۰ نفر
۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳

ایسنا به نقل از رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان این‌که شیب منحنی نزولی قیمت مسکن صاف شده است، نوشت: به دنبال اجرای برجام، مسکن در سال 1395 از رکود درمی‌آید اما افزایش قیمت بستگی به شرایط اقتصادی و سیاسی جامعه دارد.

حسن محتشم اظهار کرد: برجام در اقتصاد کلان تاثیر بسزا و تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت و به تبع آن بخش مسکن هم که سهم قابل توجهی در اقتصاد کشور دارد دچار تغییرات ناشی از این تحول در اقتصاد کلان می‌شود.

وی افزود: مسکن در حال تجربه کردن 2.5 سال رکود متوالی است اما بر اساس قانون ریاضی هیچ منحنی نمی‌تواند دائما بالا یا دائما پایین برود و شیب آن قطعا در جایی صاف می‌شود. از سوی دیگر حباب قیمت مسکن خالی شده و طبیعتا قیمت‌ها نمی‌تواند بیش از این کاهش یابد.

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران با بیان این‌که پایین نیامدن قیمت از یک سو و عدم تقاضا برای خرید از سوی دیگر به کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در سال‌های 1393 و 1394 منجر شد، گفت: این بدین معنی است که ما در سال‌های بعد با کمبود تولید وعرضه مواجه می‌شویم و به هم خوردن توازن اصل عرضه و تقاضا به افزایش قیمت می‌انجامد.

محتشم تاکید کرد: آثار افزایش قیمت مسکن در سال 1395 خود را نشان می‌دهد. البته ممکن است دلایلی همچون عدم توان خرید متقاضیان و نبود شرایط مطلوب اقتصادی کشور در کوتاه‌مدت اجازه‌ی افزایش قیمت مسکن را ندهد اما مطمئنا این مساله پایدار نخواهد بود؛ چرا که مقاومت طرف تقاضا نمی‌تواند به عنوان عامل بازدارنده‌ی پایدار عمل کند. لذا احتمال جهش قیمت وجود دارد.

وی، تاثیرپذیری مسکن از اجرای برجام را حتمی دانست و افزود: اجرای برجام آثار اقتصادی مشهودی را در جامعه خواهد گذاشت. آزادسازی پول‌های بلوکه شده و افزایش فروش نفت تاثیر خود را در اقتصاد می‌گذارد. این مساله باعث گردش نقدینگی، رونق اقتصادی و بالا رفتن سطح اشتغال می‌شود که مجموعه‌ی این عوامل تحرک در بازار مسکن را نوید می‌دهد.

محتشم در پاسخ به این سوال که با توجه به روند نزولی قیمت نفت چطور ممکن است این مولفه در بازار مسکن تاثیر بگذارد، گفت: مسکن تنها بخشی است که بیش از 95 درصد آن به صورت خصوصی اداره می‌شود. به همین دلیل اگر گردش مالی بخش خصوصی بیشتر شود طبیعتا مسکن فعال خواهد شد. اما این‌که چقدر از این حالت دربیاید باید ببنیم اجرایی شدن برجام به چه اندازه بر روی مسکن تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته وی، در سال 1395 مطمئنا مسکن از رکود درمی‌آید اما افزایش قیمت بستگی به شرایط اقتصادی وسیاسی جامعه دارد.

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران با اشاره به اصول 31 و 32 قانون اساسی خاطرنشان کرد: طبق این اصول اگر دولت درآمدزا باشد باید این درآمدها را به مسکن اقشار ضعیف اختصاص دهد که به خاطر نداشتن منابع مالی طی سال‌های اخیر هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

 

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 501985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    9 0
    خب ایشون در جریان تعداد میلیونی آپارتمانهای خالی و متوسط درآمد و متوسط قیمت مسکن ندارن که صحبت از افزایش قیمت میکنن
  • علی A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    4 0
    به نطر شما نه من بیسواد :آیا با این همه استقبال برای شکوفایی ایران شما جنس خارجی ساز رو دراولویت نمیزارید برای خرید.حالا که انبوهسازانشون در راه هستن برای کیفیت بهتر وقیمت مناسب تر
  • علیزاده A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    7 0
    الان هم قیمت مسکن حباب هست.خیلی هادرحباب سکه وطلا رفتندطلا خریدند.حباب یادلال بازی تمام شد مانددستسان اگربفروشند تا50 درصدزمان خریدضرر میکنند.مسکن الان دردست بساز وبفروشهابادکرده .مسکن زمانی صاف میشودکه دلالان ازبخش مسکن حذف شوند.البته رونق بسته به وضعیت اقتصادی وقدرت خرید مردم دارد.بارونق اقتصادی که پولها به سمت بازارهای سرمایه ای می رفت به سمت بازارتولیدنه بازارهای کاذبی مثل مسکن ارز وطلاو....انشالله دربازازمسکن فقط فروشنده وخریدار واقعی بی واسطه بمانند.
  • علی کرمانشاه A1 ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    5 0
    شما انگار از فضا تشریف آورده اید به این کشور مردم در هزینه زندگی بخور نمیر خود مانده اند چهار گوشه کشور دیوار مهربانی تشکیل شده و هر کس لباس و پوشاک و لوازم منزل و حتی خوراکی اضافه دارد به این مکانها می آورد و میگذارد وهر کس نطبت به نیازش بر میدارد و استفاده میکند اینگونه ملت که به این روز افتاده از کجا بیاورد خانه که تبدیل به رویا شده بخرد الان قیمت مصالح اساسی تا 70قیمت آن ریزش کرده و اگر انبوه سازان که دولت اعلام کرده با سرمایه خارجز اجاره به شرط تملک ببندد قیمت خانه های تولیدی جدید بیش از 50ارزانتر تولید و فروخته میشود مالکان مجتمع های مسکونی نشسته اند که ملک را به قیمتهای قبلی بفروشند در صورتز در بورس قیمتهای آهن و سیمان و مصالح ساختمانی و برقی همه از 45تا70قیمت آنها پایین آمده و..
  • علی کرمانشاه A1 ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    4 0
    در قراردادهای جدید تولید مسکن صنعتی با کشورهای اروپایی قیمتهای مسکن بین 35 تا 70 پایین تر تولید میشود چون قیمتهای مصالح اساسی مثل آهن و سیمان و گچ و لوازم بهداشتی و برقی به همان مقدار قیمتش در بورس ریزش داشته و انبارهای کارخانه های ب رگ کاملا پر و بی مشتری مانده بطوری که بعضی از آنها که تاریخ مصرف دارند با 30تخفیف زیر قیمت تابلو بفروش میرسد ولی باز مشتری ندارد و در حال فاسد شدن هستند سیمان و گچ وحالا اگر با این قیمتهای فروش در بورس اقدام به تولید و یا برآورد قیمت به روز کنید درست در بعضی مناطق 30الی70قیمتهای عرضه شده گران است و باید بپذیرند که ملک را با قیمت تولید جدیدبفروشندکه روی دستشان نماندبا امدن رغیب خارجی وضع بدتر میشود او تولید با روز میکند وفرصت را از سودجویان داخلی میگیرد .
  • محسن A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    7 0
    حداقل تا ده ساله اينده به دليل تعداد زياد واحد ساخته شده در بين سالهاي ٩٠ تا٩٣ وجود نخواهد داشت،بازار مسكن حداقل تا سال ٩٦ توجيه اقتصادي ندارد.
  • حمید A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    5 0
    پرت و پلا میگه.کی گفته عامل تقاضا تعیین کننده نیست ؟ یعنی آخر بیسوادی
  • سمیه IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 1
    توی کمپین خرید خودرو ممنوع هم خیلی دم از نخریدن زدن ولی اخرش رو دیدیم چی شد حالا هم مردم دلشون رو خوش کردن خونه نمیخریم ارزون میشه .
  • عباس A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    سلام،فقط با کاهش قیمت مسکن امکان خروج از رکود وافزایش معاملات بخش مسکن وجود دارد.اگر سازندگان برقیمتهای فعلی خود پافشاری کنند رکود شدیدتر خواهد شد ومالکان مسکن دچار ضرر وزیان شدیدی به علت خواب سرمایه شان خواهند شد. مالکان حتی اگر موفق شوند ملکشان را با قیمتهای فعلی هم به فروش برسانند جبران ضرر خواب سرمایه شان را نخواهد کردوزیان خواهند دید چرا که ضرر خواب سرمایه را محاسبه نکرده اند اگر حسابگر ودقیق باشند.