وقتی با فعالان بازار خودرو در خصوص اینکه کدام خودرو ها بیشتر در بازار متقاضی دارند بدون وقفه می گویند ایران خودرو وسایپا، دلیل را وقتی می پرسی به قدرت خرید مردم و خدمات پس از فروش ارزان آن اشاره می کنند.

اميرحسين خسروي:

وقتي با فعالان بازار خودرو در خصوص اينكه كدام خودرو ها بيشتر در بازار متقاضي دارند بدون وقفه مي گويند ايران خودرو وسايپا، دليل را وقتي مي پرسي  به قدرت خريد مردم و خدمات پس از فروش ارزان آن  اشاره مي كنند اما كارشناسان خودرو در اين باره يادآور مي شوند برند ايران خودرو و سايپا متناسب  با سنين مردم كشور رشد كرده وذهنيت مردم نسبت به اين دو برند از كودكي تا بزرگسالي  بومي شده است. در واقع اعتماد واطمينان به اين دو  برند ملي در بين مردم زیاد است.

 وقتي در سال هاي اخير خودرو هاي چيني با برندهاي ناشناخته وارد كشور شدند، ذهن مشتري نسبت به اين خودرو ها غريب بود به طوري كه حتي نام اين خودروها آنقدر عجيب بود كه فعالان بازار به دشواري نام آنها را مي بردند اما وقتي ايران خودرو يا سايپا قصد توليد يكي از اين خودروها را داشت استقبال براي اين خودرو ها افزايش يافت. در واقع مردم به  اطمينان برند هاي داخلي همچون دو غول داخلی سوار بر خودرو چيني مي شوند.  تاريخ شاهد اين ادعا است كه برندها متفرقه با خدمات پس از فروش ضعيف در ايران موفق نبودند. در واقع تكنولوژي و كيفيت دومقوله مهم از منظر مشتريان به شمار مي رود ،حال آنكه  اگر خودرو يي با كيفيت وتكنولوژي بالا اما خدمات پس از فروش ضعيف و گران در بازار خودرو كشور عرضه شود اقبال اين خودرو ها كمرنگ و شايد خودرو هاي مذكور در حاشيه بازار قرار گيرند.

محصولات قديمي متناسب با ميزان درآمد

نكته حائز اهميت اين است كه بازار همچنان به سمت محصولات قديمي با خدمات پس از فروش ارزان است به اين دليل كه بودجه خانواده هاي ايراني براي خريد وخدمات نگهداري خودرو هاي لوكس  محدود است و به قول معروف ظرف با مظروف بايد جور درآيد. به طورنمونه يك خانواده با بودجه درآمدي بطور متوسط يك ميليون و 500 هزار تومان قادر به پرداخت هزينه حتي يك صفحه و كلاچ يك ميلیون و500 هزار تومان براي يك خودروخارجي نيست. جالب تر اين جاست كه حداقل قيمت خودرو هاي کارکرده خارجي نيز زير 60 ميليون تومان در بازار نیست. در واقع يك خودرو خارجي با کارکرد بالا و مدل بالا را با قيمتي معادل 60 تا 70 ميليون تومان مي توان خريداري كرد لذا بايد آمادگي اين را داشت كه سالي حداقل  پنج تا 10 ميليون تومان هزينه نگهداري خودرو خارجي دست دوم است . با اين تفاسیر سالانه يك خانواده ای که به طور متوسط در سال 15 تا 20 ميليون تومان درآمد دارند بايستي حداقل يك سوم تايك چهارم درآمد خودرا صرف نگهداري خودرو کنند .   لذا پس از مدتي بازهم خودرو هاي بومي ساخت داخل را به خودرو هاي فانتزي اما گران قيمت ترجيح مي دهند. در واقع در سال هاي اخير همچنان درآمد بيشتر خانواده ها بالا نرفته تا بتوانند قدرت خريد بالايي در خريد خودرو لوكس ونگهداري آن داشته باشند. بطور مثال اگر فردي قصد خريد خودروهاي شاسي بلند مدل قديمي مشابه توسان يا اسپورتيج 2008  داشته باشد مي بايست حدود 80 تا 85ميليون تومان با كيلومتر 100 به بالا را خريداري كند . اگر خودرو چيني نيز بخواهد با اين مبلغ خريداري كند در هنگام فروش اين خودرو با افت قيمت بالايي روبه رو مي شد به عنوان نمونه قيمت شركتي  ايكس 60 شاسي بلند چيني 62 ميليون تومان است اما در بازار آزاد 53 ميليون تومان واگر يك مدل از اين خودرو بگذرد قيمت اين خودرو با افتي15 قيمت نسبت به بهاي شركتي ان  روبه رو مي شود؛ يعني قيمت آن به 45 ميليون تومان كاهش مي يابد.  

بازار واقعي كشور

اگرچه تنوع در بازار خودرو افزايش يافته است اما همچنان فاكس خريد وفروش معاملات  بازار بر حول محور محصولات ايران خودرو (پژو ،سمند، تندر90) وسايپا (پرايد وتيبا) مي چرخد . همچنين در بخش خودرو هاي لوكس نيز كره اي ها پيشتاز در خريد و فروش بازار لوكس خارجي هستند . هيونداي  النترا ، سوناتا ،ix35  وix45، توسان و سانتافه از جمله خودروهاي پرمعامله در بازار خارجي محسوب مي شوند. همچنين از محصولات كيا نيز اسپورتيج و اپتيما دو خودرو بورس بازار خارجي به شمار مي روند. از گروه تويوتا نيز مدل  راو4 ،كرولا وكمري در جايگاه دوم خودرو هاي پر معامله لوكس  به شمار مي روند.

پس لرزه هاي افزايش قيمت دلار در بازار خودرو

در روز هاي اخيرقيمت خودرو هاي خارجي  به دليل افزايش نرخ  دلار تا 10 درصد گران شده اند؛ بطوريكه هيوندا النترا از 112 تا 126 ميليون تومان متناسب با فول ونيمه فول معامله مي شود. هيوندا سوناتا 2015  تا 140 ميليون تومان  ،هيوندا ix35 تا 165 ميليون تومان ؛هيوندا ix45  شركتي تا 210 ميليون تومان و هيوندا سانتافه شركتي تا 223 ميليون تومان در بازار آزاد معامله مي شوند همچنين كيا اسپورتيج شركتي 168 ميليون و اپتيما شركتي باقيمتي معادل 167 ميليون تومان در بازار معامله مي شود. با اين اوصاف احتمال مي رود در سال آينده همزمان با افزايش قيمت دلار در ابتدا قيمت خودرو هاي خارجي و در ادامه  قيمت خودرو هاي داخلي با نوساناتي روبه رو شوند.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    88 4
    قدرت خرید درسته ولی قیمت های فضایی ماشین های خارجی هم که دو تا سه برابر قیمت واقعی هستش هم باید گفت
    • بی نام A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
      10 0
      چرا هیچ جا از انواع عوارضی که به خودرو های خارجی وضع شده حرفی به میان نمیاد . عوارضی که به انواع نهادها پرداخت میشه انگار کسانی که با کار و تلاش یک حتی دو نسل موفق به خرید ماشین خارجی میشن خلافکارند .
  • بی نام A1 ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    1 3
    جالب نیست
  • بی نام AU ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    5 0
    ماشین اتوماتیک دیگه نیازی به تعويض صفحه کلاچ نیست.اگر رانندگی اصولی کنیم اصطحلاک ماشین خارجی فقط تعويض روغن موتور و فیلتر روغن هر ده هزار کیلومتر و بازدید فیلترهای هوا و چرخها است
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    5 0
    گزارش واقعيت تلخ جامعه ماست كه باوجود ثروتمند بودن بايد به جبر بي پولي سوار بر خودرو هاي قديمي شويم
  • بی نام A1 ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    4 0
    ادم دلش میسوزه واسه خودش اقا مشکل قیمت ماشینه خارجیه نخیر عزیزم مشکل حق گمرکه وحشتناکه ماشینه وقتی علنی بهت میگن ۱۴۰درصد گمرکه ماشینه ولی با این همه زیادی بازم تا دویست درصد میرسه دلیلش چیه ساده است حمایت از تولید بنجل داخلی اقا نمیخواهیم از تولید داخلی حمایت کنیم مثلا این همه حمایت کردن از خودروسازا اینا کیفیت ماشینو بردن بالا یا قیمت رو اوردن پایین نخیر دیدن رقیب ندارن سوار مردم شدن تا تونستن گرون کردن از اون طرف هم خوب گمرک خیلی بالا است مردم متوسط جامعه مجبور به خرید از اینا میشن عزیز میخوای کیفیت بره بالا قیمت بیاد پایین گمرک رو حذف کن ببین چه جوری قیمت میاد پایین .در ضمن این قدر تولید ملی رو حمایت نکنین نساجی کشور عز بینرفت فولاد کشور ضرر دید اما خودروسازا هنوز میتازن