ایرنا نوشت: چین با استقبال از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص بسته شدن پرونده «پی ام دی» ایران، انتشار آن را در اجرای هر چه بهتر برنامه جامع اقدام مشترک موثر دانست.

دولت چین که بارها اعلام کرده ایران حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را دارد، بسته شدن این پرونده را گامی مهم در توسعه مناسبات و همکاری های کشورها با ایران دانسته است.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درنشست روز گذشته - سه شنبه - با تصویب قطعنامه پیشنهادی کشورهای 1+5 ، با اجماع، رای به بستن پرونده ای داد که بیش از یک دهه عامل فشار، تهدید و تحریم علیه ایران بود.

به موجب این قطعنامه پرونده موسوم به «پی ام دی» یا همان مطالعات ادعایی بسته می شود و دستور کار آژانس از بررسی مسائل گذشته و حال ایران معطوف به آینده خواهد شد.

«چینگ جینگ ئه» سفیر چین در آژانس انرژی اتمی روز چهارشنبه در سخنانی اقدام اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را اقدامی خوب توصیف کرد و گفت که صدور این قطعنامه گامی ارزنده است.

وی همچنین یادآور شد که این موضوع فقط به بسته شدن پرونده «پی ام دی» ایران مربوط نمی شود بکله این کار اقدام مهمی است که راه را برای اجرای «برجام» نیز هموار کرده است.
مقام چینی تاکید کرد که با صدور این قطعنامه و پایان مسائل و اختلافات گذشته فصل تازه ای در روابط کشورهای دنیا با ایران گشوده می شود.

وی افزود: در چنین فضایی کشورهای دنیا از جمله چین می توانند تعاملات بیشتر و گسترده تری با تهران داشته باشند و دیگر موضوع دست و پاگیری برای تحقق این هدف وجود ندارد.
مقام چینی خاطرنشان کرد که بسته شدن پرونده «پی ام دی» با صدور این قطعنامه به معنای شکل گیری فضای مثبت در محیط بین المللی و دیدگاه باز کشورها در تعامل و همکاری با ایران است.

خبرگزاری شین هوا می نویسد با قطعنامه ای که دیروز به تصویب رسید تمامی 12 قطعنامه گذشته هیات مدیره آژانس در باره برنامه هسته ای ایران ملغی شد.
این گزارش می افزاید: ایران همواره تاکید کرده بود که برنامه هسته ای اش صلح آمیز است و این قطعنامه را باید مهر تاییدی بر این اظهارات دانست.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 489130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =