۰ نفر
۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۳

ناصر حجازی

حبیب افتخاری:فرق یک فوتبالی تحصیلکرده و سردوگرم چشیده با بقیه در حرف‌هایش مشخص است. در آخرین روزهای زمستان 88 و در آستانه بهار 89 با یکی از چهره‌های تاریخ فوتبال ایران یعنی ناصر حجازی به گفت‌وگو پرداختیم که خواندنش خالی از لطف نیست. به امید حضور پرفروغ این گل سرسبد در صحنه اول فوتبال ایران در سال نو.

پنجمین مرحله درمانی‌تان هم سپری شد، اکنون چه وضعیتی دارید؟

بهترم، اما 16فروردین باید برای یک مرحله دیگر به بیمارستان بروم و انشاءا... اگر بهبودی کامل حاصل شود مشکلم برطرف خواهد شد.

در روزهای اخیر برخی مسئولان اعلام کردند هزینه‌های درمانی شما را متقبل خواهند شد.

مثل بقیه کارهایشان فقط شعار می‌دهند. من نیازی به کمک آقایانی که درصدد شهرت‌طلبی و سوءاستفاده هستند ندارم اگر هم می‌خواستند کاری بکنند منتی نداشت پول بیت‌المال و حق مردم بود که خودم جزئی از آنها هستم.

گویا از سازمان تربیت‌بدنی هم با شما تماس گرفته شده است.

یک نفر تماس گرفت و گفت یک بازرس می‌فرستیم تا بعد از برآورد هزینه‌ها، آن را تقبل کنیم و مانده‌ام از گفتن این حرف‌ها خجالت نمی‌کشند! بازرس چی؟ گفتم احتیاجی نیست و من دوست ندارم از شما کمک بگیرم، وقتی مهمان به خانه‌تان می‌آید نباید سؤال کنید چای و میوه میل دارید بلکه آن را جلوی مهمان می‌گذارند تا اگر دوست داشت صرف کند. به هر حال وضعیت فعلی فرهنگی ما همین است و از هر کسی به اندازه خودش توقع می‌رود.

برنامه آتی شما چیست؟

اگر بهبود پیدا کنم اردیبهشت‌ماه برای دو بازی دی‌استرادا در نیمه‌نهایی جام‌حذفی به اسلواکی می‌روم و سپس به ایران برمی‌گردم و همین‌جا کار می‌کنم.

قهرمانی دی‌استرادا در جام‌حذفی می‌تواند زمینه‌ای برای حضور اولین سرمربی ایرانی در جام یوفای اروپا باشد.

بله، در رؤیاهای خود بارها به این مسئله فکر کردم اما سرما و غربت مرا آزار می‌دهد. چه‌بسا اگر سلامتی کاملم را بازیابم و دی‌استرادا به جام یوفا صعود کند برای آن مسابقات تیمم را همراهی کنم. ولی می‌دانید من نمی‌توانم از وطنم و مردمم جدا شوم که اگر می‌توانستم در جوانی می‌رفتم و مثل خیلی‌های دیگر در اروپا یا آمریکا زندگی می‌کردم.

برای تعطیلات نوروز برنامه‌ای ریخته‌اید؟

با توجه به بیماری‌ام نباید به مسافرت بروم، هوای تهران در تعطیلات نوروز احتمالاً پاک‌تر باشد، خیابان‌ها هم خلوت است و روزی چند ساعت بیرون می‌روم. ساعات دیگر را هم در کنار خانواده و دوستان دور هم خواهیم بود. مسابقات ورزشی را پیگیری خواهم کرد و ساعتی را هم به مطالعه اختصاص می‌دهم.

مطالعه شما هم کتاب شعر است.

به شعر هم علاقه دارم.

در مورد نوروز شعری به ذهنتان می‌رسد که بنویسیم.

چون ابر به نوروز رخ لاله بشست

برخیز و جام باره کن عزم درست

کین سبزه که امروز تماشاگه توست

فردا همه از خاک تو برخواهد رست

این قافله عمر عجب می‌گذرد

دریاب دمی که با طرب می‌گذرد

ساقی غم فردای حریفان چه خوری

پیش‌آر پیاله را که شب می‌گذرد

ساغی گل و سبزه بس طربناک شده است

دریاب که هفته دگر خاک شده است

خیزیم و دمی زنیم پیش از دم صبح

کین صبح بسی دمد که ما دم نزنیم

شاعرش کیست؟

خیام. اما در مورد نوروز به دو چیز تأکید دارم و باید از خداوند بخواهیم سلامتی داشته باشیم و دوم شرمنده خانواده نباشیم. من بیمار شدم و باز 30، 40میلیون داشتم و توانستم داروهای گران‌قیمت را به هر زحمتی است خریداری کنم اما آنهایی که ندارند چه‌کار می‌کنند؟ خانواده‌شان چه عذابی می‌کشند؟ از خدا می‌خواهم هیچ مردی را شب‌عیدی به خاطر مسائل مادی شرمنده زن و بچه‌اش نکند. برخی دارند و برای نوروز به مسافرت‌های خارجی می‌روند و امیدوارم تعطیلات خوشی داشته باشند اما هزاران نفر داریم که توان خرید لباس نو برای زن و بچه و خرید چند کیلو میوه و آجیل را ندارند و این خیلی دردناک است.

سال 88 به صورت کلی برای ناصر حجازی چگونه گذشت؟

اوایل سال تیم نداشتم و از این مسئله ناراحت بودم تا اینکه سرمربیگری دی‌استرادا پیشنهاد شد رفتم و شرایط را دیدم و قرارداد بستم و خیلی خوشحال بودم که اگر در داخل کشورم حال به هر دلیلی به من تیم نمی‌دهند در اروپا مشغول به کار شده‌ام و حقیقتاً با تیم متوسط دی‌استرادا نتایج خوبی گرفتم و تا مرحله نیمه‌نهایی جام‌حذفی صعود کردم اما متأسفانه در سرمای اروپا لباس مناسب نپوشیدم و سرما و سابقه کشیدن سیگار بیمارم کرد و از طرفی خوشحالم که باعث شد برای همیشه سیگار را کنار بگذارم.

بعد از بیماری‌تان مدیرعامل استقلال پیگیر احوالات شما شد، راست است که برای فصل آینده حضور پررنگی در ساختار این باشگاه خواهید داشت؟

صحبت‌هایی شده تا ببینیم چه پیش می‌آید. من از نوجوانی در تاج و سپس استقلال حضور داشته‌ام و بیش از 4 دهه از زندگی‌ام را با این تیم سپری کرده‌ام و استقلال به مانند آتیلای خودم می‌ماند و همواره دوست دارم موفقیت آنها و خوشحالی میلیون‌ها هوادار آبی را ببینم. اگر قسمت بود که با تمام وجود در خدمت استقلال خواهم بود.

به آینده این تیم امید دارید؟

وقتی خدا هست جایی برای ناامیدی نیست.

استقلال از گروهش در رقابت‌های آسیایی صعود می‌کند؟

این تیم پارسال در همین رقابت‌ها از 6 بازی فقط 4امتیاز گرفت و امسال از 2 بازی 4امتیاز گرفته است. بازی بعدی استقلال مقابل الغرافه سخت‌ترین بازی‌اش است و اگر از آن مسابقه حتی یک امتیاز بگیرد صعودش از این گروه مسجل خواهد بود.

بهترین بازیکن این تیم در چند ماه اخیر چه کسی بوده است.

فرهاد مجیدی سال خوبی را داشته، محمد محمدی هم بسیار پرفروغ ظاهر شده و اگر در بازی‌های اخیر حضور نداشت استقلال متحمل چند شکست بد می‌شد. بازیکنان دیگر هم زحمت کشیده‌اند و مثمرثمر بوده‌اند.

صحبت خاصی مانده است.

برای تمام هموطنانم آرزوی سلامتی و شادی می‌کنم، توکل آنها به خداوند باشد و بالاخره چرخ روزگار یک روز آدم را بالا و روزی پایین می‌آورد اما به قول شاعر

اندر آنجا که قضا حمله کند:

چاره تسلیم و ادب تمکین است

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 50465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ميلاد استواري IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۳
    5 0
    تختي هنوز نمرده مشاله ناصر خان ماشاله توكل ماشاله
  • بدون نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۳
    5 0
    هميشه همينطور بوده صدحيف!!!!!!!!!!!!!!!!
  • رضا IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۹
    4 0
    از خدا میخواهیم شفای همه بیماران را خدایا ما را قدردان همه نعمتهایت قرارده امین رب العالمین
  • مجید GB ۲۲:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۲
    5 0
    دعای میلیونها ایرانی همراه شماست ناصر خان.سال89 به یاری حق سال درخشش شما خواهد بود حالا چه تو ایران چه اروپا
  • شیدا دانش؟ IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
    4 0
    من هم مثل همه هموطنانم ازصمیم قلب آرزوی بهبودی کامل این ستاره ورزش ادب وشیک پوشی هستم.
  • فرزاد US ۰۶:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
    5 0
    صد حیف ازناصرخان
  • محمد IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۸
    5 0
    ناصرخان ازصمیم قلب برای شماوخانواده محترمان آرزوی سلامتی می کنم
  • مسلم IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۸
    6 0
    آرزوی سلامتی برای ناصرخان و تمامی مردم ایران دارم.
  • فرهاد IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۳
    5 0
    ماشااهاه
  • مه لقا.ف IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۳
    6 0
    اميدت به خدا باشه. ناسلامتي ناصر خاني گفتند.