مهر نوشت: در شرایطی که نفس آلوده صنایع بی‌شمار در اصفهان راه تنفس اصفهانی‌ها را تنگ کرده، برخی مسئولان با اعمال فشارهای بیجا گویی تنها درهوای پرمنفعت حمایت از صنایع آلاینده اصفهان تنفس می‌کنند.

درگذشته‌ای نه‌چندان دور از هر نقطه اصفهان که چشم بر شهر می‌گرداندی هوای اصفهان به‌اندازه‌ای زلال بود که همچون آیینه‌ای شفاف زیبایی‌های شهر را در چشمان گردشگران به تصویر می‌کشید. اما اکنون شرایطی را سپری می‌کنیم که نیلگونِ گنبدهای فیروزه‌ای و سرفرازی کوه صفه، در ابری از هوای خاکستری از دیده‌ها پنهان و شکوه 33 پل و پل خواجو، آبی زاینده‌رود و پرواز باشکوه پرندگان در پهنه آبی آسمان به افسانه‌ فراموشی بدل شده است.

در این میان‌سال گذشته آلودگی هوای اصفهان به‌اندازه‌ای سنگین و خطرناک شد که با حکم دادستانی اداره محیط‌زیست اصفهان بخش مازوت سوز نیروگاه‌های اصفهان را تعطیل کرد و این امر به گفته کارشناسان تا حد زیادی در کاهش شدت آلودگی اصفهان مؤثر بوده است.

اما از مدتی پیش خبرهایی مبنی بر اعمال فشار از سوی مسئولان پایتخت برای باز کردن این پلمپ و استفاده از مازوت به‌جای گاز تیتر یک رسانه‌های استان شد و موجی از نگرانی را در میان مردمی که این روزها تنها واژه آلودگی را نفس می‌کشند برانگیخت.

زرگرپور: برای از سرگیری استفاده مازوت در نیروگاه‌ها تحت‌فشار هستیم

رسول زرگرپور استاندار اصفهان دراین‌ارتباط بابیان اینکه برای ازسرگیری استفاده مازوت در نیروگاه‌ها تحت‌فشار هستیم ، اظهار داشت: مسئله آلودگی هوا از اساسی‌ترین مشکلات پیش روی اصفهانی‌ها بود و امروز نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل در جامعه مطرح است.

باوجود فشارها و اخطارها و حتی اجازه از سوی رئیس سازمان محیط‌زیست برای برداشتن پلمپ بخش‌های مازوت سوز نیروگاه به طرح کاهش آلودگی هوای اصفهان پایبند بوده‌ایم

وی بابیان اینکه امروز زمان نقد و درد و دل کردن در مورد آلودگی هوا نیست زیرا تمام حرف‌ها در مورد آلودگی هوا مدت‌ها قبل زده‌شده است، افزود: امروز وقت اجرا است و باید کمک کنیم تا طرح جامع کاهش آلایندگی هوای اصفهان اجرایی شود نه اینکه امروز تازه این مسئله را مطرح کنیم که این طرح دردی دوا نمی‌کند.

زرگرپور با تأکید بر اینکه امروز مسائل زیست‌محیطی مطالبه اول و حیاتی مردم اصفهان است، تصریح کرد: من با گوشت و پوست خود مسائل زیست‌محیطی اصفهان را لمس کرده‌ام و به همین دلیل است که با جمعی از اساتید دانشگاه طرح‌های کاهش آلودگی هوا که در شهرداری و مدیریت بحران استان بود را تلفیق کردیم و از دل آن طرح جامع کاهش آلودگی هوا را بیرون کشیدیم.

وی اضافه کرد: برای ازسرگیری استفاده نیروگاه از مازوت تحت‌فشار هستیم اما باوجود فشارها و اخطارها و حتی اجازه از سوی رئیس سازمان محیط‌زیست برای برداشتن پلمپ بخش‌های مازوت سوز نیروگاه به طرح کاهش آلودگی هوای اصفهان پایبند بوده‌ایم و اجازه این کار را صادر نکردیم.

این پافشاری‌های بیهوده این سؤال مهم را ایجاد می‌کند که چرا همیشه اصفهانی‌ها باید بار مشکلات کشور را بر دوش بکشند؛ اگر اصفهان بیشترین مالیات کشور را پرداخت و کمترین بازگشت سرمایه را دارد، اگر زمانی برخی مسئولان بدون توجه به قدرت خود پالایی اندک شهر اصفهان و اقلیم این شهر که به دلیل بارش کم و سکون هوا امکان تخلیه آلودگی را ندارد؛ آلاینده‌ترین صنایع کشور را در این استان متمرکز کردند و اکنون راه‌حلی برای جبران و جابه‌جایی بخشی از این صنایع و منافع آن را ندارند و اگر اصفهانی‌ها باید بار بیماری‌های قلبی و تنفسی را به دلیل این بی‌مسئولیتی و کم‌توجهی بر دوش کشند آیا مسئولان نمی‌توانند حداقل گاز نیروگاه‌های اصفهان را تأمین کنند، شاید که جبرانی بر این‌همه فداکاری مردم این شهر برای تأمین منافع کشور باشد.

هیچ ارگانی نمی‌تواند پلمپ دستگاه‌های مازوت‌سوز نیروگاه را باز کند

در همین راستا محمدعلی اسفنانی، سخنگوی كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سؤال که با توجه به پلمپ بخش مازوت سوز نیروگاه‌ها با حکم قضایی آیا می‌توان بدون حکم دادستانی این پلمپ را باز کرد گفت: با توجه به اینکه این کار با حکم دادستانی انجام‌شده است بدون حکم قضایی جدید امکان باز کردن این پلمپ توسط محیط‌زیست و یا هیچ ارگان دیگری وجود ندارد.

وی بابیان اینکه با توجه به شرایط یادشده فک پلمپ در این شرایط خود جرم محسوب می‌شود، افزود: مازوت یکی از مخرب‌ترین سوخت‌هایی است که بخش زیادی از آلایندگی اصفهان به آن بستگی داشت و سلامتی مردم این شهر را درخطر جدی قرار داده بود.

سخنگوی كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه هرگونه فعالیت در این راستا موجب واکنش جدی نمایندگان اصفهان خواهد شد، ابراز داشت: استاندار اصفهان سال گذشته قول داد که به هر شکلی سوخت مازوت نیروگاه‌های اصفهان تغییر و این فرآیند تعطیل شود که این کار انجام گرفت.

مشکلات ناشی از سوخت مازوت نیروگاه‌ها رفع‌ شدنی نیست و بر این اساس فشار یک دستگاه نمی‌تواند این حکم را تغییر دهد

وی با توجه به اصرارهایی از سوی مسئولان پایتخت و اجازه سازمان محیط‌زیست برای فک پلمپ بخش مازوت سوز نیروگاه‌ها تصریح کرد: این‌گونه اصرارها برای امری است که هزینه‌های جبران‌ناپذیری برای جامعه در بر خواهد داشت چراکه بیماری‌های غیرقابل علاج همچون سرطان، بیماری‌های قلبی تنفسی و مرگ‌ومیر ناشی از شدت آلودگی، از آن نوع مسائلی نیست که با فشار این سازمان یا نهاد بتوان از آن چشم‌پوشی کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که در چه صورت می‌توان حکم قضایی جدیدی دراین‌ارتباط صادر کرد، اضافه کرد: باید بررسی شود که دلیل پلمپ این نیروگاه‌ها چه بوده است و درصورتی‌که آن علت برطرف شده باشد یا اگر اثبات شود ادعایی که پیش‌ازاین علیه مجموعه‌ای انجام‌شده صحیح نبوده است دستگاه قضایی می‌تواند حکم فک پلمپ را صادر کند.

اسفنانی تصریح کرد: از سویی باید توجه کنیم درجایی که کارگاه‌های خطرناک وجود دارد یا موارد مغایر با سلامتی مردم تولید می‌شود به‌طورمعمول علاوه بر دادستان محلی، وزارت بهداشت و درمان و مراکز علوم پزشکی شهرستان نیز ازجمله شاکیان هستند بنابراین باید تمام این ارگان‌های ذی‌ربط شکایت خود را پس گرفته و آن را بی‌جهت بدانند.

وی افزود: در شرایط فعلی هیچ‌کدام از این موارد یادشده محقق نشده و مشکلات ناشی از سوخت مازوت نیروگاه‌ها رفع‌ شدنی نیست و بر این اساس فشار یک دستگاه نمی‌تواند این حکم را تغییر دهد.

نیروگاه‌ها تعطیل شود، اجازه فک پلمپ دستگاه‌های مازوت سوز را نمی‌دهیم

حمید ظهرابی مدیرکل محیط‌زیست استان اصفهان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر در ارتباط با امکان فک پلمپ بخش مازوت‌سوز نیروگاه‌های اصفهان با توجه به اعمال فشار از سوی پایتخت اظهار داشت: در استان اصفهان چنین تصمیمی اتخاذ نشده و مسئولان محیط‌زیست اصفهان و استاندار با این امر به‌هیچ‌عنوان موافق نیست.

وی افزود: کمبود گاز در استان باید با متوقف کردن صنایع پرمصرف رفع شود و مردم نیز همچون همیشه با مشارکت خود حتی اجازه خطور فکر فک پلمپ را به کسی ندهند.

ظهرابی گفت: در صورت عدم تأمین گاز موردنیاز نیروگاه‌ها ترجیح این است که این صنایع تعطیل شوند تا اینکه بار دیگر پلمپ دستگاه‌های مازوت سوز باز شود.

سایه غول‌های کوچک و بزرگ صنایع آلوده بر سر اصفهان

در چنین هوای آلوده‌ای که به‌ویژه در زمستان از نزدیک شدن به حوالی نام واژه‌های سالم و پاک می‌هراسد و سرنهادن بر ابرهای تیره آلودگی را بیش از پاکیزگی می‌پسندد، مسئولان در تلاش هستند تا اشتباهات گذشته را جبران و سایه تیره غول‌های آلوده کوچک و بزرگ صنایع را از سر اصفهان کم کنند اما چه سخت است این راه و چه‌بسا دشوار؛ آن‌هم زمانی که دستی به‌اجبار از پایتخت می‌خواهد تا مردم اصفهان بار مشکلات کشور را به‌تنهایی بر دوش و آلودگی کل کشور را یکجا نفس بکشند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 501056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =