قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران می گوید: طی چند ماه آینده مراحل الحاق ایران به wto آغاز خواهد شد.

صادق ضیائی بیگدلی در گفت وگو با خبرانلاین درباره نشست اخیر وزرای تجارت و بازرگانی عضو سازمان تجارت جهانی که در  نایروبی کنیا برگزار شد، گفت : برداشت ما از صحبت های خانم امینه محمد وزیرخارجه کنیا که در گذشته ریاست نهاد حل و فصل درگیری ها در سازمان تجارت جهانی را بر عهده داشت و همچنین رایزنی های صورت گرفته در اجلاس نایروبی این بود که طی چند ماه آینده مراحل الحاق ایران آغاز خواهد شد، البته ما تا اجرایی شدن برجام صبر خواهیم کرد اما به نظر می رسد بعد از اجرایی شدن برجام در روند الحاق ایران تحولات مثبتی را شاهد خواهیم بود.

وی افزود : تاکنون تنها مانع آغاز این روند، مخالفت آمریکا بوده است، اما به نظر می رسد با توجه به فشاری که اعضا برای عضویت ایران وارد می کنند و فضای جدیدی که ایجاد شده ، آمریکا در این مرحله رویکرد معقول تری را دنبال کند. گرچه در مراحل بعدی الحاق ما امکان بروز چالش ها و موانع همچنان وجود خواهد داشت که در زمان و مکان خود باید برای آنها راهکار مناسبی اندیشید.

وی با تاکید بر اینکه عدم حضور در این سازمان قطع به یقین مضرات بزرگی برای کشور ما خواهد داشت و حتما نوعی خودتحریمی به شمار می رود ، تصریح کرد: عدم حضور در این سازمان کشور ما را از ورود به دایره تجارت با بسیاری از کشورها محروم می کند. از سوی دیگر، قوانین و مقررات بسیاری از کشورها مثل همین ترکیه که در همسایگی ما است به نحوی تدوین شده که در برخورد با کشورهای عضو WTO به صورت متفاوت عمل می کنند و در مورد کشورهای غیر عضو مثل کشور ما به نحو بسیار سخت گیرانه تری عمل می کنند.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد :  ما در مذاکرات دوجانبه خیلی فشار می آوریم که این قوانین برای کشور ما آسان تر شود اما واقعیت این است که مقاومت هایی از جانب آنها وجود دارد و استدلال آنها هم این است که ما برای عضویت در WTO امتیازاتی داده ایم بنابراین حق داریم در برابر شما که این امتیازات را نداده اید، سخت گیرانه عمل کنیم. در واقع با عدم عضویت در این سازمان یک دیوار تعرفه ای و غیر تعرفه ای بین کشورهای عضو WTO و کشوری که عضو WTO نیست ایجاد می شود که توسعه تجارت و سرمایه گذاری و نهایتا توسعه اقتصادی یک کشور را با محدودیت های شدید مواجه می کند.

مشروح گفت وگوی صادق ضیائی بیگدلی قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران که در کافه خبر انجام شد، به زودی منتشر می شود.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 493303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دوست IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    11 4
    بنده از مسئولین سوال دارم چه اقدامات داخلی در خصوص الحاق به سازمان جهانی تجارت صورت پذیرفته است ؟اقا اینقدر وعده ندهید به خدا اگر با کارشناسی و برنامه ریزی داخلی و خارجی جلو نریم الحاق به درد ما نمیخوره ضرر هم میکنیم .ای داد ای بیداد یکی گوش کنه
    • آرش IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
      2 1
      دوست عزیز در اینجا آقای بیگدلی صرفا در مورد امکان الحاق ما در سازمان صحبت کردن و چالش های نپیوستنمون مطمئن باشین در جای خودش نسبت به نیاز به برنامه ریزی داخلی هم برای الحاق هشدار میدن چون این حرف شما کاملا درست و منطقی هست و ما نیاز به برنامه جدی داخلی برای الحاق داریم و مسئولین هم به فکر هستن و گوش هم میکنن
    • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
      3 4
      دقیقا تا بستر و شرایط حتی شرایط فرهنگی مهیا نشود الحاق به سازمان جهانی نشدنی و عبث است. با این توضیح که برخی از شرایط الحاق را تندورها و کاسبان انحصار برنمی تابند.
  • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    فكر مي كنيد با اين تعرفه واردات خودرو شما را عضو مي كنند يا عدم رعايت كپي رايت و صدها موضوع ديگر؟
  • به زودی مهاجر IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    تنها مانع ورود مسئولان خودمان هستند که همشان سر تا پا اقتصاددانند... فقط درس اقتصادشان را از سریال‌های تلویزیونی یاد گرفته‌اند.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    11 2
    چند درصد از الزامات مربوط به قوانین سازمان تجارت جهانی در این مملکت جاری و ساری شده است که آمریکا رو مقصر اصلی عدم پیوستن به سازمان تجارت جهانی میدانید یه نمونه بارز تعرفه های گمرگی شما چه همخوانی با قوانین موجود سازمان تجارت جهانی دارد برادرم چرا فرافکنی می کنید واقعیاتو به مردم بگید و بهشون بگویید که مافیاهای اقتصادی موجود در جامعه علت اصلی عدم پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی است نه آمریکا