توضیحات معاون پرستاری وزیر بهداشت درباره نظام پرداخت عملکردی: برخی نفهمیدند با چه چیزی مخالفت می‌کنند

معاون وزیر بهداشت در امور پرستاری گفت: می خواستیم در نظام پرداخت عملکردی کارهایی انجام دهیم؛ اما یک عده چون نفهمیدند با چه چیزی مخالفت می کنند؛ زدند از ریشه خرابش کردند. در نظام پرداخت عملکردی قرار بود بند چهارم قانون ارتقای بهره وری خودمان مبنی بر تبعیت روش پرداخت به پرستاران به دو روش ثابت و مبتنی بر عملکرد، عملیاتی شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ محمد میرزا بیگی، در جلسه پرسش و پاسخ پیرامون مسائل پرستاری که 6 دی ماه در دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد، با اشاره به جوی که در فضای مجازی پس از ماجرای بیمارستان خمینی شهر، علیه پرستاران و کادر درمانی وجود دارد، گفت: این روزها شاید جو مناسبی در فضاهای مجازی وجود ندارد و حقایق مطرح نمی شود. عدم اطلاعات درست و قضاوت های نادرست بر مبنای آنها ممکن است ما را از مسیر رسالت حرفه ای خارج کند. هیچ گاه و در هیچ عرصه ای نیاز جوامع به حرفه پرستاری کم نمی شود.

میرزابیگی پرستاری را حرفه ای اخلاقی و مبتنی بر معنویت توصیف کرد و گفت: اگر می گوییم که می خواهیم فعل پرستاری را به مردم برسانیم و در نظام سلامت جاری کنیم با جان مایه اخلاق و معنویت است.

معاون وزیر بهداشت در امور پرستاری با ارجاع به دانشنامه جهان اسلام گفت: ۶ قرن قبل از میلاد مسیح به کسانی اجازه کار پرستاری داده می شد که علاوه بر تسلط بر علم داروشناسی و بیماری شناسی، انسان های چشم و دل پاکی باشند. انسان هایی باشند که به کلیت انسان توجه داشته باشند؛ نه به بیماری.

وی افزود: در ادیان ابراهیمی و در صدر اسلام هم انسان های مقدس کار پرستاری را انجام می دادند. در مسیحیت پرستاری ابزار تبلیغ دین بوده است. کمااین که در ایران هم مبلغین دینی پرستاری را آوردند و گسترش دادند. انسان هایی که دین خودشان را با ابزار پرستاری تبلیغ می کردند.

بیماری مزمن نظام سلامت

معاون وزیر بهداشت در امور پرستاری نظام سلامت را دچار چهار بیماری مزمن دانست و گفت: یکی از بیماری های نظام سلامت، نظام پرداخت هزینه برای خدمات (fee for service) است. مادام که نظام پرداخت در کشور ما اینطور باشد و در ازای هر خدمتی که انجام می شود پولی باید پرداخت شود، این مسائل امروزی هم هست.

او گفت: می خواستیم در نظام پرداخت عملکردی کارهایی انجام دهیم؛ اما یک عده چون نفهمیدند با چه چیزی مخالفت می کنند؛ زدند از ریشه خرابش کردند. در نظام پرداخت عملکردی قرار بود بند چهارم قانون ارتقای بهره وری خودمان مبنی بر تبعیت روش پرداخت به پرستاران به دو روش ثابت و مبتنی بر عملکرد، عملیاتی شود. به یک سری از دوستان گفتیم با اصل نظام پرداخت عملکردی مخالفت نکنید؛ اگر ایرادی هست با روش اجرای پرداخت عملکردی مخالفت کنید. با اصلش مخالفت کردند و نظام پرداخت عملکردی مخیر شد و ما ضررهای زیادی کردیم.

وی به تعویق افتادن پرداخت کارانه به پرستاران را یکی از ضررهای رد کردن نظام پرداخت عملکردی دانست و گفت: عضو شورای پرداخت کارانه بودیم و نزدیک ۱۰ درصد از منابع به سمت نیروهای بالینی غیر پزشک آمده بود و کارانه ها به روز شده بود. اما حالا که دانشگاه ها بین نظام پرداختی جدید و قدیم مخیر شده اند، اولین عارضه اش این است که تا زمانی که تصمیم بگیرند کدام نظام را پیاده کنند، ۷ ماه پرداخت کارانه ها عقب می افتد.

کمبود نیروی در همه بخش‌های پرستاری

میرزا بیگی از کمبود نیرو به عنوان دومین بیماری مزمن نظام سلامت نام برد: ما در گروه پرستاری کمبود نیرو داریم؛ از عضو هیات علمی تا نیروی کمکیِ بخش. بلاخره باید تکلیفمان را مشخص کنیم می خواهیم در سطوح مختلف نظام سلامت باشیم یا خیر؟ اگر نمی خواهیم باشیم نباید اعتراض کنیم که چرا در سطوح سه گانه حضور نداریم و فقط در بیمارستان ها هستیم.

معاون وزیر درامور پرستاری گفت: ما جز کشورهایی هستیم که در ازای هزار نفر یک پرستار داریم. ایا می خواهیم این نسبت را به 10 نفر برسانیم یا نه؟ ما کمبود نیرو در نظام سلامت به طور کامل در حیطه پرستاری داریم؛ هم هیات علمی اش باید تامین شود و هم نیروی کمکی اش. بحث دیگر، بحث کارگروهی است. اگر ما به عنوان گروه پرستاری تیم را قبول نداشته باشیم انتظار داریم دیگران تیم را قبول داشته باشند؟ هر جای دنیا که می روید پرستار و ماما از هم جدا نیستند جز ایران. اخیرا هم بحث کمک پرستار مطرح شد و همه معترض اند که آن هم در تیم پرستاری نباشد. باید تصمیم بگیریم تمام زوائد پرستاری را جمع کنیم و آن را بدل به تیم پرستاری کنیم؛ تیمی که یک فرد دانشگاهی در آن محور و رهبر باشد؟ یا نه بگذاریم فوریت ها، ‌هوشبری، اتاق عمل و .. همه جدا شوند و بعد ادعا کنیم که ما را در تیم قرار نمی دهند؟

توضیحاتی درباره آموزش یک‌ساله پرستاری

میرزا بیگی اظهار داشت: در گذشته قبل از کارشناسی کمک بهیاری، ‌بهیاری و کاردانی وجود داشت؛ به مرور اینها تحلیل رفته اند و الان در سطح کمکی نیرو کم داریم. گفتیم سطوح پرستاری را از پایین به بالا به مراقبت های اولیه بالینی تعریف کنیم؛ روی اسمش هم تعصبی نداریم. چه کسی گفته اینها می خواهند جای پرستاری را بگیرند؟ همین مهارت هایی که امروز برای دوره های که نامش را داریم کمک پرستار یکساله می گذاریم، قابل فراگیری است؛ سال ۸۵ به شورای معاونین وقت بردیم و خواستیم که آنها را از وظایف پرستار ۴ ساله در بیاورند. حالا همان ها عملیاتی شده است.

وی گفت: همانطور که در سطوح بالا و در دکتری پرستاری برای هر دو بخش آموزش و بالین می خواهیم، ارشد پرستاری هم برای هر دو وجه لازم داریم. ارشد ویژه و پرستار عمومی را هم لازم داریم. بعد از مشورت ها به این نتیجه رسیدیم که سطوح پرستاری را تعریف کنیم.

میرزا بیگی گفت: دوره آموزش 4 ماهه امتحان خودش را پس داد، دستگاه مدرک فروشی شده بود. جاهایی را دیده ایم و پلمب کرده ایم که طرف دوره ندیده به دستش مدرک داده اند. می خواهیم اوراق ضد جعل درست کنیم و سرو سامانی بدهیم و اساسی کار کنیم. می خواهیم آموزش یک ساله توسط نهادهای عمومی غیر دولتی محدود آموزش داده شود تا زمانی که دوره امتحان خودش را پس دهد. اگر ببینیم تعداد کافی تربیت شده اند و به تناسب رسیده ایم جلوی تربیت آنها را می گیریم. به خدا جای پرستاری را نمی خواهد بگیرد واین توطئه نیست. هر استانی که به تناسب کافی برسد و اعلام کند، تربیت نیرو در آن استان را تعطیل می کنیم.

وی به جداسازی هوشبری از پرستاری اشاره کرد و گفت: خودشان خواستند در دسته تکنولوژی جراحی کمک پزشک آورده شوند؛ و به این شکل از پرستاری جدا شوند. ما می خواهیم پرستاری را توسعه و تعمیق دهیم یا می خواهیم شاخ و برگ هایش را بزنیم؟

وی در توضیح علت بیماری مزمن کمبود نیرو در نظام سلامت گفت: تا امروز سند عرضه و تقاضایی برای نظام سلامت و شاخصی برای رده های مختلف نیرو نوشته نشده بود که امروز به مدد حضور بیش از ۱۰۰ نفر از دانشکده های مختلف در دست تدوین است. سند عرضه و تقاضا دارد نوشته می شود و شاخص ها هم دارد تعیین می شود؛ در سازمان ملی استاندارد ۳۲۳ خدمت پرستاری استانداردش نوشته شده است که وظیفه پرستار عمومی ماست که به تناسب بخش و بیمار شاخصه هایش نوشته می شود.

سطح بعدی پرستاران تخصصی هستند که با حداقل سواد کارشناسی برایشان دوره های مهارتی تعریف می شود. برای آنها حدود 18 دوره تعریف کرده ایم که البته در دنیا بیش از 60 دوره است. پرستاری که یک دوره ۶ ماهه می بیند و در گوارش تخصص پیدا می کند می تواند تحت عنوان پرستاران تخصصی در سطح جامعه هم کار کند؛ تنها بیمارستان محل کار شما نیست. سطوح پیشگیری، درمان و بازتوانی عرصه حضور پرستاران ماست.

میرزا بیگی افزود: ساختارهای مراکز بهداشتی درمانی ما مربوط الان نیست. نظام پرداخت هم مربوط به الان نیست که بگوییم در این دولت و در این معاونت ایجاد شده است. اگر کسی گفت دو ماهه و یک ساله این مسائل را حل می کنم یا بی اطلاع است و یا دروغ می گوید.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به قانون تعرفه گذاری گفت: ثبت ۲۵۰ خدمت پرستاری در کتاب ارزش های نسبی گام اول قانون تعرفه گذاری بود که آقای وزیر در آذرماه 93 در جمع مدیران پرستاری کشور اعلام کردند و فردای آن روز یک عده بیانیه نوشتند که نمی خواهیم در کتاب ارزش های نسبی باشیم. نظام پرداخت عملکردی هم گام دوم تعرفه گذاری بود که آن هم اختیاری شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 493216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مريم والي A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    7 2
    اقاي ميرزا بيگي من يك پرستار ورودي سال ٧٣ ميباشم ،تمام فرمايشات جنابعالي را در خصوص طرح پرداخت مبتني بر عملكرد را نيز قبول دارم ،ولي،ا يا شما توجيهي براي اينهمه تفاوت چند مليونيدر پرداختي ها داريد؟
  • پرستار DE ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    4 0
    سلام هیچ پرستاری این آقا روبعنوان نماینده خودش در وزارتخونه قبول نداره تمام طرح هاشون ضدپرستاری هسا و تنها هدفش نابودی پرستاری هست تمام پرستاران میدانند که نفهم چه کسانی هستندهمانهایی که حتی با اندک رایی هم نتوانستند بهنظام پرستاری راه پیدا کنند کسی که همار خودش راداینگونه خطاب میکندصلاحیت صحبت در مورد پرستاری رو ندارد در طی هفته گذشته چهار پرستار جان خودشون را در حین انجام وظیفه از دست دادند و تنها کسی که ننیدونه این آقاست همکارمان درآمبولانس سوخت و فوت شد اونوقت شما اون رو نفهم خطاب میکنی جناب مبیرزابیگی آگاع باشید پرستاران ازین پس ظلم را نخواهند فهمید و به شما و امثالهم اجلزه نابوری پرستاری را نخواهند داد.