ایرنا نوشت: برخی خبرگزاری ها روز دوشنبه از شهر سقوط کرده 'بن جواد' لیبی در ساحل مدیترانه خبر دادند و داعش در اقدامی ضدانسانی سرهای بریده شده در این شهر را به نمایش گذاشت.

داعش به دنبال شکست های بزرگ در عراق و سوریه و قرار گرفتن زیر فشارهای شدید نظامی، بخشی از جغرافیایی را که با خون در اختیار گرفته بود، ازدست می دهد، اما این گروه همچنان فرصت های دیگری را در منطقه جست وجو می کند که از جمله مهمترین آن لیبی است که در آستانه یک فاجعه قرار گرفته است.

برخی خبرگزاری ها روز دوشنبه از شهر سقوط کرده 'بن جواد' لیبی در ساحل مدیترانه خبر دادند و داعش در اقدامی ضدانسانی سرهای بریده شده در این شهر را به نمایش گذاشت.
خودروهای فرماندهی این گروه تروریستی در خیابان های این شهر رژه رفتند تا بار دیگری سیطره خود را بر این شهر که حدود دو هفته پیش به آسانی آن را تصرف کردند، به نمایش بگذارند؛ هزاران نفر از اهالی شهر بن جواد نیز از ترس جان گریخته اند.
داعش گروه زیادی از اهالی متواری شهر بن جواد را بعد از اسارت به یک استادیوم ورزشی در این منطقه منتقل کرد که تاکنون هیچکس از سرنوشت آنان اطلاعی ندارد. داعش چند ماه پیش این شهر را یک منطقه استراتژیک و دروازه هلال نفتی لیبی معرفی کرده بود و این موضوع دقیقا در زمانی بود که داعش برای تصرف مناطق نفت خیز این کشور خیز برداشته بود.
این خبر صحت هشدارها نسبت به سقوط لیبی نفت خیز را که در ساحل مدیترانه دسترسی به آبهای آزاد را برای داعش به ارمغان می آورد، تقویت کرد و نشان داد که داعش لیبی را به عنوان یکی از اهداف اصلی در نظر گرفته است.

چرا لیبی؟

داعش برای تامین نیازهای خود پول می خواهد و حامیان مالی این گروه تروریستی، این روزها حال و روز خوبی ندارند و در عین حال، دولت های غربی نیز خطر را احساس و لمس کرده اند و به این ترتیب حامیان داعش تحت فشارهای بین المللی بیشتری قرار دارند.
گزارش های رسانه ای حاکی است که داعش، فقط در 6 ماه از سال 2014، از دو حلقه چاه بزرگ نفتی در کرکوک 450 میلیون دلار و میلیون ها دلار نیز از چاه هایی در صلاح الدین و دیالی در محور ارتفاعات حمرین در عراق کسب کرد که حالا همه اینها را از دست داده است و ذخایر شرق سوریه نیز زیر فشار نیروهای سوری قرار دارد و به علاوه ریسک حمل محموله نفت از عراق و سوریه به خارج از منطقه و فروش به بازارهای غیرقانونی دلالی به دلیل فشارهای نیروهای عراقی و سوری و نیز حضور سنگین ارتش روسیه در سوریه، بالا رفته است.
در عین حال، این گروه تروریستی از نظر پایگاه اجتماعی در منطقه مشکلی ندارد؛ حتی برای جذب نیرو از سراسر جهان نیز امکانات و ظرفیت های فکری و تبلیغی غیر قابل انکاری دارد؛ این گروه تروریستی بصورت بالقوه در بخش های مهمی از شمال آفریقا و از جمله در منطقه سینا مصر می تواند دست به تحرکات فوق العاده ای بزند، اما اوضاع در لیبی برای یک حمله برق آسای این گروه تروریستی بسیار آماده تر است، چرا که به دلیل عدم اقتدار کافی دولت مرکزی و به استناد گزارش ها، حضور 5 هزار جنگجو در صفوف داعش در لیبی، این گروه می تواند با کمترین هزینه و تلفات، بخش هایی از کشور لیبی و بویژه مناطق نفتی این کشور را مانند 'سرت' به تصرف در آورد و با توجه به اینکه بر سواحل جنوبی مدیترانه مسلط خواهد شد، دیگر به راحتی می تواند به یک فروشنده اصلی نفت در بازار جهانی تبدیل شود.
این یک هشدار جدی است و وزارت کشور لیبی نیز در برابر این تهدید هشدار داده و اعلام کرده که، بیش از 5 هزار جنگجوی لیبیایی در کنار داعش قرار دارند که پیش بینی می شود این رقم با تصرف بخش هایی از لیبی به میزان قابل توجهی در داخل این کشور افزایش یابد.
از همین رو، احتمال یک حمله برق آسا همانند آنچه در موصل در ژوئن 2014 اتفاق افتاد، قابل پنهان کردن نیست و جهان نباید از آن غافل شود.
داعش اکنون، لیبی پر هرج و مرج از سال 2011 را که به دلیل جنگ های متوالی و بی توقف گروه های مسلح شبه نظامی مختلف در این کشور به ضعف کشانده، بهترین نقطه برای تاخت و تاز می بیند تا از آنجا بار دیگر خود را بازسازی کند.
برخی منابع منطقه ای، اتحاد داعش با عشایر و بازماندگان منتسب به حکومت قذافی را یک عامل قدرت گیری روزافزون این گروه در لیبی می دانند، بطوری که شهر استراتژیک و نفتی سرت در حد فاصل بنغازی و طرابلس را با کمک آنان و در میان حیرت و خواب زدگی جهانی به راحتی تصرف کردند.
اکنون جهان در شرایط حساسی بسر می برد و پیش بینی جهانی که در آن یک کشور تروریستی قدرتمند و صاحب چاه های نفتی پا به عرصه بگذارد، بسیار هراس آور است و بیشتر برای اروپایی که یک پنجره باز به تروریسم بر رویشان گشوده می شود؛ به همین دلیل بیش از همیشه تاریخ، نیاز به یک همکاری دسته جمعی جهانی و منطقه ای احساس می شود تا جلوی فاجعه های بزرگتری گرفته شود.
برای این منظور باید راه های غلبه بر این تهدید خوف آور را دوباره یادآوری کرد و به عنوان دیکته بارها و بارها نوشت:
1- وحدت تلاش ها از طریق یک همکاری دسته جمعی و تشکیل ائتلاف فراگیر
2- بستن تمامی منافذ دسترسی های داعش به منابع مالی، مجاری گردش پول و همچنین دورکردن این گروه تروریستی از چاه های نفتی
3- ورود همه جانبه شورای امنیت و تصویب قوانینی سخت برای مجازات کشورهای همکار با گروه های تروریستی
4- بستن گلوگاه های تبلیغاتی و رسانه ای و از بین بردن منشاء انتشار پیام های دعوت به خشونت و صدور فتواهای تکفیر و فرمان قتل و خونریزی
بی شک در این میان، همکاری دولت عربستان برای مهار داعش بسیار حیاتی و ضروری است و این کشور تا زمانی که عملا وارد این صحنه نشود، یک پای هر ائتلاف ضد تروریستی خواهد لنگید.
هم اکنون کانون اصلی صدور فتواهای تکفیر و دعوت به خشونت در منطقه تحت مدیریت سعودی هاست و تاکنون هیچ اقدامی از سوی این کشور برای مهار خشونت سازان صورت نگرفته است؛ در ضمن عربستان بیشترین تعداد صدور تروریست را به صحنه های جنگ و خشونت به خود اختصاص داده است.
به هرحال جهان برای گام های بعدی داعش باید تدبیر کند. این گروه در عراق و سوریه نخواهد ماند و هر زمان فرصت بیابد برای دستیابی به چاه های شبه جزیره عربستان نیز اقدام خواهد کرد و اروپا نیز خیلی دور از دسترس نیست.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 501022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =