۰ نفر
۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰

ایسنا نوشت: مقام‌های آنکارا درباره ساخت یک پایگاه هوای نزدیک مرز ترکیه با سوریه به روسیه مظنون هستند؛ اقدامی که با توجه به هشدارهای اردوغان احتمالا تنش‌ها میان آنکارا و مسکو را تشدید می‌کند.

به نوشته روزنامه تودی زمان، منابع امنیتی ترکیه که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند: هیاتی روسی به ریاست یکی از مقام های ارشد ارتش این کشور به شهر قامیشلی واقع در شمال سوریه رفته که نزدیک مرز "نصیبین" در ترکیه است.

قامیشلی تحت کنترل حزب اتحاد دموکراتیک است، گروهی از کردهای سوریه که با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در ارتباط است.

براساس گزارش منابع اطلاعاتی ترکیه‌ای، این هیات روس در داخل و اطراف فرودگاه قامیشلی اقداماتی را برای ساخت یک پایگاه هوایی انجام داده‌اند. این هیات متشکل از مقام‌های اطلاعاتی روسیه توسط اعضای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه همراهی می‌شدند.

مقام‌های آنکارا به این مساله مظنون هستند که سفر این هیات روسی بخشی از برنامه های مسکو در بازسازی فرودگاه شهر مذکور است که می‌تواند به عنوان یک پایگاه هوایی برای جنگنده‌ها و هواپیماهای باربری مورد استفاده قرار گیرد.

در این پایگاه همچنین می‌توان رادارهایی را مستقر کرد که می‌توانند فعالیت‌های نظامی ترکیه را در منطقه تحت نظر داشته باشد.

پیشتر اخباری از تلاش آمریکا برای احداث یک فرودگاه نظامی در همین منطقه منتشر شده بود.

استقرار نیروهای روسی و کارشناسان نظامی برای کمک به نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه در قامیشلی باعث افزایش تنش ها میان آنکارا و مسکو شده است به ویژه آنکه این دو کشور پیشتر به خاطر ساقط شدن جنگنده روس توسط نیروی هوایی ترکیه درگیری داشتند.

درهمین حال، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه نسبت به گزارش ها درباره اقدامات نظامی روسیه در مرز سوریه ابراز نگرانی کرد و گفت:‌ چنین اقداماتی تحمل ناپذیر است. ما از همان ابتدا گفته بودیم؛ چنین اقداماتی از سوی روسیه در مرز ترکیه با سوریه را تحمل نمی‌کنیم.

رییس جمهوری ترکیه ادامه داد:‌ ما حساسیت خود را نسبت به این مساله حفظ می‌کنیم. برای ما تفاوتی میان حزب اتحاد دموکرات، پ.ک.ک و یگان‌های مدافع خلق کرد وجود ندارد.

31049

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 502268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    36 41
    اردوغان هم مانند ارباب امریکائی اش در منطقه می خواهد گردن کلفتی کندخودش ترکیه را لانه دشمن برای همسایگانش کرده , باید مشابهش را در مقابل هم ببیند .
  • بی نام US ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    40 37
    دو تا هم از هواپیماهاش بزنی گورشو گم می کنه این روسیه بزن
  • بی نام A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    38 38
    ترکیه مطمئنن میدونه چیکار میکنه.بهشون اعتماد دارم.چون کار بلدن.ببین ترکیه بدون نفت و گاز به کجا رسیده.
    • بی نام A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
      1 6
      به کجا رسیده؟فعلا که سیاست هاش به بن بست رسیدهببین روسیه چطور داره مناطق شمال سوریه رو شخم میزنه و اردوغان صرفا می تونه نظاره گر باشه تروریست های هم نوعش مثل پشه تار و مار بشن
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    34 31
    دم اردوغان و ترکیه گرم.روسها تا حالا اینقدر ذلیل نشده بودن.دوتا هواپماشو زدن.چند تا دیگه بزنین دیگه پولشون تموم میشه.نفت و گازم که قیمتها از ابمعدنی هم ارزونتر شده واسه ترکیه خوب شده و اسه روسیه نه.چقدر این روسها بدبختن.عادت کردن به بدبختی
    • بی نام A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
      2 8
      مزد مزدوری شما چند؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
      1 7
      از اینکه می بینم یه عده معلوم الحال همیشه از اردوغان و ترکیه تعریف میکنند و واسه هم پپسی باز می کنند نه متاسفم و نه متعجب ،،چون کاملا عادیه می گی نه؟؟بزار مثبت منفی ها رو ببین
  • یاسر رحیمی A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    25 32
    آقای اردوغان چطور خودت بغل ناتو خوابیدی حالا تحمل روسیه را درسوریه نداری؟خیلی دم از جنگ میزنی اگر گفته هات درستند چراپیش قدم نمیشی؟روسیه جلو صادرات کشاورزی ات را گرفته داری ازبی پولی دست وپامیزنی؟توهم باهمان کسائی هستی که دلش میخوادخاورمیانه را به میدان جنگ تبدیل بکنند.ولی ساسیون ونظامیان ایران کاری میکنندتااین آرزوت را به گورببری.راستی از بابک زنجانی دوست عزیزت خبر داری؟سلام برسان
    • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
      10 2
      فعلا که ترکیه با سرعت به جلو میره و شما موندی و جهان سومی بودن.
    • بی نام A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
      0 7
      بی نام دوم مگه شما الان کجا تشریف داری؟