نامزدها در انتظار رای هیات‎های نظارت؛ بازار داغ شایعات درباره رد صلاحیت‌ها

بنا بر زمانبندی از پیش اعلام شده تا پایان وقت اداری امروز هیات‎های نظارت بر انتخابات باید نتایج نهایی بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس و خبرگان را اعلام کنند.

زينب صفري: در حالی که در این دور از انتخابات خبرگان پنجم و مجلس دهم، سیاست های اعمال شده از سوی دولت یازدهم  همچنان امیدآفرین شد که تعداد ثبت نامی ها به چندین برابر دوره های قبل رسید، بررسی صلاحیت ها در هیات های اجرایی و رد شدن بسیاری از چهره ها از فیلتر این هیات‌ها نوید بخش برگزاری انتخاباتی رقابتی و پرشور و با حضور همه سلایق بود. چه آنکه به گفته حسينعلي امیری سخنگوی وزارت کشور از مجموع دوازده هزار و 123 کاندیدای ثبت نامی در انتخابات مجلس تنها 814 نفر توسط هیات های اجرای رد صلاحیت شدند. البته در این میان 580 نفر در ایام ثبت نام و 296 نفر هم در زمان بررسی صلاحیت ها خودشان از ادامه ورود به انتخابات انصراف دادند. به گفته امیری استان تهران و اصفهان هم که به ترتیب بیشترین ثبت نامی‌های انتخابات مجلس را داشتند به ترتیب بیشترین آمار صلاحیت‌های احراز نشده را به خود اختصاص دادند. 


امروز اما در شرایطی کاندیداها در انتظار اعلام نظر نهایی هيات‎هاي نظارت شوراي نگهبان هستند که گمانه زنی ها در شبکه های اجتماعی بويژه کانال‌ها و گروه‌هاي خبري تلگرامي حاکی از رد صلاحیت برخی از نمایندگان فعلی مجلس، چهره های نزدیک به اصلاح طلبان و استانداران و چهر ه‌های نزدیک به دولت احمدی نژاد است. اینکه تا چه میزان این گمانه زنی ها با واقعیت منطبق باشد تا پایان وقت اداری امروز معلوم می شود. هر چند علی اصغر ناصربخت معاون سیاسی و امنیتی فرماندار تهران درباره انتشار اسامی افرادی که توسط هیات نظارت استان تایید یا ردصلاحیت شده‌اند، به ايسنا گفته است: اسامی منتشر شده غیرواقعی بوده و شایعه و گمانه‌زنی غیررسمی است زیرا هنوز رسماً نتیجه بررسی هیات نظارت استان به ما در فرمانداری اعلام نشده است. 

در اين ميان هیات مرکزی نظارت بر انتخابات هم امروز با صدور بیانیه ای به آن عده از داوطلبان نمایندگی مجلس که بر اساس رای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، صلاحیت آنان احراز نشده، گفت که می‌توانند شکایت خود را طی روزهای یکشنبه 1394/10/27 الی سه‌شنبه 1394/10/29 از ساعت 8 الی 16 در تهران به ورزشگاه تختی واقع در بزرگراه بسیج بلوار هجرت و در مراکز استان‌ها به محل‌های تعیین شده از سوی دفاتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان تحویل دهند.
با این حال گمانه زنی ها در حالی از تعدد رد صلاحیت افراد در هيات هاي نظارت شورای نگهبان خبر می دهند که مقام معظم رهبری چندی پیش در سخنان روشنگرانه ای در جمع ائمه جمعه فرمودند: حق‌الناس فقط به این معنی نیست که در خواندن آرا تخلف نکنند. یکی از رعایت حقوق مردم این است که آدم صالح را رد نکنیم و ناصالح را راهش ندهیم.
ايشان همچنین با تأکید بر حضور حداکثری ملت در انتخابات پیش رو گفتند: هرچه حضور مردم بیشتر باشد استحکام و اعتبار نظام و کشور بیشتر می شود و به همین دلیل همیشه بر حضور هرچه بیشتر مردم تأکید کرده ایم و این بار نیز بر این مسئله اصرار می ورزیم چرا که نظام متکی بر عواطف، خواستها و انتخاب مردم است.
رهبر معظم انقلاب ضمن دعوت همه برای شرکت در انتخابات، گفتند: همچون گذشته اصرار داریم که همه، حتی کسانی که نظام را و رهبری را قبول ندارند پای صندوقها بیایند؛ چرا که انتخابات متعلق به ملت، ایران و نظام جمهوری اسلامی است.
رییس جمهور هم چندی پیش در مراسم افتتاح فاز 15 و 16 پارس جنوبی در توصیه ای انتخاباتی به شورای نگهبان گفت: دولت به قول خود درباره ایجاد فضای سیاسی باز متعادل و غیر امنیتی عمل کرده است. ان شاء الله شورای نگهبان هم در این مسیر خواهد بود و ما شاهد نشاط سیاسی در کشور خواهیم بود.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 499684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =