کنگره شهدای عرصه‌ی موسیقی کشور در آستانه اجلاسیه اصلی کنگره ملی 2هزار شهید هنرمند روز چهارشنبه 23 دی از ساعت 19 در سالن سوره‌ی حوزه‌ی هنری برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کنگره ملی 2هزار شهید هنرمند؛ حسین قنادیان رئیس کنگرۀ 2هزار شهید هنرمند با بیان اینکه برگزاری کنگره موسیقی و تجلیل از شهدای هنرمند عرصه موسیقی و نقش آن‌ها در دوران انقلاب و دفاع مقدس، در واقع، باز روایتی نوین از رابطهۀ دفاع مقدس و هنر است. افزود: سازمان بسیج مستضعفین و سازمان بسیج هنرمندان، کنگرۀ تخصصی شهدای عرصۀ موسیقی را برگزار می‌کنند.

وی ادامه داد: این برنامه ضمن تداعی خاطره و یاد هنرمندان شهید، به خدمات هنر موسیقی به انقلاب اسلامی و اثربخشی آن در دوران دفاع مقدس اشاره دارد.

اجرای گروه‌های موسیقی پاپ، تلفیقی، نواحی و آیینی در کنگره

رئیس شورای سیاستگذاری کنگرۀ شهدای موسیقی اضافه کرد: درکنگرۀ تخصصی شهدای موسیقی کشورکه با حضور هنرمندان موسیقی، فعالان فرهنگی و برخی مسئولین برگزار خواهد شد، گروه‌های موسیقی در ژانرهای مختلف اجراء خواهند داشت، این اجراها شامل گروه‌های موسیقی پاپ، تلفیقی، نواحی و آیینی خواهد بود.

او معتقد است کنگره بازروایی جریانی است که ادعا دارد هنر اصیل یک طیف گلخانه‌ای و بی‌مسئولیت نیست و تعهد در آن امری عینی و عملی است. به گفته قنادیان، هنر متعهد و فاصله‌ی آن با بخشی دیگر که در آن هنر، یک تفنن و یک راه کسب تلقی می‌شود؛ امری جدی و کاملا واقعی است و به نظر می‌رسد به دلیل تهاجم فرهنگی انحرافات تجاری، سیاسی و اخلاقی از طرف غرب در میان هنرمندان در حال ترویج است که می‌توان از طریق الگوسازی از شهدای هنرمند با این نقشه‌ی شوم مبارزه کرد.

کنگره موسیقی فضای از دست رفته معنوی را احیاء می‌کند

علیرضا پاشایی دبیر کنگره تخصصی شهدای موسیقی هم با تاکید بر اهمیت و جایگاه این اتفاق در شرایط فعلی و در فضای فرهنگی امروز کشور تاکید کرد: برگزاری کنگره‌های تخصصی و موضوعی از قبیل کنگرۀ شهدای هنرمند در شرایط امروز در حقیقت فضای از دست رفتۀ معنوی را احیاء می‌کند.

وی ادامه داد: این کنگره بستری را فراهم می‌سازد تا به خدمات هنر موسیقی به انقلاب اسلامی و نقش موثر و کارآمد و مستمر آن در طول دوران دفاع مقدس متمرکزتر و جدی‌تر پرداخته شود.

پاشایی با بیان اینکه در میان همایش‌ها و برنامه‌های متعدد فرهنگی و هنری واقعا جای چنین حرکتی محسوس و ملموس بود و متاسفانه تاکنون به صورت جدی به نقش هنر موسیقی و شهدای این عرصه پرداخته نشده است.

پاشایی خاطرنشان ساخت: این کنگره و حرکت‌هایی از این دست می‌تواند خط سیر و نقشه راه را برای هدایت موسیقی به سمت هنر متعهد کشور فراهم سازد.

رونمایی از کتاب پیانوی سفید به قلم محبوبه معراجی‌پور

دبیر کنگره تخصصی شهدای موسیقی، خبر داد: در این کنگره همچنین، از کتاب "پیانوی سفید" به قلم محبوبه معراجی‌پور که با قلمی جذاب در یک رمان به زندگی شهید حمیدرضا نظام می‌پردازد، رونمایی خواهد شد.

با ستارگان شهید موسیقی کشور بتوان مسیر اصلی موسیقی روشن‌تر شود

وی اضافه کرد: علاوه بر اجرای گروه‌های مختلف موسیقی با سبک‌های متنوع از تعدادی از نامداران شهید این عرصه با حضور خانواده‌هایشان تجلیل به عمل می‌آید ضمن اینکه از یکی دو تا از چهره‌های معاصر نیز قدردانی خواهد شد.

وی افزود: تجلیل از خانواده‌ی معظم شهدای موسیقی کشور از دیگر برنامه‌های این کنگره‌ی تخصصی است. همان‌طور که مقام معظم رهبری می‌فرمایند با این ستاره‌ها می‌شود راه را پیدا کرد، امیدواریم با ستارگان شهید عرصه ی موسیقی کشور بتوان مسیر اصلی و اهداف متعالی موسیقی کشور روشن‌تر شود.

کنگره سراسری 2000 شهید هنرمند در پنج رشته هنری شامل: سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی و شعر و ادبیات اواخر دی‌ماه سال‌جاری توسط سازمان بسیج مستضعفین، سازمان بسیج هنرمندان با مشارکت و تعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حوزه هنری، خانه هنرمندان ایران، مرکز بسیج سازمان صدا و سیما و بنیاد فرهنگی روایت به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار می‌شود.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 497487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =