33 0
    شمابفرمایید آقای دکتر؟؟؟پول این ملت مظلوم روچیکارکردی؟؟؟من که ازت نمیگذرم بالاخره روزمحشری هست.....
  • ارش IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    3 59
    هر وقت شما و امثال شما درباره اختلاص های اقایان کرباسچی در دوران ایت الله و شهرام جزایری در زمان خاتمی و فرار مهاجرانی وزیر فرهنگ اصلاحات و ... صحبت کردین و مقاله نوشتین دکتر احمدی نژاد هم درباره بابک زنجانی توضیح میده
    • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
      39 3
      کارهای غلط کرباسچی و جزایری و مهاجرانی که در برابر کارهای غلط قالیباف و زنجانی ها و شمقدری ها پشه است در برابر فیل. خودت رو به نفهمی نزن.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    29 1
    واقعا آقاي احمدي نژاد را بايد در كنار زنجاني ها محاكمه مي كردند
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    26 1
    خدا را شکر که یک تاریخدان ذوالفنون و علامه ماهر به مباحث تاریخ می پردازد و متواضعانه اندکی از اقیانوس فضایل خود را در اختیار عشاق و خوشه چینان خرمن بی مثال کمالاتش قرار میدهد . راستی تاریخ را به چه طایی می نویسند ؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    6 44
    خیلی وقاحت میخواد زدن زنجانی به نام احمدی نژاد
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    19 32
    علاوه بر احمدی نژاد آقایان هاشمی و خاتمی هم باید اختلاس های بابک زنجانی پاسخگو باشند چون بابک زنجانی از همه این حضرات لوح تقدیر اقتصادی دریافت می کرد.
  • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    30 3
    دوره اش تمام شده اما خسارتش تا قرن ها بر دوش اين مردم رنج كشيده سنگيني خواهد كرد...
  • بی نام EU ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    42 5
    از هاله نور و نفت 200 دلاری و ورشکست شدن آمریکا و فرستادن میمون به فضا چه خبر آقای احمدی نژاد ؟
  • مجتبي IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    16 2
    غرق در اسلام هستند خخخ
  • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    6 25
    حالا شما چرا هر وقت احمدی نژاد حرف میزنه اینقدر هل میشید و شروع به جواب دادن میکنید
  • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    16 1
    كسي نيست كه از او سوال بپرسد چون مي دانند او وقتي تحت فشار باشد حرفهاي خواهد زد كه از اختيار او خارج است و چه بسا پاي افراد زيادي چه به حق چه ناحق به ميان مي آيد كه براي نظام خوب نيست
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    23 1
    دم عیدی حرف این آدم رو نزنید عیدمون با شنیدن اسمش و دیدن عکس خراب میشه این آدم مسئول بوده و باید محاکمه شود و بس
  • بی نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    92 7
    ايشان راجب به اختلاس ها وقت ندارد صحبت كند ، زيرا مديريت جهان بد جوري وقت او را گرفته
  • حامد A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    13 1
    خيلي خوب بود ... يعني عالي بود ...
  • حمید IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    24 1
    اگر دموکراسی واقعی باشه احمدی نژاد باید محاکمه بشه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    17 2
    ولی فکر نمیکنم فرصت و حوصله این همه نقشه کشیدن و این و بگم یا اونو بگمو و اینجا اینو بگمو ... داشته باشه، حالا بر اساس حال و هوای مجلس یک افاضاتی کرده. کلا ایشون همچین اهل تفکر و سبک و سنگین کردن و این حرفا نیست. اهل مزه پراکنی و حال گیری و دمدمی مزاجییه، ولی باید جدی گرفته بشه، حافظه تاریخی ما ایرانیها کوتاهه و اینو آقای احمدی نژاد و اطرافیانش خیلی خوب میدونند.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    34 4
    خرده به آنها بگیرید که به این خود شیفته رای دادند که فهم وشعور مردم را به استهزا کشید کشور را به روز سیاه انداخت
  • بی نام IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    4 1
    فقط بلد بود حرف بزنه بگم بگم خب بگو متاسفانه عده ای جوگیر و یا منفعت طلب و یا جیره خوار وی فقط طرفدارش هستند
  • اناالحق A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    6 2
    شخصی پیش پادشاه رفت وگفت دیشب در خواب خانه مرا دزد زد .پادشاه گفت چرا در خواب بودی ؟ گفت به خاطر انکه فکر میکردم شما بیدارید؟
  • بی نام DE ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    6 5
    اشتباها احمدی نژاد این بود که تاسیسات هسته ای رو مثل این دولت تعطیل نکرد تا تحریم ها کمتر بشه چرا از مهدی هاشمی و کرباسچی و شهرام جزایری و ضرر 50 میلیارد دلاری به خاطر قراردادهای گازی و نفتی مطلب نمی ذارید؟
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 1
    خوش بحال دولتی که بعدازروحانی میادچون می تواندهمه کاستی هاوعدم کارایی دولت بنداز به دولت قبلی