رای قبیله ای شگردی برای راه یابی به مجلس

با پایان زمان نام نویسی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی و شروع بررسی صلاحیت ها در هیات های اجرایی و نظارت، تلاش های مجدانه برخی افراد برای جمع آوری رای قبیله و قبیله گرایی در استان ایلام نیز رو به فزونی نهاده است.

به گزارش ایرنا، بسیاری از کاندیداهای احتمالی مدتی است خود را پشت سر یا در کنار افراد بزرگ ایل و قبیله و نام آوران عرصه های ورزشی، سیاسی و فرهنگی استان پنهان کرده و سعی دارند از نفوذ کلامی و پذیرش عمومی دیگران جایی برای خود باز کرده و به اصطلاح خود را به مردم معرفی کنند.
مدت هاست شماره تلفن بسیاری از سران قبایل منطقه را گرفته اند و با دید و بازدیدهای شبانه، حضور در مراسم ختم و عیادت از بیماران، ارسال پیامک های تبریک و تسلیت در مناسبت های مختلف سعی در معرفی خود به اینان که نقش مهمی در انتخابات دارند، می کنند.
گویا این افراد یادشان رفته که دنیای واقعی امروز و بلوغ سیاسی مردم آنچنان رشد کرده که دیگر کسی به خاطر قسم و عقد اخوت حاضر نمی شود آینده سیاسی خود و کشورش را با رای خود به خطر بیندازد.
دیگر جوانان این دیار چشم و گوش بسته و با اطاعت از فرمان بزرگ خانواده، خاندان و طایفه زیر بار واگذاری حق رای خود به کسی نمی روند.
به راستی یک فرد که می خواهد فردا موثر و تاثیر گذار در زیر و بم قانون شود و به اصطلاح راه و چاه قانون را نشان دهد و خود سوال گر از وزیر و وکیل و رئیس باشد چگونه اکنون می خواهد چهره واقعی خود را به دیگران نشناساند؟
چرا برای شناسایی و معرفی خود نیاز دارد که پشت سر کسی مخفی شود یا شانه به شانه یک فرد معتمد برای شناخت خود برخی از عوام را فریب دهد آیا جز اینکه فردا روزی، وقت سخنرانی و دفاع از حقوق موکلانش و بیان نارسایی ها و کمبودهای مردم شهرش را به سهولت به نماینده دیگری می بخشد و خود معلوم نیست در کدام وزارتخانه در تقلا برای استخدام افراد وابسته اش است؟
آیا جز اینکه در برابر همه کمبودها و دردهایی که ژرفای محرومیت شان آنقدر زیاد است که نمی توان از کنار آن بی توجه گذشت و در شعارهای ابتدایی انتخابات بارها و بارها آنها را علم کرد و فریاد زد اکنون به راحتی یک چشم بر هم زدن بر همه آنها قلم می زند و در به در خود را به در و دیوار می زند تا فلان شخص که طرفدارش بوده و وعده ای که به او داده را محقق کند؟
کاش همه چشمان مان را باز کنیم و این بار با حفظ همه احترام و شان و جایگاه و شخصیت بزرگ ایل از این قبیل مایه گذاری ها برای فدا کردن آینده سیاسی استان مان دست برداریم و خودمان باشیم با همه آنچه که در چنته داریم، معیار و محک درستی و کارآمدی افراد را بسنجیم و به بازی سیاسی و قدرت قبیله ای فرد رای ندهیم.
کاش برای یکبار هم شده در این آزمون بزرگ سیاسی گزینه های صحیح را انتخاب کنیم و اجازه ندهیم که با کپی کردن از روی دست دیگری و آخرین تقلای طرفداران کاندیداها که نام فرد را بر برگه ای کوچک به دستمان می دهند و هزار بار قسمت می دهند تا رای ات را به غلط انتخاب کنی، سرنوشت و آینده استان را چهار سال دیگر به تاخیر نیندازیم.
یک کارشناس ارشد علوم سیاسی در ایلام در این ارتباط گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در برپایی انتخابات آزاد و پرشور موفق عمل کرده و این نتیجه دموکراسی واقعی و احترام به نظر و خواست مردم است.
فاطمه رشیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در استان ایلام در سال های قبل شاهد حضور محکم و قوی قبیله و ایل پشت سر کاندیداها بودیم و همین امر در بسیاری از موارد موجب روانه شدن افرادی نه چندان قوی به عرصه سیاسی کشور شد.
وی ادامه داد: همچنان که یک پزشک حاذق و متخصص برای رسیدن به موفقیت باید سال ها تلاش و ممارست داشته باشد یک نماینده خوب هم باید از توانمندی، کارآمدی و شایستگی سیاسی برخوردار باشد و زیر و بم قانون را به خوبی بداند نه اینکه پس از انتخاب تازه چند ماه را به یادگیری وظایف نمایندگی خود و قوانین سپری کند.
وی تاکید کرد: بدون شک یک نماینده مجلس خوب و شایسته هیچگاه به خود اجازه نمی دهد که از اعتبار دیگران هزینه کند بلکه محک و معیار شناخت و معرفی خود به مردم شایستگی و توان و کارآمدی خودش است که باید به دیگران بشناساند.
رشیدی افزود: کمک گرفتن از قبیله و ایل برای حضور در یک عرصه سیاسی مهم کشور در دنیای امروز منسوخ شده و معنا و مفهومی ندارد زیرا عرصه انتخابات و سیاست کشور جایگاه بسیار مهم و ارزنده ای است و نباید به خاطر نام و نشان یک ایل زیر سوال برود.
وی اظهار کرد: افراد تایید صلاحیت شده باید از توانمندی مناسبی برای بیان شایستگی های خود برخوردار باشند، فردی که برای معرفی خود یک شخصیت دیگر که نفوذ کلام بیشتری دارد را انتخاب می کند بدون شک شایسته حضور در مجلس نیست زیرا از هم اکنون نشان داده که از قدرت چانه زنی و سخنوری لازم برای دفاع از موکلانش برخوردار نیست.
وی افزود: باید شان و جایگاه سیاسی کشور را ارتقا دهیم و از بین بهترها، بهترین را انتخاب کنیم تا بتوانیم به خواسته خود برسیم.
یک فعال سیاسی نیز می گوید: باید احزاب سیاسی روی کار بیایند و قوی و قدرتمند در عرصه سیاسی انتخابات حضور پیدا کنند.
ثریا شارقی اظهار کرد: یک فعال سیاسی شناسنامه دار، آشنا به وظایف و قوانین، منتخب یک حزب سیاسی بدون شک فرد موثر و توانمندی برای تکیه زدن بر کسی مجلس است تا یک فردی که تنها نام ایل و قدرت تعداد رای قبیله را به یدک می کشد.
وی افزود: دنیای سیاست عرصه و محک مهمی برای حضور آگاهانه و تاثیر گذاری است و نمی توان بدون تخصص و تبحر به این عرصه قدم گذاشت زیرا تنها چهار سال طول می کشد تا یک فرد غیر متخصص با قوانین و زیر و بم سیاست اشراف پیدا کند و این مدت زمان یعنی برباد رفتن رای های اخذ شده و از دست دادن اعتماد بسیاری ها که در انتخابات حضور یافتند.
شارقی تاکید کرد: مردم با عقل و درایت در انتخابات حضور می یابند و وظیفه سیاسی خود را در قبال آینده کشور به انجام می رسانند و این حضور به معنای سهیم شدن در تصمیم های کلان سیاسی کشور و وضع قوانین است پس باید برآیند حضور آنان منتج به برگزیدن فرد شایسته و کاردان باشد.
وی از احزاب و گروه های سیاسی خواست که در چارچوب قوانین با رعایت مصلحت های نظام اسلامی افراد قوی در عرصه سیاست را مورد حمایت قرار دهند تا یک مجلس قوی داشته باشیم.
وی اظهار کرد: اکنون جایگاه جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل بسیار مهم و ارزنده است و باید با انتخاب افراد شایسته و برخورداری از مجلسی قوی برای ارتقای این جایگاه تک تک مردم وظیفه خود در قبال آینده سیاسی کشور را به خوبی ادا کنند.
کاش کمی خودمان باشیم با همه وعده هایی که هر بار پس از اتمام انتخابات به خودمان دادیم یادمان رفته همان روزی که برای عملی شدن قول به نماینده منتخب زنگ زدیم و گوشی اش را جواب نداد، همان روز که با هزار خواهش و تمنا به دنبالش دویدیم و اصلا چشمانش ما را ندید غافل از این که این همان فردی بود که با اصرار خودش و جمع آوری آشنایان در خانه امان برایش میتنگ انتخاباتی برگزار کردیم.
کاش اسم همه کسانی که پشت سر ایل و معتمدان و افراد با نفوذ خود را مخفی می شوند و جرات ایستادن و بیان توانمندی خود را ندارند از هم اکنون خط بزنیم زیرا ما با انتخاب این افراد به آنان رای نمی دهیم بلکه رای خود را فدای مصلحت اندیشی قبیله و ایل می کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 504767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =