علینقی حیدریان مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در گفتگو با خبرنگار پیام طبیعت در شهرستان دامغان اظهار داشت :از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از 57هکتار از اراضی ملی توسط مامورین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از متصرفین خلع ید و به بیت المال بر گردانده شد

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین
وی تصریح کرد : در این رابطه 56فقره پرونده برای افراد خاطی تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده است و از ابتدای سال جاری 39 فقره پرونده تخریب و تصرف در محاکم قضایی طرح و به نتیجه رسیده است و 56هکتار خلع ید توسط مامورین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان انجام شده است
حیدریان در ادامه گفت : با توجه به آماده باش کامل نیروهای یگان حفاظت در تمامی عرصه های ملی ، روند نزولی در تصرفات عرصه ها را شاهد هستیم که این نشانگر تلاش شبانه روزی پرسنل یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح استان میباشد وهمچنین ارتقاء دانش فرهنگ منابع طبیعی و انفال هم در بین آحاد جامعه عامل مهمی است که این امر را کاهش داده است
وی افزود برای حفظ سرمایه های طبیعی استان با هرگونه تجاوز و تصرف كه كوچكترین تخریب و نابودی منابع طبیعی را در پی داشته باشد با شدت برخورد می شود.
حیدریان با تاکید بر برخورد جدی با متجاوزان به عرصه های طبیعی افزود: برای تحقق این امر، در برخورد قانونی و مقابله با سودجویان از انفال، هیچگونه اغماض و چشم پوشی نخواهد شد.
وی تخریب و تصرف عرصه های منابع طبیعی را از مشکلات این بخش عنوان و خاطر نشان کرد :تصرف و تخریب منابع طبیعی طبق قانون جرم محسوب شده و با متخلفین برخورد قاطع و قانونی می شود.
حیدریان با اشاره به وظیفه ذاتی سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور مبنی بر حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و انفال ، آنرا از اولویت اول کاری اداره کل دانست و گفت : بخش اعظم وظایف اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استانها شامل حفاظت و احیاء می باشد که در این راستا اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز توانسته است با تجهیز یگان حفاظت مستقر در تمام شهرستانها چه از نظر سخت افزاری و چه از نظرنرم افزاری گامهای موثری را بردارد . از این رو تلاش ما با رویکرد حفاظت از انفال مهمترین مقوله است که امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم برای این بخش از سوی مسئولان ارشد استان حفاظت و مراقبت از عرصه های ملی بیش از پیش افزایش یافته و دیگر شاهد تصرفات غیر قانونی و عدوانی در عرصه های منابع طبیعی حتی در سطح اندک نیز نباشیم .
وی با تاکید بر حفظ و نگهداری جنگل ها و منابع طبیعی تصریح کرد: تمام افرادی که در این زمینه احساس مسوولیت دارند باید با مشارکت مردم در حفظ و نگهداری بیت المال بکوشند.
حیدریان در ادامه صیانت و حفاظت از جنگلها و مراتع، کنترل و کاهش عوامل تخریب و تجاوز، ترویج فرهنگ منابع طبیعی و توسعه فضای سبز، شناسایی و اعمال حاکمیت دولت در عرصه های جنگلی، مرتعی و بیشه زارهای طبیعی را از جمله وظایف این اداره برشمرد.
حیدریان ضمن قدردانی ازهمراهی مسوولان و مقامات ارشد استان به خصوص مراجع قضایی و همکاران پر تلاش نیروی انتظامی برای برخورد با متخلفان به منابع طبیعی گفت:همچنان نیازمند همكاری مسوولان به ویژه مقامات قضایی استان برای احقاق حقوق ملت و مجازات متخلفان هستیم.
وی در پایان یادآور شد: یگان حفاظت و پاسگاههای منابع طبیعی استان سمنان با شماره تلفن رایگان1504در تمام ایام شبانه روز آماده دریافت اطلاعات مردمی در رابطه با تخریب و تصرف عرصه های منابع طبیعی و برخورد با متخلفین خواهد بود.
حیدریان به دو مورد از موارد قانونی برخورد با متخلفین اشاره کرد و گفت: به استناد ماده 55 مجموعه قوانین و مقررات حقوقی وزارت جهاد کشاورزی هر کس به قصد تصرف منابع ملی اقدام کند به یک سال تا سه سال حبس تادیبی محکوم خواهد شد همچنین در این راستا برابر تبصره ذیل ماده 55 یگان حفاظت منابع طبیعی ماموریت دارد به محض اطلاع از هرگونه تصرف و تجاوز اراضی ملی نسبت به خلع ید و ضبط عرصه به نفع دولت اقدام و متخلف را تحت تعقیب کیفری قرار دهد
استان سمنان با داشتن نه میلیون و هفتصد هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و سیصدو پنجاه ودو هزار هکتار جنگل ، عرصه بسیار گسترده ای داراست که این امر نیازمند توجه وحفاظت بیشتر را می طلبد

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 504088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =