معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: کرمانشاه با داشتن ۱.۷ میلیارد تن ذخیره قطعی مواد معدنی جز استان‌های متوسط کشور به لحاظ تنوع مواد معدنی است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی استانداری کرمانشاه، رضا رحیمی در نشست کاری با مهندسان و کارشناسان قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) اظهار داشت: 68 نوع ماده معدنی غیرنفتی و 57 میلیارد تن ذخایر بالقوه معدنی باعث شده است که ایران در میان 15 کشور برتر از لحاظ ذخایر معدنی جای گیرد.

وی با اشاره به کاهش عمده قیمت نفت و نیز اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی افزود: مدیریت استان در یک تدبیر هوشمندانه تصمیم دارد که از ظرفیت‌های قابل توجه قرارگاه خاتم‌الانبیا برای توسعه و آبادانی استان در شرایط پساتحریم به‌ویژه در جهت احیای حوزه معادن این دیار استفاده کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: با تدبیری که استاندار اتخاذ کرده و اجرای برخی از مگاپروژه‌های تاثیرگذار استان کرمانشاه را به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار کرده است به‌زودی شاهد شتاب بخشی به توسعه علمی و دانش‌افزای حوزه معادن کرمانشاه خواهیم بود.

رحیمی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ایران از نظر ذخایر معدنی رتبه نخست خاورمیانه را دارد، افزود: کرمانشاه نیز با داشتن 17 نوع ماده معدنی و همچنین 1.7 میلیارد تن ذخیره قطعی مواد معدنی جز استان‌های متوسط کشور به لحاظ تنوع مواد معدنی است.

معاون استاندار کرمانشاه با بیان اینکه معادن قیر طبیعی، سنگ تزیینی، فلدسپات، منگنز، آهن، مس، سیلیس، خاک صنعتی، سنگ گچ، دولیمیت و غیره از مهم‌ترین معادن کرمانشاه هستند گفت: کرمانشاه دارای رتبه نخست استخراج قیرطبیعی در کشور است.

رحیمی افزود: بخش معدن و سرمایه‌گذاری در این حوزه بهترین جایگزین اقتصاد نفتی و اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری مدنظر مقام معظم رهبری و نقشه راه سیاست‌های کلان نظام است.

وی ادامه داد: آماده نبودن زیرساخت‌ها و فضای کسب‌وکار بازدارنده، همچنین عدم وجود شفافیت مناسبات میان دولت و بخش‌ خصوصی و نیز نبود فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری که نتیجه آن عدم تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به بخش فرآوری بوده است، سبب رکود بسیار و حتی رشد منفی در بخش معدن در چند سال اخیر شده است.

معاون استاندار کرمانشاه با تاکید مجدد بر اینکه حدود 75 درصد از ذخایر قیر طبیعی کشور در کرمانشاه قرار دارد، عنوان کرد: با وجود این ظرفیت عظیم متاسفانه این نعمت خداوندی بدون فرآوری و به صورت خام فروشی عرضه می‌شود و نمی‌تواند آن گونه که باید در افزایش ارزش افزوده و درآمدهای پایدار و در نتیجه اشتغالزایی این بخش موثر باشد.

رحیمی سپس با اشاره به نشست با مسئولان ارشد قرارگاه خاتم‌الانبیا برای تسریع در اجرایی شدن تفاهم‌نامه منعقده که منجر به اعزام این گروه از کارشناسان و مهندسان مشاور قرارگاه شده است، گفت: انجام مطالعات اکتشاف معادن استان، استخراج و فرآوری معدن گچ و بیتومین قصرشیرین، استخراج و فرآوری قیر طبیعی، فرآوری منیزیم از دولومیت اسلام‌آباد غرب از عرصه‌هایی است که قرارگاه خاتم الانبیا(ص) می‌تواند در انجام پروژه‌های مرتبط فعالیت کند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 499242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =