18 پروژه با اعتبار 8 هزار میلیارد تومان در استان کرمانشاه بر اساس قرارداد منعقده بین استانداری کرمانشاه و قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) اجرا می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، تفاهم‌نامه‌ به کارگیری ظرفیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) برای توسعه استان کرمانشاه با رویکرد اقتصاد مقاومتی بین این قرارگاه و استانداری کرمانشاه امشب منعقد شد.

بر اساس این تفاهم‌نامه در حوزه شهری احداث 5 کیلومتر تونل مترو از میدان آزادی تا میدان فردوسی با 6 ایستگاه زیرزمینی و احداث 11 تقاطع غیر هم‌سطح و ساماندهی رودخانه‌های قره‌سو و آبشوران توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) اجرا می‌شود.

همچنین احداث بیمارستان 540 تخت‌خوابی کرمانشاه و مکان‌یابی و طراحی شهرک سلامت از پروژه‌های مطرح شده در حوزه بهداشت طی تفاهم‌نامه صورت گرفته است.

احداث یک نیروگاه برق در مکان پیشنهادی منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین، مشارکت در طرح توسعه پروازی فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه، تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب شهر کرمانشاه و احداث شبکه‌های فرعی 3 و 4 طرح‌ گرمسیری با تعهد 12 هزار هکتاری از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه بود.

احداث بخشی از آزادراه همدان ـ خسروی شامل قطعه صحنه ـ کرمانشاه، انتخاب یکی از شهرهای استان کرمانشاه به عنوان پایلوت اجرای اقتصاد مقاومتی، انجام مطالعات اکتشافات معادن استان کرمانشاه و مشارکت در احداث پالایشگاه آناهیتا دیگر مفاد تفاهم‌نامه مذکور عنوان شد.

گفتنی است، این قرارداد بین سردار عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) و اسدالله رازانی، استاندار کرمانشاه به امضاء رسید.

سردار عبادالله عبداللهی اظهار کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیاء پس از پایان دوران دفاع مقدس وارد عرصه سازندگی شد و امروز یکی از بازوهای پرتوان و قدرتمند کشور است.

وی داشتن نیروهای متخصص و تجهیزات بی‌بدیل در خاورمیانه را از امتیازات برجسته قرارگاه‌ خاتم‌الانبیاء(ص) برشمرد و ادامه داد: قرارگاه در حوزه‌های مختلف و در کل استان‌ها فعالیت می‌کند.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به فعالیت‌های این قرارگاه در حوزه نفت و گاز، بیان داشت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء بزرگترین پالایشگاه‌های گازی کشور را در اختیار دارد و به زودی تا 4 الی 5 ماه آینده فاز 15 و 16 پارس‌جنوبی با ظرفیت تولید روزانه 52 میلیون مترمکعب آماده بهره‌برداری است.

عبداللهی با بیان اینکه طولانی‌ترین خطوط لوله انتقال نفت و گاز توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء در کشور ایجاد شده است، افزود: در خصوص زیرساخت‌های ریلی و سدها نیز گام‌های بزرگی توسط این قرارگاه برداشته شده است.

وی تصریح کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) هرجایی که دولت نیاز داشته باشد به عنوان یک تکلیف ورود پیدا می‌کند؛ امروز وظیفه داریم در جایی که مردم نیاز دارند فعالیت کنیم.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) خاطرنشان کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است نیازمند ایجاد یک الگوست که ارائه شود و برای این کار قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) پنج استان را هدف قرار داد تا یک شهر را از بین یکی از این استان‌ها برای پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب کند.

عبداللهی از کرمانشاه، کردستان، ایلام، لرستان و خوزستان به عنوان استان‌های مذکور یاد کرد و گفت: در این بین تصمیم بر این شد که یکی از شهرهای استان کرمانشاه را به عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی انتخاب کنیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) در استان کرمانشاه، افزود: 21 پروژه مختلف در استان کرمانشاه توسط این قرارگاه ساخته شده یا در حال احداث است.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) به سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین پروژه آبی کشور اشاره کرد و متذکر شد: در قالب تفاهم‌نامه امشب نیز 18 پروژه با اعتباری بین 5 تا 8 هزار میلیارد تومان و بر اساس اولویت‌بندی اجرا می‌شود.

عبداللهی، اهمیت این پروژه‌ها در کاهش بیکاری و کمک به ایجاد اشتغال در استان را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: در همه‌جا ناامنی و آسیب‌های اجتماعی که نشأت گرفته از بیکاری هستند، با ایجاد اشتغال کاهش می‌یابد.

وی اظهار کرد: پروژه‌های توافق شده در این تفاهم‌نامه مربوط به حوزه‌های مختلفی از جمله شهری، بهداشت، برق، راه و شهرسازی، منابع معدنی و نفت و گاز است.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: برای پشتیبانی پروژه‌ها نیز تنها راه این است که از بحث تهاتر استفاده کنیم و استانداری املاکی همچون نیروگاه، پتروشیمی و... را معرفی کند تا روند پروژه‌ها تسریع یابد.

استاندار کرمانشاه نیز در این مراسم با بیان اینکه تفاهمنامه منعقده بین استانداری کرمانشاه و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا می‌تواند در رفع مهمترین گره های استان نقش مهمی داشته باشد، ابراز امیدواری کرد: با انعقاد این تفاهمنامه امور استان کرمانشاه شتاب خاص و تحرک ویژه‌ای به خود بگیرد.

اسد الله رازانی انعقاد این تفاهمنامه را در بکارگیری ظرفیتهای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء برای توسعه استان کرمانشاه اثرگذار ارزیابی کرد.

مجتبی نیک کردار معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه نیز در ادامه این نشست گفت: پیرو مذاکرات بعمل آمده میان استاندار کرمانشاه و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، تفاهم نامه ای در راستای کمک به توسعه و آبادانی استان کرمانشاه به امضا رسید.

نیک‌کردار افزود: در این تفاهم نامه که به امضای اسدالله رازانی استاندار کرمانشاه و سردار عبدالهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء رسید مقرر شد تا قرارگاه از توانمندی های خود در اجرای طرح ها و پروژه های تعریف شده استان کرمانشاه استفاده کند.

18 به گفته وی پروژه با 80 هزار میلیارد ریال اعتبار در استان کرمانشاه براساس قرارداد منعقده بین استانداری کرمانشاه و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) اجرا می شود.

نیک کردار با بیان اینکه بر اساس این تفاهمنامه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در حوزه های مختلف ذیل به استان کرمانشاه کمک خواهد کرد، یکی از این حوزه‌ها را حوزه شهری دانست و گفت: احداث پنج کیلومتر تونل مترو حد فاصل میدان آزادی تا میدان فردوسی و احداث شش ایستگاه زیرزمینی، احداث یازده تقاطع غیرهمسطح و ساماندهی رودخانه قره سو و آبشوران از جمله این حوزه ها خواهد بود.

وی حوزه بهداشت را یکی دیگر از این حوزه‌ها دانست و گفت: در این راستا مکان یابی و طراحی شهرک سلامت و احداث بیمارستان 540 تختخوابی کرمانشاه در چارچوب توافقنامه وزارت بهداشت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء انجام گرفته است.

نیک‌کردار با بیان اینکه حوزه حوزه برق یکی از دیگر از حوزه‌هایی است که قرار شده با همکاری قرارگاه خاتم در استان مورد توجه قرار گیرد، گفت: مکان یابی و احداث نیروگاه برق در استان با اولویت منطقه ویژه قصرشیرین از مفاد این تفاهمنامه است.

وی سپس حوزه فرودگاه را یکی دیگر از مفاد تفاهمنامه بین استانداری کرمانشاه و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاأ(ص) دانست و گفت: بر این اساس توسعه سطوح پروازی فرودگاه کرمانشاه و طراحی و احداث سالن ترانزیت در برنامه قرار گرفته است.

نیک کردار افزود: حوزه آب و فاضلاب نیز دیگر حوزه ای است که در این تفاهمنامه مورد توجه است و بر اساس آن تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه در برنامه قرار دارد.

نیک کردار افزود: حوزه جهاد کشاورزی با احداث شبکه های فرعی (درجه 3 و 4) آبیاری و زهکشی طرح گرمسیری و حوزه راه و شهرسازی با احداث آزاد راه صحنه - کرمانشاه، حوزه شهر نمونه با طراحی، الگوسازی و احداث شهر نمونه در استان کرمانشاه با رویکرد اقتصاد مقاومتی،حوزه صنایع معدنی با انجام مطالعات اکتشاف معادن استان، استخراج و فرآوری معدن گچ و بیتومین قصرشیرین، استخراج و فرآوری قیر طبیعی، فرآوری منیزیم از دولومیت اسلام آبادغرب و استخراج و احداث کارخانه سنگ آهن سنقروکلیایی و حوزه نفت و گاز با طراحی و احداث پالایشگاه میعانات گازی از دیگر مفاد این تفاهمنامه است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 491992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =