معادن زغالسنگ در استان کرمان خصوصا شهرستان زرند، به نوعی محور اصلی زندگی مردم محسوب میشوند اما مسایل متعدد این معادن همواره کارگران زحمتکش آن را با مشکلات گوناگون مواجه کرده است. نبود امنیت شغلی و جانی، عدم پرداخت به موقع حقوق و رعایت نشدن عدالت کارگری از مواردی است که کارگران این حوزه خواستار رسیدگی به آن میباشند.

پروین میرزاحسینی: کار در معادن زغالسنگ و در اعماق زمين يکي از سختترين مشاغل دنيا محسوب ميشود. کارگراني که براي کسب لقمهاي نان حلال و به حرکت درآوردن چرخ صنعت و توليد کشور، خطرهاي بيشماري را به جان ميخرند و براي استخراج زغال از دل سياه زمين تا اعماق هزار متري پيش ميروند. هر چند معادن زغالسنگ در استان کرمان خصوصا شهرستان زرند، به نوعي محور اصلي زندگي مردم محسوب ميشوند اما مسايل متعدد اين معادن همواره کارگران زحمتکش آن را با مشکلات گوناگون مواجه کرده است. نبود امنيت شغلي و جاني، عدم پرداخت به موقع حقوق و رعايت نشدن عدالت کارگري از مواردي است که کارگران اين حوزه خواستار رسيدگي به آن ميباشند.

عدم احتساب ضريب براي کارگران معادن
روحا... حسيني کارگر معدن  زغالسنگ  در گفت وگو با آينده ما با اشاره به عدم امنيت شغلي کارگران معادن زغالسنگ، گفت: کارگري که حدود 10 تا 15 سال در معدن و در شرايط سخت کار کرده است هيچ امنيت شغلي ندارد و با کوچکترين موردي اخراج ميشود. وي تصريح کرد: کارگران استخدام نيستند و هر سال يک قرارداد با آنها منعقد ميشود و در حالي که قرار بود بعد از 5 سال قرارداد سالانه آنها تبديل به پيماني بشود اما اين اتفاق نيفتاده است.
حسيني افزود: يکي ديگر از مشکلات کارگران معدن عدم احتساب ضريب است. کارگري که در شرايط سخت کار ميکند بايد بعد از 10 سال بازنشسته شود اما در حال حاضر هستند کارگراني که 20 سال در معدن کار ميکنند و هنوز بازنشسته نشدهاند. وي ادامه داد: قبلا اين ضريب براي کارگران ذوبآهن محسوب ميشد و آنها پس از 8 تا 10 سال کار ميتوانستند بازنشسته شوند اما در حال حاضر و در شرايطي که يک کارگر ساده شهرداري ضريب 5/1 دريافت ميکند، کارگران معدن در شرايط سخت کاري و با سابقه کار طولاني مشغول به کار ميباشند. نماينده سابق کارگران معدن اصلي خاطرنشان ساخت: کارگران معدن قلب و ريه سالمي ندارند و عملا توان کار بيش از 10 سال را ندارند اما مجبورند براي گذران زندگي شرايط سخت را تحمل کنند و به کارشان ادامه بدهند.

اگر اعتراضي هم داشته باشيم کسي صدايمان را نميشنود
وي با بيان اينکه مسوولين تاکنون کاري براي کارگران معادن انجام ندادهاند گفت: بارها مسوولين از شرايط سخت کاري ما بازديد داشتهاند و اعتراضات کارگران را در اين خصوص شنيدهاند اما متاسفانه هيچ کاري انجام ندادهاند. حسيني افزود: کارگران معادن بايد 6 ساعت کار کنند اما بين 8 تا 9 ساعت کار ميکنند و هيچ اضافه کاري هم دريافت نميکنند، آنها مجبورند اين شرايط را تحمل کنند زيرا در غير اين صورت اخراج ميشوند.
وي يکي ديگر از مشکلات کارگران معادن را عدم توزيع شير براي تامين سلامتي آنها عنوان کرد و اظهارداشت: بعد از آن که گزارش 20:30 از وضعيت کارگران معادن و سختي کار آنها و نيز عدم توزيع شير از تلويزيون پخش شد، يکي دو هفتهاي، توزيع شير در دستور کار مسوولين معدن قرار گرفت اما بعد از آن دوباره سهميه شير قطع شد.
حسيني خاطرنشان ساخت: کارگري که در عمق زمين کار کرده و ريههايش از زغال پر شده بايد بعد از خروج از معدن شير بنوشد اما اين کار انجام نميشود و حق اعتراض هم نداريم هر چند اگر اعتراضي هم داشته باشيم کسي صدايمان را نميشنود.
وي تصريح کرد: يکي ديگر از مشکلات ما عدم پرداخت حق بيماريزايي است هيچ يک از کارگران استخراج سالم نيستند. آنها نه قلب و ريه سالمي دارند و نه دست و پاي سالمي. اما متاسفانه حق بيماريزايي به ما تعلق نميگيرد. نماينده سابق کارگران معدن  ادامه داد: بيمه کارگران نيز مرتب پرداخت نشده و ناقص است که اين مورد نيز در زمان بازنشستگي براي آنها مشکل ايجاد ميکند.

عدالت کارگري در معدن رعايت نميشود
وي افزود: از سوي ديگر کارگراني که بعد از سالها از قسمت استخراج خارج ميشوند و به ساير قسمتها منتقل ميگردند کليه مزاياي آنها قطع ميشود و در حالي که اين کارگر ديگر توان انجام هيچ کاري را ندارد، سختي کار و حق استخراج از حقوق وي کسر ميشود.
حسيني در ادامه با اشاره به حوادث معدن، گفت: وقتي کارگري در معدن دچار حادثه ميشود و صدمه ميبيند کسي مسووليت آن را قبول نميکند و ميگويند بايد احتياط ميکرد و اگر توان انجام کار را نداشته باشد به راحتي اخراج ميشود.
وي افزود: از سوي ديگر عدالت کارگري نيز در معدن رعايت نميشود و جايگاه کارگران بر اساس ميزان سواد و يا سابقه کاري آنها تعيين نميگردد.
حسيني به تعويق در پرداخت حقوق کارگران نيز اشاره کرد و اظهارداشت: 4 ماه حقوق معوقه داريم و تازه حقوق آبان ماه را به حسابمان واريز کردهاند که در شرايط کنوني اين مساله وضعيت دشواري را براي خانواده کارگران ايجاد کرده است.

کارگران معدن هيچ امنيت شغلي ندارند
امينرضا رحماني نماينده فعلي کارگران معدن  نيز در گفتوگو با آينده ما با اشاره به شرايط سخت کاري در معادن زغالسنگ، گفت: کارگران معدن هيچ امنيت شغلي ندارند و در حالي که بايد براي آنها ضريب کاري حساب شود تا پس از 10 سال بتوانند بازنشسته شوند متاسفانه اين ضريب حساب نميشود و کارگران با سابقه کار 17 تا 20 سال مشغول کار در شرايط سخت معدن ميباشند. وي ادامه داد: نه تنها خبري از بازنشستگي نيست بلکه هر روز هم ميگويند ذوب آهن ورشکست شده و شايد کارگران فقط تا عيد مشغول به کار باشند. رحماني با اشاره به شرايط اقتصادي و اخذ وام توسط بسياري از کارگران، افزود: تعداد زيادي از کارگران از بانکها وام و تسهيلات دريافت کردهاند اما به دليل تاخير در حقوق و عدم پرداخت آن هر ماه بايد 40 تا 50 هزار تومان ديرکرد بپردازيم. وي تصريح کرد: 4 ماه حقوق طلبکار هستيم و در شرايط اين چنيني حقوق آبان ماه را نصفه پرداخت کردهاند و نيمي از حقوقمان را چند روز گذشته واريز نمودند. اوخاطرنشان ساخت: حقوقي که کارگران دريافت ميکنند کفاف خرج و مخارج زندگي را نميدهد و اين حقوق فقط چند روز دوام دارد و تا پايان ماه را بايد با قرض گرفتن از دوست و آشنا بگذرانيم.
ميگويند اگر نميتوانيد کار کنيد، برويد
وي تصريح کرد: کارگران معدن زماني که براي اين کار اقدام نمودند سالم بودند اما بعد از چند سال نه ريه و قلب سالمي دارند و نه دست و پاي سالمي. اما هيچ کس پاسخگو نيست و ميگويند اگر نميتوانيد کار کنيد، برويد. رحماني با بيان اينکه شرايط سخت کار در معدن را فقط کارگران معدن، درک ميکنند، گفت: تا زماني که فرد وارد کار معدن نشود شرايط اين کار را درک نميکند در چنين شرايط سختي و با اين وضعيت پرداخت حقوق، کارگران بايد لوازمي مانند چکمه و لباسکار را از پول خودشان تهيه کنند و حتي اين وسايل را نيز از کارگران دريغ ميکنند. وي افزود: کارگران معدن هيچ حق مسکن، عائلهمندي و بيماريزايي دريافت نميکنند. آنها در بدترين شرايط کار ميکنند تا چرخ صنعت کشور را بچرخانند اما مسوولين حاضر نيستند به وضعيت آنها رسيدگي کنند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 501527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =