سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: ملت ایران اجرای دقیق برجام را محکی برای مسایل آینده می داند و نوع اجرای تعهدات بین المللی آمریکا و مجموعه شرکای برجام، در زمینه تصمیمات ناظر به آینده جمهوری اسلامی ایران می تواند تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، حسین جابر انصاری روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به مناسبت اجرای برجام افزود: این رویداد مبارک را به ملت ایران و ملت های جهان تبریک می گویم و امیدوارم زمینه ای برای افزایش صلح و ثبات برای منطقه غرب آسیا و بهبود وضعیت منطقه ای و جهانی باشد و فرصت های مناسبی را فراروی موفقیت های بیشتر سیاسی و اقتصادی ملت ایران فراهم کند.
وی افزود: اجرای برجام مکانیزم ها و ساز و کارهای خود بر اساس برجام را دارد و طبیعی است که در مسیر اجرا هر گونه مساله ای پیش بیاید بر اساس همان ساز و کارها و در صورت ضرورت گفت و گوها و رایزنی ها پیگیری و انجام خواهد شد.
سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: اما تا با امروز بر اساس مجموعه قراین و آنچه از واقعیت های سیاست خارجی آمریکا مشاهده شده تصمیم ملی ایران عدم مذاکره در خصوص مسائل دیگر است.
وی در پاسخ به سوالی درباره مبادله زندانیان آمریکایی گفت: مبادله زندانیان به موازات گفت و گوهای هسته ای مابین ایران و جهات ذی صلاح ایران و طرف آمریکایی انجام و به نتایجی منجر شد که جزییات آن اعلام شد.
انصاری افزود: ابعاد انسانی این موضوع و همینطور تامین حقوق تعداد قابل توجهی از اتباع ایران که با زندان و ممنوعیت های قضایی متعددی مواجه بودند، مبنای تعامل ما با این مساله بود و با رفع محدودیت ها که مقدر شده بود، به نتیجه نهایی رسید و اعلام شد.

حل پرونده قدیمی اختلافی ایران و آمریکا از طریق گفت و گو

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون حل و فصل پرونده های قدیمی اختلافی بین ایران و ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: پرونده قدیمی که بیش از سه دهه و نیم طول کشیده بود، درباره بخشی از منابع مالی بلوکه شده ایران در ایالات متحده آمریکا مربوط به خریدهای تسلیحاتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است.
جابری انصاری افزود: این پرونده مدت ها از پرونده های اختلافی دو کشور بوده که به نقطه حل رسیده است و مبلغ 400 میلیون دلار اصل پول های بلوکه شده ایران و همچنین تا مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون دلار الباقی آن به عنوان غرامت و بهره این پول های بلوکه شده در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.
وی گفت: حل و فصل این پرونده یکی از موفقیت های کم نظیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی است که توانست پرونده بسیار قدیمی و پیچیده حقوقی را از طریق گفت وگو حل کند.

تماس های تلفنی ایران و آمریکا در چارچوب برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره تماس تلفنی وزیران امور خارجه ایران و آمریکا و امکان تجدیدنظر در روابط دو کشور اظهار داشت: تماس های تلفنی مستمری در تمامی مراحل مذاکرات برجام تا نقطه شروع اجرای آن بین وزرای دو کشور برای پیگیری جزئیات در جریان بوده است که این تماس ها باید در اندازه خود تفسیر شود و تفسیر فراتر از واقعیت ارائه نشود.
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، به موازات گفت وگوهای مستمر حضوری، به دلیل پیچیدگی مسایل اختلافی برجام و مسایل منتهی به اجرای آن نیازی به برخی ارتباطات تلفنی وجود داشت که این تماس ها باید در این چارچوب مورد تفسیر قرار گیرد.

هیات عالی نظارت بر برجام درباره نقض تعهدات آمریکا تصمیم گیری می کند

در ادامه از جابری انصاری پیرامون تحریم های تعدادی از اتباع ایرانی توسط آمریکا به بهانه برنامه موشکی و همچنین تاییدیه مشروط برجام توسط مقام معظم رهبری و این که آیا تحریم های اخیر، تحریم های جدید است و یا صرفا مانور ایذایی است، سوالی پرسیده شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: افزودن تحریم های اخیر آمریکا، افزودن فهرست جدید به تحریم های سابقا موجود است و تعبیر تحریم جدید درباره آن از دقت کافی برخوردار نیست.
جابری انصاری ادامه داد: مطابق آنچه توسط عالی ترین سطوح کشور و هیات عالی نظارت بر اجرای برجام که مرجع اصلی تصمیم گیری در موارد مرتبط با برجام است، وزارت امور خارجه بر اساس تصمیمات این هیات اقدامات خود را تنظیم می کند و هر اقدامی در نقض تعهدات بین المللی آمریکا در این هیات مورد بررسی و تصمیم گیری قرار می گیرد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدامات وزارت امور خارجه برای کمک به توسعه اقتصادی در شرایط پساتحریم و اعمال تحریم های یکجانبه از سوی برخی کشورها اظهار داشت: تصمیمات یکجانبه چند کشور تاثیری در روندهای در حال شکل گیری منطقه ای و بین المللی نخواهد داشت.
این مقام دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: وزارت امور خارجه اقدامات لازم را برای تسهیل فرآیند پیشرفت اقتصادی اتخاذ کرده و مدتهاست به موازات مذاکرات برجام در جلسات متعدد با نمایندگان عالی وزارتخانه تصمیمات مرتبط اتخاذ شده است.
به گفته جابری انصاری، همه وزارتخانه ها اقدامات لازم در حوزه های تخصصی درباره استفاده حداکثری از فرصت های برجام اتخاذ می کنند و وزارت امور خارجه هم به عنوان نهاد حاکمیتی تسهیل کننده روابط خارجی بوده و خدمات لازم را در اختیار وزارتخانه ها قرار می دهد.

سفر آمانو به ایران امر فوق العاده ای نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون سفر آمانو به تهران اظهار داشت: همواره بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران ارتباطات مستمر و رفت و آمدهای هیات های مختلف وجود داشته و سفر آقای آمانو هم در همین چارچوب است و امری فوق العاده و خاصی نیست و امیدواریم این سفر نیز موفق باشد.

بهبود رابطه نیازمند تغییر سیاست های اشتباه عربستان

جابری انصاری همچنین در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و عربستان و تلاش هایی برای حل و فصل مسایل پیش آمده اظهار داشت: مسئولیت مشکل پیش آمده در روابط عربستان و جمهوری اسلامی ایران برعهده عربستان است که سیاست مبتنی بر تنش زایی را دنبال می کند.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از مساعی جمیله همه کشورهای دوست استقبال می کند اما به نظر می رسد موفقیت این تلاش ها منوط به تغییر سیاست های اشتباه عربستان است که منافع خود را در افزایش بحران ها در منطقه تعریف کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از اقدامات مثبت کشورهای دوست استقبال می کنیم اما موفقیت این تلاش ها منوط به حصول تغییر در سیاست های تنش آفرین عربستان سعودی است.

تعهدات ایران فراتر از برجام نیست

جابری انصاری در پاسخ به سوالی پیرامون امضای پروتکل الحاقی توسط جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اقدامات ایران در این زمینه منطبق با مفاد دقیق برجام خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران اجرای اختیاری پروتکل الحاقی را پذیرفته و در همین چارچوب بر اساس تعهدی که داشته اقدامات خود را انجام می دهد.
وی گفت: هر تصمیم جدید در این موضوع منوط به طی مراحل قانونی هم به لحاظ قانونگذاری و هم تصمیم گیری ملی است که خارج از بحث و توافق است.
به گفته جابری انصاری، در حال حاضر تعهد اختیاری جمهوری اسلامی ایران بر اساس متن برجام است و بیش از آن مطرح نیست.
جابری انصاری در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص اولویت دستگاه دیپلماسی ایران پس از اجرای برجام گفت: اولویت قطعی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، گسترش همکاری ها و تعامل مثبت مبتنی بر منافع مشترک با تمام کشورهای جهان به ویژه همسایگان ایران و کشورهای اسلامی است و در این چارچوب اقدامات بر مبنای سیاست خارجی دنبال می شود.
وی همچنین درخصوص سیاست و مواضع ایران در قبال اقدامات باکو به موازات گسترش روابط ایران و جمهوری آذربایجان گفت: سیاست ایران به طور آشکار تاکید بر گسترش همکاری ها و تعاملات مثبت مابین ایران و تمام همسایگان از جمله جمهوری آذربایجان است.
جابری انصاری در عین حال به سوالی درخصوص تعرض نیروهای سعودی به سفارت ایران در صنعا گفت: اقدامات لازم در این زمینه به لحاظ دیپلماتیک انجام و اطلاع رسانی شده است.
وی در عین حال، در پاسخ به سوالی درخصوص آزادی تفنگداران آمریکایی و تماس تلفنی جان کری و محمدجواد ظریف توضیح داد: در بیانیه ای که در همان روز آزادی این افراد اعلام شد، به اطلاع رسانده شد که در قالب تماس های جاری بین وزرای دو کشور که موضوعات و جزییات اجرای برجام را پیگیری می کردند، این موضوع هم پیگیری و زمینه آزادی آنها پس از اثبات این که بر اساس مشکلات فنی ورود آنها به آب های سرزمین ایران اتفاق افتاد و نقض محدوده دریایی ایران وجود نداشت، زمینه آزادی آنها فراهم شد و مساله بیش از این نیست.

همکاری کشورها در دوران گذشته شاخص همکاری های جدید

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین در پاسخ به سوالی درباره استقبال صنایع خودروسازی جهان برای سرمایه گذاری در ایران و اتخاذ تصمیمات ایران در این زمینه گفت: این مساله منوط به منافع ملت ایران است که درخصوص نوع تعاملات در مرحله جدید با کشورهای مختلف تصمیم بگیرند.
جابری انصاری افزود: فضای کلی بعد از برجام، فضای مبتنی بر افزایش تعاملات بین ایران و جهان از جمله کشورهای اروپایی است اما تصمیمات خاص مرتبط با موضوع در نوع، محدوده و حجم اقتصادی بر اساس منافع ایران است که در این خصوص اتخاذ تصمیم می شود.
وی اضافه کرد: یکی از شاخص های موثر در زمینه تعیین محدوده، حجم و سطح همکاری های اقتصادی در شرایط جدید، نوع تلاش کشورها با ایران در زمینه مختلف اقتصادی و سیاسی در دوران گذشته است.
این مقام دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: تنها شاخص این نیست اما بر اساس منافع ایران و فرصت هایی که در مقابل ایران وجود دارد، این شاخصه به عنوان یکی از شاخصه ها، مبنای تصمیم گیری ها خواهد بود.

پیگیری حقوق ایران در دریای خزر بر اساس منافع ملی

جابری انصاری همچنین درخصوص حقوق ایران در دریای خزر گفت: حقوق ایران در دریای خزر مشخص، قانونی و تاریخی است. بعد از تعهدات بین المللی و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی گفت وگوهای مفصلی بین کشورهای ساحلی دریای خزر آغاز شده و امید است در قالب این گفت وگوها ایران تحقق منافع علمی و حقوقی خود را پیگیری می کند.
وی اظهار امیدواری کرد در فضای جدید و افزایش همکاری ها، امکان نهایی شدن گفت وگوها و وصول نتیجه نهایی فراهم و به گفت وگوها خاتمه داده شود.

موضع ثابت ایران؛رژیم صهیونیستی کانون ناامنی در جهان

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص موضع ایران نسبت به رژیم صهیونیستی هم گفت: موضع ایران در قبال این رژیم ثابت است و ایران معتقد است که رژیم صهیونیستی کانون ناامنی و عدم ثبات در غرب آسیا و جهان و از زمینه های تاریخی گسترش موج تروریسم در منطقه و جهان است.
جابری انصاری ادامه داد: کشورهای منطقه به هر میزان تعامل و همکاری خود را افزایش دهند، زمینه های موفقیت این رژیم در اختلاف افکنی و ایجاد ناامنی و بی ثباتی در منطقه را کاهش می دهد و ایران در این چارچوب سیاست فعال خود را در قبال کشورها دنبال می کند.

اتهامات وارده به ایران توسط دادگاه کویت را بی اساس می دانیم

وی همچنین درخصوص حکم دادگاه کویت گفت: ایران موضوع ها و اتهام های وارده به کشور در زمینه پرونده کشف سلاح را بی اساس می داند و امیدوار است شاهد تصحیح موارد ناعادلانه و اتهام های وارده به ایران باشیم.
این مقام وزارت امور خارجه تصریح کرد: آنچه در مورد شهروند ایرانی گفته و غیابا محاکمه شده، دولت کویت تاکنون هیچ گونه اطلاعاتی در اختیار ما قرار نداده و مراحل صدور حکم برای ما از شفافیت کافی برخوردار نیست.
جابری انصاری در عین حال، درخصوص مسایل مطرح شده در ارتباط با زندانیان آزادشده ایرانی و آمریکایی گفت: اتفاقی است که افتاده و بیش از آن مورد تایید ما نیست.

استقبال ایران از تلاش کشورهای دوست در زمینه کاهش تنش ها

جابری انصاری همچنین در پاسخ به سوالی درباره ابراز تمایل برخی از کشورهای منطقه برای میانجیگری بین ایران و عربستان و همچنین سفر نواز شریف به ایران گفت: دولت جمهوری اسلامی پاکستان و شخص آقای نواز شریف به عنوان دوست و همسایه مورد احترام جمهوری اسلامی همواره از همکاری های خوبی با ایران برخوردار بوده اند و این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد.
آقای نواز شریف ابراز تمایل کرده اند سفری به جمهوری اسلامی داشته باشند و طبیعی است که در این سفر مجموعه تحولات جدید منطقه از جمله موضوع مورد اشاره مورد بحث قرار خواهد گرفت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ایران از تلاش های پاکستان و همه کشورهای دوست و برادر در زمینه کاهش تنش ها استقبال می کند و معتقد است که موفقیت این تلاش ها منوط به تغییر در سیاست های اشتباه عربستان سعودی در زمینه تنش زدایی در منطقه است.
جابری انصاری خاطرنشان کرد: مساعی جمیله و تلاش ها پاسخ مناسب عربستان سعودی در تغییر در سیاست این کشور را فراهم کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه تعداد پرونده های حل نشده دیگر درباره ایران در دادگاه های بین المللی وجود دارد؟ گفت: تعدادی پرونده بین دو کشور وجود دارد که بسیاری از آنها مربوط به قبل از پیروزی انقلاب و برخی هم درباره مسایل بعد از پیروزی انقلاب است که حسب مورد اطلاعات لازم در اختیار افکار عمومی قرار می گیرد.

تسریع در عضویت کامل ایران در پیمان شانگهای

جابری انصاری همچنین در پاسخ به سوالی درباره رویکرد جمهوری اسلامی ایران به کشورهای شرقی و همچنین حضور در پیمان شانگهای گفت: ایران عضو ناظر شانگهای است و عدم عضویت کامل در این پیمان مستند به برخی مشکلات موجود در اثر تحریم های هسته ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران بوده است که بعد از پایان تحریم ها و اجرای برجام این موضوع سالب به انتفاع موضوع شده و زمینه عضویت این پیمان فراهم می شود.
به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، روند اجرایی این عضویت بر اساس سیاست ایران و تصمیماتی است که در سازوکارهای این پیمان توسط اعضا اتخاذ می شود.
وی خاطرنشان کرد: کشورهای واقع در شرق جمهوری اسلامی ایران از حوزه های تاریخی است که ایران روابط فعالی با آن داشته است و متاسفانه در یک دهه اخیر به دلیل مشکلات مربوط در حوزه هسته ای برخی محدودیت ها در همکاری های جمهوری اسلامی ایران با این کشورها پدید آمد که در شرایط پسابرجام هم زمینه رفع این مشکلات ایجاد شده است.
جابری انصاری گفت: جمهوری اسلامی ایران سیاست منطقی در زمینه گسترش همکاری با کشورهای شرق خود را اتخاذ کرده و پیگیری خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی و این که سرنوشت بقیه اتباع ایرانی زندانی به چه شکل خواهد بود؟ گفت: پرونده های مختلفی علیه اتباع جمهوری اسلامی ایران در دادگاه های ایالات متحده آمریکا فاش شده است. این که تعداد دقیق اینها چه میزان است، رقم آن را نداریم و طبیعی است که در چارچوب توافقات انجام شده امکان خاتمه همه این پرونده ها وجود نداشت.
به گفته جابری انصاری، آنچه که درباره آن توافق شده، همان است که به صراحت در بیانیه به آن اشاره و اخبار آن هم منتشر شده است، البته این به معنای آن نیست که هیچ پرونده دیگری وجود ندارد.
وی ادامه داد: پرونده های مختلفی در دوران تحریم های ظالمانه علیه اتباع ایران به ویژه اتباع ایرانی مقیم آمریکا باز شده است که منجر به صدور احکامی از جمله زندان و اعمال برخی محدودیت ها شده است.
این مقام دستگاه سیاست خارجی اضافه کرد: تلاش شده است حداکثر این پرونده ها در چارچوب توافق اخیر قرار بگیرند و زمینه رهایی آنها فراهم شود. جمهوری اسلامی ایران وظیفه ذاتی خود را پیگیری امور اتباع خود می داند و به حسب نیاز اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

جابری انصاری همچنین در پاسخ به سوالی درباره چارچوب های سیاست های خارجی جمهوری اسلامی ایران در شرایط پسابرجام گفت: تغییر در چارچوب سیاست خارجی و ارتباط با کشورهای خارجی در راستای منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است و تصمیم گیری درباره هر پرونده ای بر اساس این شاخص ها انجام می شود.
وی افزود: در دوران تحریم های ظالمانه، محدودیت های تحمیلی در زمینه انتخاب های فراروی ایران برای تعامل با کشورهای خارجی ایجاد شده بود که تا حد قابل توجهی این محدودیت ها در شرایط پسابرجام رفع می شود و امکان بهتری برای تصمیم گیری در چارچوب منافع ایران فراهم می شود و گزینه های فراروی سیاست خارجی افزایش می یابد.

روابط ایران و تاجیکستان، عمیق و متین

سوال دیگر درباره نقش وزارت امور خارجه ایران در دعوت از یکی از سران اپوزیسیون تاجیکستان در کنفرانس وحدت اسلامی بود که به موضع رسانه های تاجیک و روسی علیه سیاست خارجی ایران در این زمینه و سفر محی الدین کبیری به عربستان پس از این کنفرانس اشاره کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: دولت و ملت تاجیکستان یکی از بهترین دوستان ایران هستند و رابطه دو ملت و دولت از عمق و استواری بسیار زیادی برخوردار است.
جابری انصاری افزود: همانگونه که از نامش مشخص است، کنفرانس وحدت اسلامی تلاش برای رفع نیازها در وحدت مابین فزندان امت اسلامی است و در این چارچوب میهمانانی از سراسر جهان و مسلمانان مقیم کشورهای اسلامی دعوت می کنند که در بین صدها میهمان ممکن است برخی از افراد هم از سوی برخی کشورهای دوست داشته باشیم.
وی گفت: روابط ایران و تاجیکستان از آنچنان متانت، عمق و استواری برخوردار است که در برابر مسایلی از این قبیل اتفاقی نخواهد افتد.

سیاست تنش آفرین برخی کشورهای اسلامی خاتمه یابد

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: در زمینه داشتن رابطه با تاجیکستان و همه دولت های اسلامی و دولت های دیگر هیچ گونه تحفظی نداریم و وجود روابط بین کشورهای اسلامی امری کاملا طبیعی است و سیاست ایران همواره مبتنی بر گسترش همکاری ها مابین کشورها و ملت هاست.
جابری انصاری افزود: ایران سیاست تنگ نظرانه ای در خصوص همکاری ها با کشورهای اسلامی ندارد و معتقد است سیاست های بحران آفرینانه و تنش آفرین برخی کشورهای اسلامی باید برای موفقیت هر چه بیشتر روابط این کشورها خاتمه یابد.

31049

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 500653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =