تسنیم نوشت: منابعی از اقلیم کردستان عراق اعلام کردند که حکومت محلی این اقلیم با همکاری کشورهای عضو ائتلاف بین المللی علیه داعش، مبالغ فراوانی را برای خفر خندق هزینه کرده است.

منابع آگاه در اقلیم کردستان عراق اعلام کردند، حکومت محلی این اقلیم با همکاری کشورهای عضو ائتلاف بین المللی علیه داعش، مبالغ فراوانی را برای خفر خندق هزینه کرده و هدف از این اقدام را مبارزه با داعش اعلام کرده اند.

به گفته مسئولان اقلیم کردستان عملیات اولیه این خندق تقریبا یک سال پیش در نقاط مرزی با سوریه آغاز شد و هدف از آن جلوگیری از ورود تروریست‌ها به این منطقه است.

اطلاعاتی که در این مورد منتشر شده حاکی از این است که شرق این خندق از شمال منطقه «بدره» در استان واسط می گذرد و غرب آن نیز به شهر «بلدروز» و «خانقین» در استان «دیالی» می رسد و با عبور از «کفری» و «طوزخورماتو» به شمال شرق استان «صلاح الدین» می رسد و از آنجا به سمت شهرستان «حویجه» در جنوب کرکوک امتداد یافته تا به شمال غرب عراق در «سنجار» متصل می شود.

اهداف نامعلوم حفر خندق در کردستان

با این خندق به نظر می رسد که بین قسمت های مورد کشمکش بین بغداد و اربیل و سایر قسمت های عراق خط فاصل ترسیم شود و به این ترتیب به گفته برخی، این اقدام مقدمه جدایی و یا تحقق اهداف دیگری است که هنوز روشن نشده است.

رسانه های کُردی ضمن پخش اخبار مربوط به جزییات حفر این خندق تاکید دارند که نظارت بر عملیات حفر برعهده وزارت پیشمرگه وابسته به اقلیم کردستان عراق است و نیروهای ویژه آن از مناطقی که حفر در آن جریان دارد حمایت می کنند.

اما موضوعی که سوال های زیادی مطرح می کند اطلاعات وزارت پیشمرگه است مبنی بر اینکه کارشناسانی از کشورهای عضو ائتلاف بین المللی علیه داعش در عملیات حفر این خندق مشارکت دارند .

به عبارت بهتر بنابر اطلاعات مزبور 20 کارشناس جغرافیا  از آمریکا و فرانسه و 25 کارشناس فنی آمریکایی و 40 مهندس انگلیسی، فرانسوی و آمریکایی به اضافه 60 کارشناس مواد منفجره از آمریکا و آلمان در این عملیات شرکت دارند.

بیش از نیمی از خندق حفر شده است


به گزارش روسیا الیوم ، تاکنون 65 درصد از عملیات حفر این خندق کامل شده است و پیش بینی می شود در ماه می آینده (نیمه اول اردیبهشت)  عملیات حفر به پایان برسد.

«نصرالدین سندی» از مسئولان مناطق اطراف کردستان نیز در این باره گفت که این حفر خندق حق اقلیم بوده  واین اقدام در راستای ترسیم مرزهای سیاسی و اداری جا دارد.

وی تاکید کرد که هدف از حفر این خندق حمایت از مناطق تحت تسلط پیشمرگه در برابر حملات داعش است.

اما «صبحی المندلاوی»، عضو حزب دموکراتیک کردستان هدف از حفر خندق را اقدامی کاملا امنیتی و نظامی دانست و هر گونه ارتباط این موضوع با ترسیم مرزها را تکذیب کرده و یادآور شد که مناطق، شهرها و روستاهای کردستان در چارچوب مرزهای اقلیم باقی می ماند.

از سوی دیگر «محمد مهدی البیاتی» از اعضای ارشد سازمان بدر و وزیر سابق حقوق بشر تاکید کرد که حفر خندق مربوط به ترسیم مرزهای اداری و سیاسی است زیرا همه در تلاش برای تقسیم عراق با استقبال و رضایت آمریکا هستند.

به گفته وی دولت اسیر فراکسیون های بزرگی شده است که در تصمیم گیری های سیاسی نقش اساسی را ایفا می کنند و این فراکسیون ها نیز از حفر خندق با خبر هستند و اگر دولت در مورد کردستان ناتوان است، باید استعفا دهد.

موضع رسمی در قبال حفر خندق اعلام نشده است

در این میان به غیر از «سعد الحدیثی» سخنگوی رسمی دفتر حیدرالعبادی نخست وزیر عراق که از جزییات حفر خندق در کردستان اظهار بی اطلاعی کرده است، تاکنون هیچ توضیح رسمی از سوی دولت عراق در این خصوص اعلام نشده است.

تلاش طرف‌های منطقه و بین المللی برای تجزیه عراق


این در حالی است که از سال 2003 تاکنون مردم عراق در شرایطی که هر روز بر وخامت آن افزوده می شود، به سر می برند تا جایی که میلیون ها نفر از آنان در اردوگاههای پناهندگان داخل کشور یا در کشورهای همسایه به سر می برند.

در این میان برخی کشورهای منطقه و نیز غربی در تلاش برای تجزیه عراق و تشکیل حکومت هایی هستند که بر اساس اصول طایفه ای و نژادی بنا شوند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    21 9
    20 کارشناس جغرافیا از آمریکا و فرانسه و 25 کارشناس فنی آمریکایی و 40 مهندس انگلیسی، فرانسوی و آمریکایی به اضافه 60 کارشناس مواد منفجره از آمریکا و آلمان در این عملیات شرکت دارند. یعنی جنگ و تجزیه
    • بی نام RU ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
      9 6
      یک نقشه چند سال پیش داده بودم که نقشه تجزیه خاور میانه بود که اسرایلی ها آن را طراحی کرده بودند،حالابه نظر میاد که داره اتفاق میافته،مسئولین به هوش باشند
  • بدون نام ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    42 12
    وقتي عربهاي شيعه و سني عراق نميتونن باهم كنار بيان و هر روز به جون هم ميافتن و مسجد منفجر ميكنن، نبايد از كردها انتظاري بيشتر از اين داشت. كردها به اندازه كافي براي عراق هزينه دادن. عراقي ها اگر ميخوان كشورشون تجزيه نشه بهتره دست از اختلافات مذهبي بردارن و سعي كنن بازيچه دست كشورهاي منطقه نشن. اونوقت مطمينا كردها هم باهاشون خواهند بود
  • کرد اصیل A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    16 16
    کردستان، فقط کردستان ایران سرسبز وفادار با فرهنگ مهربان