ایسنا نوشت: مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور از حدود 10 هزار کشته ناشی از حوادث رانندگی در سال جاری خبر داد.

جواد هدایتی امروز هشتم بهمن‌ ماه در نشست خبری که در حاشیه اختتامیه همایش«هنگام خواب‌آلودگی، رانندگی نکنیم» در موزه خراسان برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا، مبنی بر آمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی در مجموع کشور در سال جاری، اظهار کرد: آماری که پزشکی قانونی منتشر می‌کند مرجع رسمی آمار ما است و آخرین آمار مربوط به 9 ماهه نخست سال جاری است که هنوز به‌ صورت رسمی و دقیق منتشر نشده، اما تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی در این مدت زمان حدود 10 هزار است.

وی با اشاره به اینکه به طور میانگین ماهانه حدود 1000 تا 1100 نفر بر اثر حوادث جان خود را از دست می‌دهند، گفت: بیشترین آمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی با توجه به تعدد سفر‌ها و وضعیت آب و هوایی مربوط به 6 ماه نخست سال است.

کاهش 2.5 درصدی تلفات ناشی از حوادث رانندگی
مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور افزود: با وجود اینکه در 9 ماهه نخست سال جاری حدود 10 هزار نفر تلفات ناشی از حوادث رانندگی داریم، اما خوشبختانه آمار این تلفات نسبت به سال گذشته با 2.5 درصد کاهش مواجه بوده است.

هدایتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر میزان صحت آمار منتشر شده، خاطرنشان کرد: این آمار فقط از سوی پزشکی قانونی اعلام می‌شود که پزشکی قانونی نیز یک مرجع مستقل و کاملا بی‌طرف است و از این‌ رو قطعا از صحت بسیار بالایی برخوردار است.

وی گفت: تا چندین سال پیش به نوعی این آمار محرمانه محسوب می‌شد و از سال‌های 82 به بعد این آمار رسانه‌ای و عمومی شده است.

احتمال اجرای نظام سنجش رانندگان از سال 95

مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور به تدوین نظام سنجش رانندگان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این نظام در حال تدوین است و امیدواریم که تدوین آن تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

هدایتی در خصوص زمان اجرای این نظام، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورتی که تدوین نظام سنجش رانندگان تا پایان سال جاری به اتمام برسد، اجرای آن از سال آینده آغاز شود.

وی اضافه کرد: بر اساس این نظام، رانندگان از سه منظر مهارت، پزشکی و روانشناسی سنجش می‌شوند تا مشخص شود که فرد، از مهارت و دیگر فاکتور‌های موردنیاز برای رانندگی که با جان افراد سر و کار دارد، برخوردار است.

مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور نیز در این همایش، گفت: متاسفانه در حال حاضر 35 درصد از تخت‌های بیمارستانی برای مصدومان حوادث ناشی از رانندگی مشغول است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هزینه‌های بخش سلامت و درمان سنگین است قطعا در صورتی‌ که حوادث ناشی از رانندگی که حدود یک سوم تخت‌های بیمارستانی کشور را اشغال کرده است، کاهش یابد موجب می‌شود تا ظرفیت استفاده بیشتری از خدمات درمانی و سلامت برای سایر بیماری‌ها فراهم شود.

مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور عنوان کرد: رعایت ایمنی و اهمیت آن تنها دغدغه کشور ما نیست بلکه در همه کشور‌ها یک اصل است و برگزاری دوره‌هایی آموزشی برای رانندگان که در غالب این همایش صورت گرفت در رعایت ایمنی و اثبات اهمیت آن بسیار موثر است.

75 درصد از کشته‌شدگان حوادث رانندگی، مردان هستند

هدایتی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود 17 هزار نفر بر اثر حوادث ناشی از رانندگی جان خود را از دست داده‌اند، گفت: آمار حاکی از آن است که 75 درصد از این افراد که در این حوادث کشته شده‌اند مرد بوده و بیشتر مجموع کشته‌شدگان دارای گروه سنی 25 تا 40 سال بوده‌اند که به عبارتی متاسفانه این افراد قشر فعال و نان‌آور جامعه را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: البته خوشبختانه در طی 10 سال گذشته توانسته‌ایم آمار کشته‌شدگان ناشی از حوادث رانندگی را از حدود 27 هزار نفر به حدود 17 هزار نفر کاهش دهیم که معادل 10 درصد کاهش در تلفات رانندگی است.

مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور تصریح کرد: حاکمیت وظیفه دارد تا تحت عنوان ایمنی به عنوان حق تک تک افراد، سلامت آن‌ها را تامین و تضمین کند و در این راستا لق‌لقه به دغدغه برای مسوولان تبدیل شود.

هدایتی اضافه کرد: حرکت حاکمیت به این سمت و سو نباید تنها موضوعی برای سخنرانی مسئولان باشد، اما متاسفانه ایمنی و حفظ جان مردم هنوز جایگاه خود را در تمام ارکان نظام پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 30 درصد از تصادفات ناشی از واژگونی بوده‌اند، عنوان کرد: با توجه به راه‌های ایران و مسافت زیادی که بین شهر‌ها و استان‌ها وجود دارد، ظرفیت این امر وجود دارد که توجه بیشتری بر اهمیت ایمنی و موضوعات مرتبط در این زمینه صورت گیرد.

همچنین در ادامه، دکتر اسماعیلی، مشاور پروژه«هنگام خواب‌آلودگی، رانندگی نکنیم» در سخنانی اظهار کرد: بر اساس آمار حدود 35 تا 40 درصد از حوادث رانندگی خصوصا در بخش واژگونی متاثر از خواب‌آلودگی رانندگان است و از این‌رو با برگزاری دوره‌هایی سعی داشتیم تا حداقل گام کوچکی در زمینه بهبود شرایط برداریم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور‌های پیشرفته محل استراحتی برای رانندگان در هر 15 کیلومتر فراهم شده و بازهم بر اهمیت تاثیر خواب آلودگی بر حوادث تاکید شده است.

ابراهیم رضایی بابادی، مدیر‌عامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران نیز در نشست خبری حاشیه این همایش، اظهار کرد: این کانون با توجه به شرح وظایف و خدمات متنوعی که دارد از جایگاه مهمی برخوردار است.

وی با بیان اینکه متاسفانه یکی از مشکلاتی که در همه بخش‌ها وجود دارد عدم آموزش است و این عدم آموزش در بخش رانندگی نیز به وضوح قابل مشاده و ملموس است، گفت: برای نهادینه‌ کردن آموزش‌های مناسب و لازم باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد و خصوصا تلاش کنیم تا توجه مسوولان و بزرگان را به اهمیت این موضوعات جلب کنیم و برگزاری چنین دوره‌های آموزشی‌ای که امروز اختتامیه همایش آن است قطعا نقش موثری در این زمینه دارد.

رضایی بابادی افزود: خوشبختانه در حال حاضر کشور‌هایی وجود دارند که می‌توانند الگوی خوبی برای رانندگی در کشور ما باشند و باید سعی کنیم تا نهایت تلاش را در جهت بهبود شرایط داشته باشیم.

مدیر‌عامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران با انتقاد از اینکه در حال حاضر یک نهاد راهبر وجود ندارد تا این نهاد از اختیارات قانونی و نیز از اختیارات برای تامین بودجه برخوردار باشد تا تصمیمات درستی دریافت کند و مانع جزیره‌ای عمل کردن شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 504351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا RU ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
    0 0
    سلام کجایی دنیا البته کشورهای تراز اول دنیا میان 80 درصد بودجه رو به بخش درمان تزریق کنن و 20 درصد بهداشت معلومه که هزینه در بهداشت از هزینه در درمان جلوگیری میکنه اما هزینه در بخش درمان با هدف درآمد زایی صورت میگیره چون زود جواب میده اگه تو یه برنامه پایدار 15 ساله از سن کم برنامه های بهداشت فردی و روانی در دستور کار قرار بگیره 15 و 20 سال بعد تخت بیمارستان ها خالی میشه ایها الناس