حوزه علمیه استان قم از چند ماه قبل، دوره های آموزشی فقه بازار را برای اصناف قم راه اندازی کرده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از حوزه نیوز، در یکی از این جلسات آموزشی که در مجتمع موبایل و لوازم الکترونیکی الزهرا(س) در بلوار15 خرداد قم برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده، رئیس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی و چهره شناخته شده در زمینه احکام و مباحث فقهی به ارایه بحث پرداخت.

وی در این جلسه که با حضور گسترده و جالب توجه فروشندگان اغلب جوان این مجتمع تجاری برگزار شده بود گفت: کسب روزی حلال در اسلام از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و اگر این حلال خوری در جامعه به حرام خوری مبدل شود آثار سویی دارد که قطعا دامان این اجتماع را در ریزترین مسایل خواهد آلود.

این استاد مباحث فقهی بیان کرد: انسان ها باید قدر نعمت هایی الهی را قدر بدانند و اگر نگاهی به برخی بیماری ها و بیمارهای که توان دیدن و شنیدن و حتی توان کنترل اعصاب خود را ندارند بیاندازیم مشاهده می کنیم که خداوند چه لطف بزرگی به ما کرده است و اگر این سلامت را با نافرمانی از خدا جواب دهیم قطعا عذابی سخت در انتظار جامعه خواهد بود.

وی گفت: کاسبان جوان باید بدانند که همان گونه که همیشه هم گفته اند و درست نیز بیان کرده اند، روزی رسان خداست و اگر او نخواهد برگی از درخت نخواهد افتاد و اگر انسان با راه درست و هوش خود راه حلال را بروند قطعا خداوند به او و مال او برکت می دهد و او را از تمام اشرار حفظ خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه و پیامبر اکرم(ص) نماد تجارت و کسب حلال هستند و بدون اینکه از راه غیر شرعی ورود کنند درآمد مطلوبی نیز داشتند.

رئیس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی گفت: لطمه زدن مالی به دیگران حرام است و لطمه زدن به بازار مسلمین نیز حرامی بسیار بزرگتر است؛ یکی از قوانین کسب و کار این است که حتی اگر قرار است ملاحظه مردم را نیز داشته باشیم به نوعی این جنس را ارزان ندهیم که هم صنفان ما ضرر کنند.

وی خاطرنشان کرد: شاید برخی بیان کنند که ارزان فروشی را دوست دارند، ولی نباید غفلت کنند که این ارزان فروشی ممکن است توسط یک جوان مجرد انجام شود، ولی این ارزان فروشی قطعا به دلیل انصاف او نیست زیرا قیمت جنس خریداری شده مشخص است و او قصد تخریب بازار و کسب دیگران را دارد که این کار کاملا غیر قانونی و غیر جایز است.

وی گفت: یکی از مواردی که انسان باید در کسب و به خصوص در بازار رعایت کند این مطلب است که برای جذب مشتری لازم نیست که حتما آبروی مغازه داران دیگر را ببریم و آنها را فاسد و گران فروش و متقلب معرفی کنیم که قطعا این کار حرام است.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده بیان کرد: یکی از مسایلی که در فقه بازار بسیار اهمیت دارد این است که برخی کارها خلافت هستند و برخی هم گناه دارند ولی معاملات برای حرام بودن نیازمند شروط خاصی است که همه آنها باید جمع شود؛ از جمله غش در معامله که این معامله را حرام کرده و مال آن نیز حرام است.

از نکات جالب توجه این جلسه که سوالات متعدد بازاریان به خصوص بازاریان جوان بود که جزییات معاملات را با حساسیت خاصی از حجت الاسلام فلاح زاده می پرسیدند و از پرسیدن سوالات نیز ابایی نداشتند؛ از نکات جالب تر این بود برای اکثر آنها بیان معامله و مال حرام با گناه و فعل غیر قانونی جالب بود.

سوالات آنها بیشتر در خصوص زیر فروشی و قیمت شکستن و به اشتباه انداختن مشتری در خرید و فروش اجناس بود؛ به این نحو که آنها بیان می کردند که بسیاری از موبایل فروش ها برای جلب مشتری قیمت تلفن همراه را کمتر از مغازه داران دیگر عنوان می کنند ولی همان قیمت و یا حتی بالاتر از آن را از محل گران فروشی در نصب برنامه ها و لوازم جانبی بدست می آورند که این مساله سوال بسیار مهمی برای آنها بود.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 492683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =